Tips voor een goede nieuwsbrief (deel 1)

Meer omzet met een goede nieuwsbrief

Meer omzet met een goede nieuwsbrief

Een E-nieuwsbrief biedt het grote voordeel dat je op een heel doeltreffende manier de band kunt onderhouden met je klanten en prospecten. Ter zelfde tijd profiteer je van de mogelijkheid om reclame te maken voor (een deel van) je eigen producten of diensten én slaag je er in om je verkopen een “push” te geven. De nieuwsbrief biedt dus veel troeven, op voorwaarde dat hij goed is opgemaakt. Er zijn drie categorieën waar je best aandacht aan schenkt:

Uitzicht van een E-nieuwsbrief.

De “look” van je nieuwsbrief is van groot belang. Een aangename lay-outnodigt immers uit om hem te lezen. Dit is een van de eerste criteria om een lezers al dan niet te laten afhaken. Een rommelige opmaak, onverzorgde schikking of kwaliteitsloze foto’s geven de impressie dat ook de inhoud niet erg belangrijk is. Wie een nieuwsbrief goed wilt gebruiken, investeert best eenmalig in een professioneel ontwerp dat door een specialist wordt gemaakt.

Een ander facet van het uitzicht is een goede mix tussen tekst en foto’s. Goede foto’s zijn onmisbaar omdat ze eerst bekeken worden en een bepaald voordeel van de tekst kunnen accentueren. Iedereen bekijkt graag fotootjes omdat dit snel gaat en weinig inspanning vergt. Neem dus de nodige tijd om functionele, toffe beelden te selecteren of op te vragen.

Een gestructureerde opmaak zelf zorgt ervoor dat je snel een duidelijk inzicht krijgt in de onderwerpen, aanbiedingen en/of voordelen van je nieuwsbrief. Je abonnees appreciëren het als ze snel informatie kunnen vinden die hen interesseert zonder dat ze een hoop “ballast” moeten overlezen. Je hebt er geen baat bij om de mensen te ergeren, dus maak dat men snel zijn weg vindt in je bericht. Anders zit de kans er in dat een grote groep abonnees snel afhaken en zich uitschrijven.

Zorg ten slotte dat er een aantal links opgenomen zijn in je nieuwsbrief om de mensen met een muisklik meer informatie te bezorgen over het onderwerp dat hen interesseert. Dit verhoogt het leescomfort van je abonnees omdat ze met minimale moeite de maximale informatie kunnen lezen.

Inhoud van de nieuwsbrief

Vooraf aan het uitgeven van een nieuwsbrief maak je best een planning op. Maak een inventaris van een 5-tal rubrieken waarrond je wilt werken. Hoe meer rubrieken je opneemt, hoe meer werk het vergt om voor elke nieuwsbrief nuttige informatie te sprokkelen. Maar een nieuwsbrief met te weinig items komt eerder als platte reclame (tot zelfs spam) over. Vind dus een goede formule voor jouw eigen KMO of bedrijf en blijf consequent rond dezelfde vaste rubrieken werken.

Zorg voor elke nieuwsbrief voor een goede mix tussen informatieve artikels, een voordeel voor de lezers en eventueel reclame. Reclame stoort dus niet echt op voorwaarde dat de overige inhoud overheerst en reclame duidelijk als reclame herkend wordt.

Durf voor reclame best wel inventief te zijn en spreek met een aantal collega handelaars af om in elkaars nieuwsbrief reclame te maken. Zo kom je op een toffe manier bij een grote groep nieuwe mensen terecht met je merk terwijl je eigen nieuwsbrief aan waarde wint. Bovendien moet je zelf dit deeltje niet meer schrijven, en dat is tijd gewonnen.

Zorg tenslotte steeds voor een “call to action” zodat je kunt meten welk effect deze specifieke nieuwsbrief opleverde. Dit kan de bestelling van een speciale aanbieding zijn, of het aanvragen van een voordeelbon, toegangsticket, enz. Maar aan de hand van de reacties weet je op de duur haarfijn wat aanslaat bij je publiek en wat minder goed scoort.

Nog een paar algemene richtlijnen.

Vooraleer je een eerste nieuwsbrief uitgeeft, denk je best even na over de frequentie. Als je maar inhoud vindt om per kwartaal te werken, moet je niet spreken over een maandelijkse nieuwsbrief. Denk vooral aan het gevoel dat je bij je abonnees kunt losweken. Vermijd dat je abonnees de dag beginnen haten waarop ze jouw nieuwsbrief verwachten, maar vooral blijf trouw aan de gekozen frequentie.

Bij het begin van elke nieuwsbrief is het ook tof om via een inleiding als uitgever het woord te richten tot je lezers en een paar beschouwingen mee te geven. Zeg hen duidelijk wat ze kunnen verwachten in deze uitgifte en zorg dat je de verwachtingen ook inlost.

Zorg voor een goede interactiviteit tussen je nieuwsbrief en je normale website. Als je over een speciale aanbieding spreekt in je nieuwsbrief moet je deze ook op je website terugvinden met meer uitleg en met de mogelijkheid om ze te bestellen. Plaats gerust je nieuwsbrieven online op je website, zeker als ze goede algemene informatie bevatten over jouw activiteit, diensten of producten. Eenmaal men de weg gevonden heeft, kunnen oudere nieuwsbrieven uit informatie-oogpunt later nog worden gedownload door bezoekers aan je site.

Werk tenslotte steeds met goede, bijgewerkte adresbestanden. Niets vervelender dan mensen ergeren die zich eerder uitschreven en nu plots terug een bericht van jou doorgemaild kregen. Vooreerst kun je hier gerechtelijk problemen mee krijgen, maar vooral commercieel is het een miskleun. Te vermijden dus. Maar net evengoed maak je best dat ook de adressen die je “gisteren vond” in je bestand zitten. Je weet immers nooit wanneer een klant zich zal melden.

Ziezo, als je hier allemaal rekening mee houdt, zal je zeker scoren met je nieuwsbrief. Zonder twijfel zal je investering in dit promotiemiddel een hoog rendement opleveren. Dat is gegarandeerd.Nog meer tips vind je op onze folder over E-promotie die je op de 2TREES website vindt. Maar wil je werkelijk zeker spelen, laat je nieuwsbrief dan verzorgen door een professional en concentreer je zelf op je eigen specialisatie, nl. je klanten goede service leveren en je eigen activiteit perfect uitvoeren. Zo haal je het meeste rendement uit je inspanningen.

2TREES is gespecialiseerd in het ontwerpen, opmaken en versturen van E-nieuwsbrieven voor KMO’s, zelfstandigen en vrije beroepen. We hebben een aantal interessante formules om uw nieuwsbrief heel efficiënt en op de voorziene termijn uit te geven. Kan een nieuwsbrief ook voor u een prima idee zijn? Neem nu vrijblijvend contact met ons op en laat u verbazen wat er allemaal mogelijk is, zelfs met kleinere budgetten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s