Vijf tips om problemen met een nieuwe webshop te voorkomen.

Tips voor een foutloze online verkoop.

Tips voor een foutloze online verkoop.

Vaak komt het voor bij nieuwe online shops dat aankopen niet worden afgewerkt. De consument kan hier oorzaak van zijn maar ook veel internet winkels gaan niet vrijuit. Vervelend, dat is zeker. Toch kun je vooraf een aantal zaken goed controleren om fouten en pannes met nieuwe webshops te voorkomen.

Zestig procent online aankopen geweigerd in Europa.

Een recente Europese studie toont aan dat 60 procent van de online bestellingen niet succesvol worden afgerond tussen landen van de Europese Unie onderling. Dat is veel. En België zou, samen met Bulgarije en Roemenië, een van de landen zijn waar de problemen vaakst voor komen.

De grootste oorzaak waarom een koper uit een ander Europees land het bestelde niet ontvangt, is gewoon doordat de verkoper het product niet wilde of kon verzenden. Voor België bijvoorbeeld was dit in zeventig procent van de gevallen de oorzaak. Dat kan zijn doordat de betalingsprocedure niet goed gebeurt. Maar het is ook mogelijk dat de verkoper teveel moeite heeft om het artikel verzonden te krijgen. Bijna altijd is het een “technische oorzaak” die aan de basis ligt van dit falen. Nagenoeg nooit zijn het malafide bedoelingen van de verkoper. We kunnen dus gerust stellen dat de verkoper hier vaak het slachtoffer is van de techniek. Hoe kan zo’n falen nu best worden voorkomen?

1. Gebruik een goed online verkoopprogramma.

Een belangrijk deel van het falen van webshops komt doordat het shopping programma zelf technische mankementen vertoont. Bestellingen die haperen als ze in het winkelmandje moeten komen. Programma’s die blijven haperen of vastlopen op een bepaald punt. Foute of geen bestelbevestigingen aan het einde van een aankoop. Dat zijn maar een greep van wat er in de praktijk kan fout gaan.

Vergeet niet dat een online verkopen een automatisch proces is. Het programma zelf begeleidt de consument bij zijn aankoop. Meestal duurt het ook een tijdje vooraleer de verkoper door heeft dat er iets moet haperen. Laat je daarom voor het ontwerpen en instellen van je online shop begeleiden door een degelijke webbouwer die de nodige ervaring kan aantonen met internetverkoop.

2. Werk met een professionele omgeving voor de veilige betalingen.

De betaling van online aankopen is een cruciale fase. De verkoper wil immers zeker zijn dat het bedrag op zijn rekening zal toekomen vooraleer hij verstuurt. De koper wil zekerheid dat hij de aankopen zal ontvangen of anders dat hij zijn geld terug kan krijgen. Er zijn een aantal mogelijkheden om de afrekening van online aankopen te regelen. Maar een van de beste en veiligste opties is het inschakelen van een goede Payment Service Provider, zoals b.v. Ogone.

Beroep doen op een gekende leverancier van betalingsdiensten wekt vertrouwen bij de consument. Hij is zeker dat zijn geld zal toekomen en dat zijn pin- en betaalcodes niet vrij op het internet zullen ronddwalen. Daarenboven moet je als verkoper ook bonafide zijn vooraleer een acquier je als klant accepteert. Een acquier is een tussenpersoon die ervoor zorgt dat het geld bij de verkoper toekomt. Doordat gans de betaalafwikkeling in een “veilige betaalomgeving” gebeurt, dus bij een onafhankelijke partij en weg van de verkoper, weet de consument dat hij kan vertrouwen op zijn betaling.

Voor het uitvoeren van de betalingen op webshops werkt 2TREES met Ogone als veilig betaalloket. Ogone is een van de bekendste en meest volledige aanbieders van betalingsdiensten op dit moment. Bovendien werken ze heel vlot en klantvriendelijk zodat de eigenaar van een online shop achteraf steeds snel een antwoord of oplossing krijgt voor zijn vragen of problemen.

