Hoe kan je online betaalfraude voorkomen?

Zekere betalingen zijn voor handelaars essentieel.Van tijd tot tijd steken berichten over online betaalfraude de kop op. Steeds gaat het echter over de consumenten die de dupe worden van onterechte betalingen op afstand. Maar ook handelaars kunnen het slachtoffer worden van klanten die goederen aankopen vanuit fraudeoogmerk. Dat is ook voor hen niet leuk. Met een aantal eenvoudige tips kan je als handelaar doeltreffend betaalfraude voorkomen.

Wat is online betaalfraude?

Betaalfraude is alle handelingen die tot doel hebben goederen of diensten te bekomen zonder deze rechtmatig te betalen. Malafide consumenten kunnen gebruik maken van gevonden of gehackte bankgegevens. Ze gebruiken soms ook specifieke trucs zoals identiteitsdiefstal of phisting.

Identiteitsdiefstal is het zich uitgeven voor iemand anders. Met andere woorden, zich een identiteit aanmeten die niet de jouwe is. Dat kan onschuldig zijn, zoals b.v. iemand van 40 die zich voordoet als 18. Maar dat kan net evengoed met slechte bedoelingen zijn.

Phisting is een praktijk waarbij oplichters proberen vertrouwelijke gegevens op slinkse wijze van je te verkrijgen, zoals persoonlijke paswoorden of kredietkaartgegevens. Vaak gebeurt dit door te vragen om je gegevens in te geven op een speciale, valse website die vertrouwen wekt.

Hoe kun je je als handelaar beschermen tegen online betaalfraude?

De consument (als vermeende “zwakke partij”) geniet doorgaans extra bescherming van de wetgever als het over aankopen en betalen gaat. Zo hoeft klant niet zelf voor de schade op te draaien op voorwaarde dat hij zelf zijn gegevens niet aan derden heeft doorgegeven. Voor een handelaar is het echter zaak om voorzichtig, en vooral vooruitziend, te zijn.

1. Gebruik enkel gekende en te vertrouwen betaalorganisaties voor online betalingen.

Gereputeerde betaalorganisaties bieden het voordeel dat zij te vertrouwen zijn, zowel van de kant van de consument als voor de handelaar. Vertrouwenswaardige betaalkanalen zijn natuurlijk betaalknoppen van de grote banken of kredietkaartfirma’s zoals Visa, Mastercard, American Express, enz.

Er bestaan ook speciale betaalorganisaties voor internet. Wie regelmatig online koopt of verkoopt kent bijvoorbeeld PayPal. Wie met Nederland werkt vindt IDeal een prima organisatie. En zo zijn er nog een aantal organisaties die specifiek op een bepaald land gericht zijn.

Werken met gereputeerde, gekende organisaties biedt het voordeel als handelaar dat je meer zekerheid hebt dat de betalingen effectief zullen toekomen. Bovendien hebben de meeste vaak een vorm van vergoeding of schadeloosstelling bij fraude. En wie niet met een betaalorganisatie wil werken (op elke transactie betaal je immers een commissie), kan steeds de klant eerst laten overschrijven op je rekening. Met die goeie, oude overschrijving ben je immers ook 100 % zeker als het geld bij jou toekomt.

2. Lever de goederen of diensten pas nadat de betaling op je rekening staat.

Online consumenten hebben van rechtswege het recht om een bestelling binnen de 7 dagen te annuleren zonder kosten of motivatie. Een handelaar is wettelijk verplicht om binnen de 30 dagen te leveren. Het is dus niet onverstandig om bestellingen b.v. pas na 3 weken te leveren, maar dan enkel als het geld effectief op je rekening staat.

Ben je niet geheel zeker van je stuk, of betrouw je de klant niet echt, dan kan je ook bestellingen laten leveren onder rembours. De klant krijgt de bestelling dan enkel overhandigt tegen betaling van de order. En jij krijgt dan achteraf de sommen betaald door de afleverfirma.

Tip: alhoewel consumenten nu onderhand gewoon zijn om eerst te betalen bij online bestellingen, wekt voorafbetaling toch automatisch iets van weerstand op. Zet daarom duidelijk in je online bestelvoorwaarden dat de goederen pas 3 weken na bestelling, en mits ontvangst van de betaling, worden verstuurd.

3. Werk met voorschotten voor productieartikels.

Bepaalde goederen worden pas gemaakt als ze besteld zijn. Kunstwerken bijvoorbeeld, maar ook bestellingen van invoerders of groothandels. Lever je kostbare zaken op bestelling of is de uitvoeringstermijn lang van je diensten, werk dan met voorschotten. Zo verlies je nooit alles op een opdracht en spreid je het risico van niet- of frauduleuze betalingen.

4. Gebruik een veilige betaalomgeving voor je online verkopen.

Een aantal erkende firma’s leveren betaaldiensten. Voor online betalingen werken wij b.v. exclusief samen met Ogone om de betaaltransacties tot stand te brengen. Het voordeel is dat de betalingen in een beveiligde omgeving gebeuren die de klanten volledig kunnen vertrouwen. Door het opvragen van een extra securecode of beveiligingscode bij het uitvoeren van een betaling verhoogt de zekerheid. Tenslotte geniet de handelaar meestal nog van een verzekering of schadevergoeding voor fouten of fraude op de transacties.

5. Schakel je bank- of financiële instelling voor het inwinnen van informatie.

Sedert 2003 houdt de Kredietcentrale van de Nationale Bank van België de gegevens bij van de mensen die hun rekeningen of kredieten niet kunnen betalen. Alle kredietinstellingen zijn immers verplicht om achterstand of problemen te melden. Deze gegevens zijn enkel toegankelijk voor diezelfde financiële instellingen. Banken, maar ook kredietmaatschappijen of leencentrales moeten vooraf deze lijst checken vooraleer ze een nieuw krediet toestaan. Dat gebeurt ter bescherming van de consument en vermijdt dat de schulden te sterk oplopen zodat ze niet meer terug te betalen zijn.

Twijfel je aan de kredietwaardigheid of de koopkracht van een consument, dan kan het verstandig zijn om de lijst van de Kredietcentrale na te kijken. Vind je de naam en gegevens van je consument daar op terug dan is het een veeg teken en ben je normaal niet geheel zeker van betaling van je prestaties of diensten.

Besluit.

Handelaars kunnen tegenwoordig ook gemakkelijk het slachtoffer worden van onbetaalde aankopen of frauduleuze betalingen. Er zijn immers ook malafide consumenten of frauduleuze kopers op de markt. Het is nooit leuk om de aankopen niet betaald te krijgen en bovendien schaadt dit sterk de rentabiliteit van je zaak. Het loont de moeite om voorzichtig te zijn en een aantal beveiligingen in te bouwen voordat je online aankopen uitvoert.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s