Commerciële SMS en smartphone promotieacties. (deel 3)

Sms-reclame spreekt de consument direct aan.

Sms-reclame stuurt een persoonlijke boodschap.

Sedert internet en websites is de promotievoering veel persoonlijker geworden. Het gebruik van smartphones en multitasking verhevigt het gebruik van 1 op 1 reclame. Dat leidde tot een heel nieuwe tak van e-promotie: de SMS en smartphone reclame. Wat zijn de mogelijkheden en de voordelen?

De 1 op 1 reclame geeft rechtstreeks contact.

Een van de ingrijpendste veranderingen sinds het gebruik van het internet en websites is het verzamelen van persoonlijke gegevens zoals e-mailadressen en gsm nummers. Door deze informatie te gebruiken voor het promoten van producten of diensten kon een bedrijf zich nu plotseling rechtstreeks richten tot een persoon zelf. En u bent er zeker van dat de geadresseerde zelf uw bericht leest. Dat was niet het geval met een postzending, die toekomt in de brievenbus van de familie. Raad dan maar eens wie de post opent!

Een tweede voordeel van deze 1 op 1 reclame is de snelheid waarmee de reclame toekomt en de lage kostprijs per contact. Met een druk op de knop (nou ja!) gaat uw bericht rond en een zucht later is het ontvangen. Zeker met de komst van de Blackberry’s, iPhones en andere smartphones is deze communicatie nog versneld. De mobiele telefoon (sms’jes) of de smartphone (multitasking) in de hand vervangen meer en meer de sigaret in het straatbeeld. De moderne consument is hierdoor altijd en overal bereikbaar. Dat biedt unieke voordelen voor e-promotie.

1. De sms-promotiecampagne: act now!

Het verschil tussen een e-mail- en een sms-campagne is voornamelijk het tijdstip waarop uw bericht gelezen wordt. Het grootste deel van de mails komen worden tegenwoordig nog steeds gelezen op een computer. Dat kan een laptop of netbook zijn, maar net evengoed nog een vaste PC. In elk geval gebeurt dit meestal niet direct. Een sms-promotie komt toe op de mobiele telefoon en de geadresseerde wordt direct verwittigd. Bijna iedereen leest het bericht ook ogenblikkelijk.

Een sms-campagne kan o.a. heel doeltreffend zijn om:

  • events aan te kondigen: b.v. bezoek nu onze opendeurdagen, dit weekend garageverkoop te …
  • koopjes of acties te promoten: b.v. enkel op maandag extra korting op “merk” producten, nu tss 17-18 u happy hour, ..
  • reclame voor last-minutes of laatste producten: b.v. “merk” jeans maat 32 – nog 2 stuks à -30 %, busreis naar Zwarte Woud – nog 4 pl. à -15 % – vertrek 13/08.
  • speciale troeven te herinneren: b.v. opgelet! om 17 u. signeert “voetballer x” aan de puma stand of vanaf 14 u. komt de Sint langs…

2. Wedstrijden of televoting via sms.

Sedert een paar jaar is het gemeengoed geworden. De mening van de consument (of hun stem) wordt massaal gevraagd voor radio en TV wedstrijden, verkiezingen, acties, … Het is een roep geworden: sms “OK promotie” naar 6xxx” en geef uw mening. Sympathiek om doen? Beslist, maar er is ook geld mee te verdienen. Dat kunt u dus ook perfect inschakelen voor uw eigen promotie.

Stel dat u een nieuw merk wilt lanceren. Dan zorgt u dat de producten een maand vooraf op uw website te vinden zijn. U kunt de mensen hun mening vragen door hen te laten stemmen op een of meerdere artikels. Dit kan perfect via sms. En elke 50e krijgt gratis een product, of extra korting, of … U kunt deze online actie ook verruimen door folders, flyers of advertenties in te schakelen. Belangrijk is dat de mensen tot uw website of uw producten worden aangetrokken en dat u per sms’je nog geld verdient ook (zie verder).

3. Permanente SMS catalogus of aanbod promoten.

Nog een manier om met de gsm klanten aan te trekken bestaat uit het adverteren van uw catalogus via de mobiele telefoon. Stel u baat een reisbureau uit en organiseert een aantal reizen per seizoen. Het is perfect mogelijk om uw aanbod te laten opvragen via sms, zelfs voor een bepaalde periode. Op het moment dat uw klant denkt aan zijn vakantie, volstaat het om een sms te sturen naar een bepaald nummer en het gewenste aanbod wordt doorgestuurd naar de gsm.

Deze soort sms promotie is ook heel doeltreffend voor organisatoren (data optredens, locaties rommelmarkten, (ruil)beurzen, clubbijeenkomsten, toernooien …), tweedehandswinkels, antiekzaken, speciale boekenwinkels, immobiliën (beschikbare panden per gemeente of regio), enz. De toepassingen zijn legio. Bovendien krijgt uw klant de informatie die hij zoekt op het moment dat hij ze wil.

4. Gebruik van een eigen smartphone-app.

Wie een groot klantenpotentieel heeft en een interessant product kan een eigen applicatie laten ontwikkelen om zijn producten of diensten te promoten via mobiel device. Een app is een toepassing (mini-programmaatje) dat speciaal ontwikkeld wordt voor de iPhone of smartphone. Sommige zijn gratis, andere zijn te betalen via de online shop van de leverancier. Let wel: bijna altijd is er een commissie te betalen aan de aanbieder. B.v. voor Apple bedraagt de commissie standaard 30 procent.

Wat kost een sms-campagne aan structurele kosten?

Naast de kostprijs voor het ontwerpen en professioneel uitvoeren (indien u een gespecialiseerde partner inschakelt) zijn er steeds een aantal kosten waar u, als commercieel bedrijf, niet onder uit kunt. Er bestaan twee soorten verkorte nummers om sms’en te laten toekomen: 4xxx en 6xxx nummers. De 6xxx zijn voor commercieel gebruik. U betaalt meestal tussen de 25-30 procent commissie aan tussenpersonen, naast de BTW en evt. taksen of rechten aan de overheden. Grosso modo kan dit oplopen tot zo’n 50 procent van het ontvangen budget.

De 4xxx daarentegen zijn bedoeld voor non-profitacties. Het integraal bedrag aan donaties of sponsoring gaat naar de goeddoelacties. Maar voor een non-profitorganisatie is het heel omslachtig om een dossier samen te stellen en om goedkeuring te krijgen. En dan moeten alle partijen ook nog bereid zijn om hun commissie te laten vallen.

Besluit.

Het gebruik van de gsm en smartphone voor de promotie van producten of diensten is een heel doeltreffend middel om uw klanten persoonlijk en direct aan te spreken. Er is geen enkele reden waarom u niet eens zo’n originele promotiecampagne zou proberen. Bovendien kan het een serieus budget opleveren, zodat een deel van de actie hiermee terugbetaald wordt. Contacteer ons tijdig voor meer informatie of voor een prijsofferte.

Volgende week deel 4: Goede doelen steunen via de e-commerce.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s