Informatie over Facebook in België.

Informatie over facebook in België

50 % van de Belgen via facebook te bereiken.

Niemand kan er nog omheen. Facebook is een heel belangrijke speler in de wereld. Miljoenen mensen (300 miljoen volgens de laatste gegevens) hebben er een eigen profiel. Dan is dat voor het bedrijfsleven ook een belangrijk medium. Maar wat is de huidige situatie in België? Een overzicht.

Het fenomeen Facebook.

Facebook is, wat men noemt, een sociale netwerksite. Miljoenen mensen over geheel de wereld hebben er een persoonlijk profiel om zichzelf voor te stellen, om vrienden te zoeken en om ermee te communiceren. Een beetje een groot dorp, zeg maar.

In het kielzog van deze massa volgen ook bedrijven. Ook miljoenen bedrijven hebben een eigen bedrijfspagina op facebook waar zij hun eigen onderneming, hun producten of diensten voorstellen. En natuurlijk ook communiceren met hun klanten en andere facebook leden. Een ideaal huwelijk dus.

Belgen behoren tot de topgebruikers van facebook.

In België zijn in totaal zo’n 3.500.000 mensen lid van facebook. Dat is de helft van de internetgebruikers. Daarvan zijn bijna 60 % jonger dan 35 jaar. Naar geslacht is de koek vrij gelijk verdeeld. Mannen zowel als vrouwen zijn even sterk vertegenwoordigd. Iets meer dan 10 % is vrijgezel. Dat is dus niet echt een dominante groep facebookgebruikers.

Er zijn drie soorten facebookgebruikers:

  • slapende profielen: mensen die een eigen profiel hebben (laten) aanmaken maar hier verder niets meer mee doen. Vaak zijn deze profielen ook heel onvolledig. Deze groep telt eigenlijk niet mee;
  • de kijkers (watchers): dat zijn mensen die een min of meer volledig profiel gecreëerd hebben en nu voornamelijk facebook gebruiken om vrienden te zoeken. Deze groep valt vooral op doordat zij wel regelmatig facebook openen en er telkens een tijd op rondsurfen. Maar ze kijken alleen maar. Ze mengen zich bijna nooit in discussies. Ze reageren weinig op uitnodigingen, evenementen, commentaarstukjes, …
  • de actieve fbk gebruikers: dat zijn de mensen die een zo volledig mogelijk profiel ingesteld hebben en er intensief gebruik van maken. Ze worden lid van verschillende groepen en maken zich fan van bedrijfspagina’s. Ze communiceren dagelijks met vrienden, reageren op posts van andere mensen, geven hun mening weer, enz. Ze reageren vaak ook op groepsuitnodigingen, nemen deel aan facebook evenementen en gebruiken vaak de meer geavanceerde facebook tools voor hun account.

Facebook gebruikersgedrag in België.

Een actieve facebookgebruiker in België surft gemiddeld 3 tot 5 keer per dag naar Facebook. Vaak is dit de eerste handeling dat hij/zij ’s morgens doet. Verder wordt er op de middag en ’s avonds gekeken naar wat de vrienden aan het doen zijn. Een gemiddelde facebooker heeft zo’n 150 vrienden.

Het Facebook gebruik in Europa.

Met meer dan 50 % behoort België tot de topgebruikers van Facebook in Europa. Net na Groot-Brittanië (62 %), maar voor Frankrijk (46 %), Nederland (19 %) en Duitsland (18 %).

Het is ook belangrijk om vast te stellen dat facebook steeds meer een deel wordt van de marketing-mix van een bedrijf. Het is een marketinginstrument geworden. Veel (moderne) bedrijven gebruiken het als een volwaardig promotie- en reclamekanaal, naast de traditionele offline acties. Facebook wordt gebruikt om op een snelle manier te communiceren met klanten en prospecten. Precieze cijfers voor de bedrijvenpenetratie op facebook ontbreken op dit moment. Een aantal persoonlijke profielen worden immers ook gebruikt voor bedrijfsdoeleinden.

Besluit.

Facebook is een heel belangrijk, modern kanaal om met mensen (klanten) in contact te komen. Het gaat heel snel en direct, zelfs over de landsgrenzen en continenten heen. Bovendien communiceert u rechtstreeks met de mensen persoonlijk. Dat is een unieke, kansrijke en dankbare marketingsituatie. Facebook voor bedrijven biedt heel specifieke troeven inzake promotie en klantenbinding. Meer informatie vindt u op onze website www.2trees.be.

Wilt u weten wat facebook voor uw organisatie kan bijdragen? Neem dan vrijblijvend met ons contact op.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s