De 5 veelgemaakte fouten bij CMS websites.

Zelf een website onderhouden gebeurt best met kennis van zaken.Zelf aanpasbare websites zijn handig om zelf regelmatig aanpassingen door te voeren. Dat is echter niet altijd een goed idee. Vaak stellen we vast dat CMS websites snel een onverzorgde indruk krijgen. Dat is ergens normaal. Webdesign is immers een vak en amateurs bezondigen zich snel aan een aantal veelgemaakte fouten. Hier volgen enkele tips om fouten bij een website te vermijden.

Waarom zijn fouten nefast bij goede websites?

Het internet en zeker de zoekmachines werken een beetje volgens hun eigen regels. Daar houdt een goede webdesigner best rekening mee bij het opmaken en onderhouden van websites en online shops. Veel belangrijker is om weten dat deze regels er eigenlijk voor zorgen dat bezoekers instinctief vertrouwen krijgen in een website en in haar inhoud. En dat is een kernpunt. Het komt er immers op aan om binnen de 5 seconden een surfer te overtuigen. Anders klikt hij weg naar een concurrent.

Nu, het gevaar bij zelf aanpasbare CMS websites is eigenlijk dat de gebruiker niet noodzakelijk over de juiste kennis beschikt om de eigen website fris, modern en actueel te houden. Goed bedoeld, zonder twijfel. Maar aan intenties heeft een online bezoeker echt geen boodschap. Deze surft op het internet ergens naar toe, ziet een website en oordeelt. Goed of slecht, u krijgt meestal maar 1 kans bij een online bezoeker om zijn vertrouwen te werven. Doordat zelf aanpasbare websites zo gemakkelijk zelf te beheren zijn door niet-professionals zijn deze na verloop van tijd heel kwetsbaar op het vlak van geloofwaardigheid. Wat zijn nu de 5 meest gemaakte fouten bij CMS websites?

De 5 veelgemaakte fouten bij CMS websites.

Zelf aanpasbare (of CMS) websites zijn zo ontworpen dat niet-professionelen gemakkelijk de inhoud kunnen aanpassen. Dat geldt zowel voor foto’s, teksten tot zelf nieuwe webpagina’s bijmaken. Alles gebeurt menugestuurd via een aparte login. Zo kunnen (goedbedoelde) amateurs vlotjes “hun ding” doen. Niet altijd goed, want de meest voorkomende fouten zijn.:

  • De website heeft geen juiste boodschap meer of vertelt een warrig verhaal. Hou goed voor ogen dat online bezoekers altijd informatie zoeken. Vaak is dit een oplossing voor een probleem, een artikel of dienst of een zekerheid dat men zoekt. Dit is dan ook quasi altijd de reden waarom u een website online heeft staan. Nu zien we vaak dat, naarmate “amateurs” regelmatig een website aanpassen, dat de boodschap van de zaak beetje bij beetje verdwijnt. De hoofdreden is omdat niet-professionals hier gewoon niet meer aandenken eenmaal ze hun website wijzigen. Ze concentreren zich enkel op “een leuk verhaal”, een “toffe bijdrage”, “knappe foto”, enz. zonder dat zij zich afvragen of dit in het groter verhaal van de website past. En snel wordt een website zo een onsamenhangend geheel. Met alle gevolgen van dien…
  • De gebruikte foto’s zijn niet geschikt voor een website. Nog een veel voorkomende fout zijn foto’s. Met de iPhone of digitale camera is snel een foto gemaakt. En ook gemakkelijk ge-uploaded naar een website. Echter meestal zijn zo’n foto’s veel en veel te zwaar voor online gebruik. En dan krijg je websites die traag inladen, hosting die snel vol staat en sites die niet meer te lezen zijn. Foto’s voor internet zijn bij voorkeur tussen de 150 à 500 kb groot en zijn best volgens een aantal regels gemaakt. Ook niet-bewerkte foto’s zijn vaak een vloek op een website. Elke foto voor internet moet worden bijgesneden, soms opgelicht, ge-herkadreerd, recht gezet, enz. Zo zorgt u er voor dat uw CMS website een verzorgde en uniforme aanblik blijft behouden.
  • Te veel advertenties zijn een moord voor een website. Altijd leuk om ook nog eens geld te verdienen met uw website. Dan komen banners, pop-up schermen, zelf openende videofilms, enz. snel om de hoek kijken. Meestal geen goed idee want snel merkt men overdrijving en dat moet men beslist vermijden. Hou voor ogen dat reclame op een website enkel werkt als dit heel erg met mate toegepast wordt. Anders bent u gegarandeerd snel uw bezoekers kwijt.
  • Foute inhoud is ook een top killer voor websites. Foute inhoud kan op 2 vlakken erg contraproductief werken. Enerzijds verouderde of niet-relevante inhoud maakt dat mensen echt wel geen vertrouwen houden in uw website (en zaak). Maar ook taalfouten, stijlfouten, afschuwelijke kleurencombinaties, … geven uw website een hoog amateurgehalte. En niemand die ergens geld moet voor geven, vertrouwt spontaan een amateur.
  • Tot slot een goede hosting is even belangrijk als een goede website. Veel mensen staan hier niet bij stil. Hosting ziet men niet. Het verloopt op de achtergrond. Snel is dan ook beslist om maar de goedkoopte te nemen. Hou wel voor ogen dat een goede hosting de motor vormt voor uw website. Mindere hosting geeft voor gevolg dat sneller virussen via uw website verspreid kunnen worden, u zelf aanpassingen traag en met moeite kunt opladen, uw website van tijd tot tijd offline gezet wordt, soms bepaalde toepassingen (tijdelijk) niet meer werken op uw site, enz. Websites die vlot inladen kunnen 20 – 30 % meer bezoekers doorgestuurd krijgen van Google. Online klanten die met krakkemikkige websites geconfronteerd worden, vertrouwen snel het zaakje niet meer. Kies dus ook bewust en met kennis een goede webhoster.

Besluit.

Zelf aanpasbare of CMS websites zijn zonder twijfel heel geschikt om zonder kosten, snel en vaak wijzigingen door te voeren aan een website. Maar ook webdesign is een vak. Wie vakkundig zelf zijn website wilt beheren, neemt best een paar lessen in webdesign, lay-out en online marketing. Zo vermijdt men een wanordelijke website. Of beter, voor het beste resultaat, vertrouw uw website toe in de handen van een goede online partner.

Patrick Puype – www.2trees.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s