Test je nieuwe website.

Testen van je website levert je geld op.

Testen van je website levert je geld op.

Er is maar 1 gouden regel om een goede website van andere te onderscheiden. En dat is hetzelfde criterium dat ook voor reclame geldt, nl. een goede website is er een die resultaat oplevert. Een simpele regel, maar wel de enige die altijd correct is.

Wanneer levert een website resultaat op?
Hier is geen algemene regel voor vast te stellen. Iedereen maakt dit voor zichzelf uit en voor elke zaak kan dit verschillen. Meestal denkt men snel aan “verkopen” of “omzet” realiseren. Dat is evident. Maar het kan net evengoed zijn dat het doel van je website nieuwe klanten werven is. En dan wordt het succes gemeten aan het aantal nieuwe (mail)adressen die zich registreren via je website. Of stel dat je je website gebruikt om een technisch probleem op te lossen, dan kan je het succes meten aan b.v. het aantal downloads die via je site gebeuren.
Als je denkt aan een nieuwe website maak je best een lijstje met de 3 voornaamste doelen waarvoor je website een oplossing moet leveren.

Kan succes voor een website gegarandeerd worden?
Nooit voor 100 % natuurlijk, daarvoor ben je steeds voor een groot deel afhankelijk van de “markt”, je klanten en concurrenten dus. En deze is per definitie een beetje onvoorspelbaar. Maar er bestaat wel een heel goede truuk om zoveel mogelijk risico uit te sluiten.
Eerst en vooral is het belangrijk om je opdracht toe te vertrouwen aan een webbouwer die de klappen van de zweep kant. Er zijn nl. een aantal technische vereisten die maken dat een website goed gevonden wordt, of sneller bovenaan zoekresultaten terechtkomt. Verder maak je best ook dat je webbouwer zich kan inleven in je eigen zaak. Met je manier van zaken doen dus, maar net evengoed van je klanten en concurrenten. Zorg daarom voor een goede voorstelling van je eigen bedrijf en verzamel vooraf zo veel mogelijk documentatie. Folders, foto’s, presentaties, maar ook dummy’s of modellen zijn welkom. En spreek duidelijk door wat je verwacht van je website en waarom je hiervoor kiest.

En tenslotte: doe de proef op de som.
Dat is het belangrijkste. Soms zegt je gevoel dat het goed zit met je nieuw ontwerp. Dat is goed natuurlijk, want een website moet -naast goed werken- er ook liefst nog goed uitzien. Een doeltreffende website is steeds een compromis tussen een technisch ideaal en een esthetisch ideaal. Zo kom je tot een goed presterende site die past bij je eigen zaak en sfeer. Maar als je enigszins twijfelt, en zeker voor websites die op maat gemaakt worden, en dus duurder zijn, laat je best een 3-tal versies maken van de entry pagina. Dat is de pagina waar je op terechtkomt als je je naam intypt.
Toon deze 3 versies dan systematisch (op computer liefst!!!) aan je gezin, familie, buren, klanten, zelfs leveranciers. Noteer deze reacties gedurende een 14-tal dagen en laat de reacties die terecht zijn verwerken in de definitieve versie. Met deze praktijktest ben je er wel vrij zeker van dat de meeste fouten uit het ontwerp gehaald worden en kun je met vertrouwen beginnen werken met je website.

Een aantal tips vind je op onze websitefolder die gratis down te loaden is van onze website www.2trees.be onder de rubriek “aanbod”. En denk er aan: wie niet gezien is … is gezien!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s