3. Werk vooraf goed je leveringsprocedures uit.

Eenmaal het product online aangekocht en de betaling gebeurd is, is het zaak om het artikel snel en in perfecte staat tot bij de koper te brengen. Dan gaat het nog vaak fout bij een aantal online sellers. Als de consument in een redelijke straal van de verkoper woont, dan is de levering meestal geen probleem. Zelfs België of de rand van onze buurlanden zijn relatief gemakkelijk en met weinig kosten te beleveren. Maar moeilijker wordt het als je klanten in Skäggerökk of Sebastopol wonen, of als je producten naar de rimboe in Polynesië moeten verhuizen. Zelfs in Europa is het niet steeds evident om de goederen tegen een betaalbare prijs te laten leveren.

Bestudeer daarom vooraf goed de verschillende leveringsmogelijkheden en de kostprijs. Je kunt beroep doen om zelfstandige vervoerbedrijven, internationale transporteurs, openbare diensten zoals De Post. Soms vind je een goede oplossing met jong gepensioneerden of freelancers. Of misschien heb je een combinatie over de weg, per spoor en te water en komt overslag aan de orde. Aan alles hangt een prijskaartje. Hou rekening met volumes, gewicht of breekbaarheid als je afspraken maakt. Soms is het goed om een transportverzekering af te sluiten tegen verlies of beschadiging. En afhankelijk van de afstand tot de koper zal ook het vervoerstarief schommelen. Kien dus alles goed uit vooraf en bereken nauwkeurig wat het je kost om de producten te laten leveren.

4. Doe beroep op betrouwbare, gekende partners.

Partners zijn mensen, bedrijven of organisaties die je nodig hebt voor je online verkoop maar die niet tot je eigen organisatie behoren. Je hebt hier per definitie wat minder vat op dan op eigen medewerkers. Eenmaal een product bij jou de deur uit is, of als een deel van het verkoopproces buitenshuis gebeurt, ben je als verkoper onderhevig aan het goed functioneren van deze partner. Je blijft als verkoper echter wel steeds verantwoordelijk.

Daarom adviseren wij om alleen maar te kiezen voor gekende partners die bewezen hebben om te vertrouwen te zijn. Je bent soms beter af om iets meer te betalen voor externe diensten als je er kunt op rekenen dat de termijn gerespecteerd zal worden en dat het werk of dienst perfect gebeurt. Het is altijd een heel zwak argument als een verkoper moet zeggen: “Het ligt niet aan mijn organisatie, die was perfect. Maar onze partner … heeft zijn werk niet goed gedaan.” Daar heeft de consument echt geen boodschap aan.

5. Organiseer je online verkoop zo simpel en eenvoudig mogelijk.

Een eenvoudige organisatie biedt het voordeel dat het snel gaat en dat er steeds een duidelijk overzicht blijft. Hoe minder stappen er moeten gebeuren tussen aankoop en levering, hoe minder kans op fouten ook. Vaak is een te moeilijke organisatie de oorzaak van het falen van een goede webshop.

Als voorbereiding voor een webshop adviseren wij onze klanten om eerst alles eens op papier uit te schrijven. Zo zie je snel waar de heikele punten zitten in de organisatie. Wij hebben deze voorbereiding ook nodig als basis voor de prijsofferte voor een webshop en om te zien of alle stappen in de nieuwe online shop kunnen gebeuren. Daarna raden wij hen aan om specifiek te gaan zoeken hoe je deze organisatie kunt vereenvoudigen. Welke stappen je samen kan laten verlopen. Kijk ook hoe je overbodige zaken kunt vermijden. Een goede webbouwer kan vaakhelpen om je online verkoop efficiënter te organiseren. Want ook hier telt “less is more”.

Een goed werkende webshop is belangrijk voor verkoper en consument.

Door rekening te houden met bovenstaande tips zal de online verkoop ongetwijfeld verbeteren. voor de verkoper. Efficiëntie leidt tot snellere afhandeling van de orders, minder kosten en meer winst op de online aankopen.

Maar een goed functionerende webshop is ook voor de consument belangrijk. Eerst en vooral kan hij zo kiezen het ruimste aanbod aan producten of diensten op de markt. Bovendien kan hij gebruik maken van de prijskortingen, acties of tijdelijke voordelen op dit moment. Uit een EU-studie blijkt ook dat men in meer dan de helft van de lidstaten 50 procent van de producten tien procent goedkoper kon aankopen, inclusief verzendingskosten. En het zal maar mooi meegenomen zijn als Belgische handelaar om zo met je online shop extra klanten aan te trekken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s