Hoe uw omzet verhogen en de prestaties verbeteren van uw website?

Hoe uw online omzet verhogen?

Hoe uw online omzet verhogen?

Ondermaats presteren is een van de meest voorkomende problemen bij websites. Dat heeft vaak te maken met de inhoud en de manier waarop een website is opgebouwd. Wat zijn de vijf grootste fouten waardoor de prestaties van een website kunnen verbeteren?

Hoe komt het dat een website slecht presteert?

Aan de ene kant moet de technische opbouw en het ontwerp zoekmachine vriendelijk gebeuren. Bij het ontwikkelen van een website houdt een professionele webbouwer beslist rekening met de richtlijnen voor een goede vindbaarheid door zoekmachines. Niet iedereen die websites bouwt is even vaardig op dit vlak.

Maar ook als (toekomstig) eigenaar van een website kunt u meehelpen om de prestaties van uw nieuwe website zo goed mogelijk te krijgen. Dan spreken we over de inhoud die u aan uw webbouwer doorgeeft. Zorg vooreerst dat u duidelijk opschrijft waarom u een nieuwe website wilt. Dat is echt belangrijk. Vervolgens maakt u een lijstje van uw producten of diensten die u online wilt adverteren. Hiernaast zet u telkens de voordelen voor de mensen om bij u te bestellen. Ziezo, dat is essentiële informatie die van u zelf moet komen. En hier kan een professionele webbouwer dan mee aan de slag.

Vijf tips die zeker de prestaties van uw website verbeteren.

Onderzoek leert dat vaak dezelfde fouten terugkomen bij websites waardoor ze niet goed presteren op het internet. Hieronder vindt u de vijf belangrijkste redenen waarom een website niet geeft wat men ervan verwacht. Dat zijn dan ook de 5 belangrijkste tips om de prestaties van een website te verbeteren.

  • Een wanordelijke of onduidelijke structuur van een website schaadt de vindbaarheid. Zoekmachines (en online bezoekers) houden van duidelijkheid. Hoe beter uw informatie is ingedeeld in goed ingedeelde rubrieken, onderverdelingen, categorieën, enz., hoe gemakkelijker de mensen uw informatie terugvinden en hoe vlotter zoekmachines uw website bovenaan de zoekresultaten weergeven. Zorg daarom dat uw webbouwer een goede lijst krijgt van uw producten of diensten. Maar ook over alle andere informatie die u op uw website wilt plaatsen. Hiermee kan een professionele webbouwer aan de slag op de beste structuur voor uw nieuwe website op te maken.
  • Commercieel opgemaakte teksten stimuleren online bezoekers om contact op te nemen. Een website is een beetje communiceren zonder gesproken woorden met uw (toekomstige) klant. Daarom is het een goed idee om uw webbouwer een supplement te betalen om uw teksten klantgericht en commercieel te laten opmaken. Een website die op de homepagina start met: “Welkom op onze nieuwe website. Ons bedrijf XYZ werd 15 jaar geleden gesticht door dhr. … zaliger…” zal veel minder resultaat geven dan “Wij zijn gespecialiseerd in het ontstoppen van buizen van keukens, badkamers, WC’s, enz. We werken heel efficiënt en snel. Hierdoor vallen onze prijzen heel erg mee…” Zorg dat al uw teksten op uw website klantgericht opgemaakt zijn en dat uw voordelen goed naar voor komen.
  • Vraag uw klant regelmatig om te reageren. Dat noemt men “Call To Action” of CTA. Op deze manier is het voor uw online bezoeker duidelijk wat hij kan doen met uw aanbod, maar ook voor u is het de snelste weg om nieuwe klanten binnen te krijgen. Even voortbordurend op bovenstaand voorbeeld kan dit zijn “… Hierdoor vallen onze prijzen heel erg mee. Heeft u verstopte buizen of een vochtprobleem? Test ons even en contacteer…” En de contacteer-tekst krijgt dan natuurlijk een interne link naar uw contactpagina. Maar ook een goed ontworpen reclamebanner, CTA-knop of een aanklikbare reclame-afbeelding kunnen prima werken.
  • Een te ingewikkeld contactformulier jaagt uw online klanten weg. De gulden regel voor een contactformulier bepaalt dat u enkel vraagt wat noodzakelijk is. Het is contraproductief om 15 velden te laten invullen indien u enkel een naam, telefoonnummer, e-mailadres en vraag nodig heeft. De rest komt later wel nadat u contact gekregen heeft, een offerte opgemaakt en een bestelling binnengekregen hebt. Hou het simpel en eenvoudig voor de mensen om met u in contact te komen.
  • De SEO van uw website ontbreekt of is gebrekkig opgebouwd. Een goede SEO (zoekmachine optimalisatie) in combinatie met de inhoud van uw website en de meest gebruikte zoekopdrachten is essentieel om uw website bovenaan de zoekresultaten te tonen. Als uw website goed gebouwd is en de SEO is met vakkennis opgebouwd dan zal uw website vlot gevonden worden en hoog weergegeven worden in de zoekresultaten. Zo kunt u dan veel bezoekers aantrekken waardoor de ranking van uw website snel zal verhogen. Maar zonder (goede) SEO is uw website voor een deel vleugellam.

Besluit.

Om een goede website te krijgen waar u trots op bent én die ook nog goed presteert zijn een aantal eenvoudige regels van toepassing. Zorg enerzijds voor duidelijke boodschappen / inhoud op uw website en kies anderzijds een professionele webbouwer die over een goede vakkennis beschikt. Dan krijgt u van uw webontwikkelaar beslist heel bruikbare tips en een goede hulp bij het opmaken van uw nieuwe website.

Patrick Puype – www.2trees.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s