Vijf tips voor een succesvolle webshop.

Aan het succes van een webshop moet je werken.

Aan het succes van een webshop moet je werken.

Online verkopen biedt zonder twijfel heel veel voordelen. Nog te vaak is de beslissing om met een webshop te starten eerder ingegeven als reactie op tegenvallende verkopen, krimpende marges of als ultiem redmiddel als “men het niet goed meer weet”. Vaak wordt een online shop ook voorgesteld als een wondermiddel. En dat is het ook niet. Daarom hier 5 tips om van uw internetwinkel een succes te maken.

1. Duid een webshop verantwoordelijke aan.

Een veel gemaakte fout is om de online shop “gewoon mee te nemen” in het dagelijkse werk. Een webwinkel is echter een apart verkooppunt en wordt best ook als dusdanig benaderd. Zo vermijd je dat je online klanten stiefmoederlijk behandeld worden en deze verkopen pas verwerkt worden als er anders geen werk meer is.

Met een specifieke verantwoordelijke heb je iemand die van de internetverkoop zijn of haar hoofdtaak maakt. Iemand die van ’s morgens tot ’s avonds kijkt hoe je shop kan verbeteren, welke acties kunnen gebeuren, of bestellingen vlot gebeuren, of de leveringen stipt de deur uitgaan. Maar ook als er vragen zijn of problemen met klanten lost deze persoon deze snel en vakbekwaam op.

Door je webshop als een aparte entiteit te benaderen hou je ook beter de rentabiliteit in het oog en kun je beter specifieke reclame maken. Want ook op dit domein biedt het internet heel veel (en goedkope) mogelijkheden. Maar bovenal, met deze aanpak voelt een internetklant zich volwaardig klant van uw zaak.

2. Zorg voor een duidelijk en compleet aanbod.

Het internet heeft een eigen taal. Naast veel voordelen zijn er ook een aantal minpunten. Hou er bij de voorstelling van je aanbod rekening mee dat je klanten je product niet kunnen voelen, wegen, ruiken, betasten, proberen, enz.

Zorg er dus voor dat je beschrijvingen supercompleet zijn. Dat er referentiepunten opgenomen zijn om lengte, breedte, gewicht, kleur, enz. te bepalen. Zorg er ook voor dat je werkwijze duidelijk is. Ook wat moet gebeuren met b.v. proefzendingen, retours en hoe de betaling afgewikkeld wordt.

En heel belangrijk tegen dat toch iets mocht fout lopen of tegen dat je klant een extra informatie wilt: zet duidelijk de verantwoordelijke voor je webshop op de site, liefst met foto, telefoonnummer en e-mailadres voor contactname. En maak ook duidelijk binnen hoeveel tijd een antwoord mag verwacht worden.

3. Elke maand iets nieuws!

Het succes van een webshop wordt voor een groot deel gestuurd door het aantal bezoekers aan je site/shop. Hoe meer bezoekers, hoe meer kans je veel verkoopt. Doe er dus alles aan om de mensen regelmatig naar je webshop te lokken.

Een heel goed initiatief is om je webshopverantwoordelijke opdracht te geven om minimum elke maand een nieuwe promotie te lanceren, liefst alleen online te bekomen. Kondig deze promotie duidelijk aan en je creëert op deze manier een goede reden voor je klanten om elke maand terug te komen kijken. Wil je echt klantvriendelijk werken, biedt hen dan de mogelijkheid om automatisch op de hoogte gebracht te worden van deze promoties. Dit kan b.v. door een e-mailbericht (promotie- of nieuwsbrief) of via een SMS-bericht.

Denk er ook aan dat zo’n artikel van de maand een ideaal middel kan zijn om een nieuw product te lanceren of om een artikel dat niet erg goed verkoopt toch aan de man te brengen.

4. Geef je online klanten extra voordelen.

Online verkopen zijn in de regel goedkoper dan gewone verkopen. Gemakkelijk te begrijpen want b.v. de promotiemiddelen zijn veel effectiever en goedkoper dan traditioneel. En denk gewoon even aan de tijdswinst doordat je 100 % met je verkoop bezig kunt zijn, zonder dat tijdverlies van aarzelende of twijfelende klanten weegt, of zonder dat dingen onverkocht teruggeplaatst moeten worden, enz.

Het geven van extra voordelen motiveert klanten om enerzijds zoveel mogelijkvia het internet te bestellen (groei van de webshop, rendabeler omzet, …) en neutraliseert en paar minpuntjes van het internet. Want gelijk hoe, als internetklant moet je een tijdje wachten tot je bestelling binnen valt, of er gaat al eens iets verloren bij het koeriersbedrijf. En je moet normaal toch al vooraf betalen, … Maar als je een extra voordeel krijgt, ben je best bereid om heel begrijpend tegenover te staan.

5. Speel alert in op de markt.

Het onbetwistbare voordeel van het internet is de snelheid van deze wereld en de relatieve lage kostprijs. Maak hier dus permanent gebruik van om je online shop voordelen toe te spelen ten opzichte van de traditionele winkels.

Een nieuwe collectie kan je reeds tonen (en verkopen) op het moment dat je de artikels besteld hebt. Plaats gewoon de artikels in een rubriek “binnenkort in deze winkel”, zorg dat ze kunnen besteld worden en zet er duidelijk bij wanneer moet betaald worden en vanaf wanneer ze geleverd worden. Of wegenwerkenblokkeren je zaak. Geef extra korting voor je klanten die nu tijdelijk via je webshop bestellen. Of een orkaan wordt aangekondigd: maak een promotie rond houten platen om de eigendommen te beschermen, extra batterijen, looplampen, enz. M.a.w. lever snel de dingen op het moment dat de mensen er nood aan hebben. En dat is iets wat met een fysische winkel heel wat meer tijd in beslag neemt en langer vooraf moet worden ingepland.

Verkopen via het internet, een wondermiddel? Nee, heel zeker niet. En net zoals in het werkelijke leven is er slechts 1 gegarandeerd middel om zeker succes te hebben:

werken – werken – werken – …

Maar het gaat iets harder als je alvast rekening houdt met bovenstaande 5 gouden tips voor een succesvolle webshop.

Een gedachte over “Vijf tips voor een succesvolle webshop.

  1. Ja dit is een keer iets anders dan alleen maar doorpraten over website optimalisatie. De meeste begrijpen dit wel, aar altijd fijn om nog eens door te lezen !

    Bedankt

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s