5 essentiële tips voor goede online reclame.

5 essentiële tips om uw online reclame goed voor te bereiden en doeltreffend uit te voeren.

5 essentiële tips om uw online reclame goed voor te bereiden en doeltreffend uit te voeren.

Wie succesvol een zaak wil uitbouwen kan niet zonder reclame. Dat geldt eveneens voor wie een website bekend wil maken of wie een webshop uitbaat. Bedrijven, winkels en handelaars die via het internet zaken doen, hebben baat bij online reclame. Lees hier de 5 tips die u zeker moet weten om zo goed mogelijk online reclame te maken.

Waarom kiezen voor online reclame?

Zeker voor middelen die via het internet verlopen, is online reclame gewoonweg onmisbaar. Aan de ene kant is internet reclame goedkoper dan traditionele reclame. U kunt deze haarfijn afstemmen op elke gewenste doelgroep en de resultaten zijn 100 % meetbaar. Maar dat is niet alles. Via online reclame trekt u rechtstreeks mensen aan via het internet. En precies daar is ook uw website of webshop te vinden. Met een simpele muisklik kunt u (potentiële) klanten tot bij uw producten krijgen. En nu uw klanten er toch zijn, kunt u maken dat zij direct een bestelling plaatsen. Hiervan kan traditionele reclame enkel dromen.

Toch een bemerking. Noch met online, noch offline reclame bereikt u alle mogelijke klanten. Hoe vaak iemand via computer, tablet of smartphone in verbinding gaat met het internet, toch leest men nog altijd een (gratis) krant of tijdschrift, passeert men voorbij reclame-affiches, opent men dagelijks de brievenbus, enz. De meest effectieve reclame maakt gebruik van een mix van offline en online reclame. Onderzoek toont wel aan dat bedrijven, winkels en handelaars die hoofdzakelijk via het internet werken na verloop van tijd tot 80 % van hun reclamebestedingen online laten verlopen.

5 essentiële tips voor goede online reclame.

De beste online reclame is opgemaakt volgens de regels van het internet en houdt rekening met het surfgedrag van de mensen. Internet advertenties zijn daarom eenvoudig opgemaakt, hebben een sterk wervende tekst en verleiden steevast tot een bepaalde actie. Voor het opmaken van doeltreffende online reclame vertrouwt u best op een specialist. Maar er zijn wel een aantal zaken die u best voor ogen houdt om de juiste online reclame-campagne te bestellen:

  • Kies de juiste doelgroep voor uw online reclame. Dit is heel belangrijk om de juiste teksten te gebruiken zodat zoveel mogelijk potentiële kopers aangesproken worden. Ook voor de opmaak (lay-out) van een advertentie is dit een must om weten. En tenslotte bepaalt de doelgroep ook de periode waarin reclame gemaakt moet worden.
  • Kies de juiste online reclamemiddelen voor uw promotie. Nu u weet wie u wilt bereiken, is het eenvoudiger om te ontdekken hoe u ze kunt aanspreken. U kunt kiezen uit een waaier van online reclamemiddelen, gaande van e-nieuwsbrieven, google reclame, facebook advertenties, banners, gratis kortingsites, enz. Meestal, afhankelijk van de prijs, kunnen een paar complementaire online media samen gebruikt worden om het succes te bevorderen.
  • Hoe groter, hoe beter. Voor banners kunt u zich hier zeker iets bij voorstellen. Skyscrapers (vertikaal, rechthoekig), leaderboards (grotere skyscrapers, ook horizontaal) en vierkante advertenties (rectangles) zijn gemiddeld zo’n 5 keer effectiever dan kleine banners of buttons. Maar ook als u commerciële ruimte koopt op een bestaande nieuwsbrief scoort u beter als uw online reclame dubbel zo groot is als de andere artikels.
  • Hoe vaker, hoe beter. Dat is een van de algemene principes van doeltreffende promotie en geldt zeker ook voor online reclame. Hoe meer men uw online reclame ziet, hoe beter men ze onthoudt en hoe langer men uw merk of producten zal herkennen. Ook nadat uw campagne is afgelopen kan er een tijdje nog een herkenningseffect overblijven. Zeker als ook uw logo, naam of merk dominant vermeld werd.
  • Eén idee per keer. Hou het eenvoudig en simpel. Op het internet heeft niemand tijd (toch enkel maar de tijd die men aan uw boodschap spendeert). Bovendien beslist men met een oogopslag of iets interessant is. Zorg daarom dat uw online advertentiecampagne 1 boodschap telt en zorg voor een eenvoudige call to action. Simpel gezegd: Kijk hier, wil je het hebben, klik nu hier. Maar nogmaals, ook hoe het voorgesteld wordt (de verpakking) is minstens even belangrijk.

Besluit.

Online reclame biedt heel veel troeven voor wie de juiste mensen kan aanspreken met de ideale boodschap. Bovenstaande essentiële tips helpen u uw online reclame voor te bereiden. Voor de uitwerking en opmaak van uw internet reclame acties neemt u best even contact op met een goede internetpartner.

Patrick Puype – www.2trees.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s