E-commerce om goede doelen te steunen.

E-commerce voor goede doelen

Goededoelprojecten steunen via e-commerce

Het internet en e-commerce zijn heel dominant aanwezig in de maatschappij. Hoe meer mensen er gebruik van maken, hoe interessanter ze zijn voor de non-profitsector. Een nieuwe manier om goeddoelenacties te steunen verloopt via e-commerce en internet modellen.

Hoe meer mensen, hoe meer kansen.

Tegenwoordig neemt het internet een heel dominante plaats in de maatschappij in. In het kielzog volgt e-commerce. We stellen vast dat de consumenten steeds vaker en sneller overgaan tot online aankopen. Sociale netwerksites zoals Facebook, Netlog, Hyves, e.a. bewijzen dat het internet een groot dorp aan het worden is. Dat is een ideale voedingsbodem om betrokkenheid en engagement te vragen bij een grote groep mensen.

En ook de maatschappij neigt weer meer naar dit soort betrokkenheid. Het staat chique, hip en trendy om sympathie te tonen voor non-profitorganisaties of andere drukkingsgroepen. Greenpeace, Het Rode Kruis, Artsen zonder Grenzen, e.v.a. hebben nu reeds een aantal kanalen ontwikkeld om fondsen te werven via het internet. Vandaag laten we u kennis maken met een drietal heel specifieke -maar heel goed werkende- online modellen.

1. Goede doelen steunen via online aankopen.

Het systeem is vrij eenvoudig. Als handelaar verkoopt u producten of diensten via het internet. Stel dat u zicht als persoon of als bedrijf wilt inzetten voor een of ander doel, dan kunt u een percentage van de online omzet doorstorten aan de gekozen projecten. Zo steunt u én uw online klanten (een aantal) goede doelen.

Zorg dat deze boodschap duidelijk aanwezig is op uw webshop. Zet een reclamebanner dominant op uw landingspagina. Beschrijf uw fundraising met een speciale “Steun aan…” pagina. En biedt openheid aan informatie over het reeds gedoneerde bedrag, de verwezenlijkingen tot nu toe, enz. Zet ook regelmatig nieuwe foto’s over de gesteunde projecten op uw webshop.

Praktisch kunt u werken met een procent op de omzet te storten. Indien u een vaste afspraak heeft met erkende organisaties krijgt u fiscale attesten voor uw boekhouding indien u meer dan 30 euro per jaar doneert. Ofwel kunt u werken met een “doneer nu” knop waarbij uw online klanten een bedrag kunnen storten via een beveiligde betaalomgeving. Ofwel laat u uw online klanten wat software downloaden om een bepaald bedrag per aankoop te laten doorstorten naar een goed doel. Er zijn diverse formules mogelijk.

Voorbeelden hiervan: www.gratishelpen.nl, www.4agoodcause.com, www.thegoodcause.nl.

2. Fundraising via een Projectportal.

Het grote probleem bij goed bedoelde, kleinschalige privé projecten is versnippering. Dat leidt tot onduidelijkheid en onzekerheid over de verworven fondsen. En dat is nu precies waar een consument heel argwanend tegenover staat. De meeste mensen willen zich wel inzetten voor een goed doel maar men wil vermijden dat er geld onderweg “blijft kleven”. Dat wordt opgelost via een projectportal.

Een projectportaalsite is een speciale website die permanent uitleg geeft over het project. Men stelt het er op voor, legt uit waar er nood aan is, waar men aan werkt, enz. Ook wat werd gerealiseerd kunnen bezoekers er zien. Maar ook hoeveel steun reeds werd ontvangen, met welke organisaties er afspraken gemaakt zijn, hoe men kan steunen, enz. Op deze manier kunnen tussenpersonen helemaal worden uitgeschakeld. De donaties komen rechtstreeks bij het project terecht, dat ze direct kan aanwenden.

Het grote voordeel is dat het project zelf afspraken kan maken met fondsenwervers. Zo is de consument er zeker van dat het geschonken geld effectief ter plaatse aankomt en wordt gebruikt voor het project. Voorbeeld: www.kiva.org.

3. Het voordeel van microblogbetalingen.

Verenigingen en non-profitorganisaties werden lang geconfronteerd met het gegeven dat doneren vrij omslachtig was. Dat was een erge rem voor een groot aantal consumenten. Overschrijven vergt best wel tijd en moeite en betalen met een kredietkaart was enkel voor grotere bedragen. Hierdoor misten ze een belangrijk budget aan spontane kleine bedragen.

Dit wordt nu opgelost door nieuwe betalingsvormen zoals micro payments. In Nederland kan men via Hyves (sociale netwerksite) nu reeds krediet opladen en heel eenvoudig overschrijven. En in ons land komen in razend tempo mogelijkheden om kleine betalingen via de GSM te doen. Dit is nu reeds gemeengoed om parkeertijd te betalen of om een vervoerticket van De Lijn aan te kopen. Maar straks zal dit voor om het even wat heel eenvoudig en direct kunnen gebeuren. En dit opent weerom een hele waaier aan mogelijkheden voor goededoelenorganisaties om spontane donaties te werven.

Besluit.

Dank zij het internet worden de mensen steeds beter geïnformeerd en voelen ze meer betrokkenheid voor de wereld. Goede doelen, sociale projecten, hulp of steun voor maatschappelijke projecten kunnen budgetten werven via e-commerce. Dit is een moderne manier om mee te helpen aan een betere wereld. Maar waak vooral dat alle informatie eerlijk en open kan worden geconsulteerd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s