Tips voor een E-reclamebrief.

Een e-reclamebrief stimuleert je verkopen.

Een e-reclamebrief stimuleert je verkopen.

Een e-nieuwsbrief is niet hetzelfde als een e-reclamebrief. Een e-reclamebrief kun je vergelijken met de gedrukte reclamefolder zoals je die wekelijks in je bus krijgt. Het uitgangspunt en het doel is totaal verschillend van deze van een e-nieuwsbrief. Haal ze zeker niet door elkaar om tot een goed resultaat te komen. Hou rekening met de volgende tips voor een goede e-reclamebrief.

Doel van de e-reclamebrief.

De elektronische reclamebrief informeert (potentiële) klanten over voordelen van artikels of diensten. Het doel ligt steeds op directe verkoop en het aanbod is heel beperkt in tijd. Daar tegenover staat dat wie met e-reclamebrieven werkt, een hoge frequentie aanhoudt voor de verschijning. M.a.w. we verschijnen vaak en regelmatig.

Kenmerken van de e-reclamebrief.

1) De artikels. In een e-reclamebrief staan relatief veel artikels opgesomd. Dit kunnen er gerust tot 15 à 20 of meer zijn. Ze staan overzichtelijk en gestructureerd vermeld. Dit kan b.v. in blokjes naast elkaar zijn, of ingedeeld in rubrieken of kolommen. Maar het document zelf wordt duidelijk herkend als zijnde reclame.

2) De inhoud. De structuur van de opgenomen items is vrijwel steeds dezelfde: de naam van het product bovenaan, een duidelijke foto eronder. Dan een korte beschrijving (2-3 regels tekst max.) van het artikel en het voornaamste voordeel en de prijs met voordeel. Elk product heeft een link waarop men kan klikken voor meer uitleg over het artikel.

3) De directe actie. Het doel van een e-reclamebrief is directe verkoop. Elk artikel heeft een “call-to-action” knop, m.a.w. een “bestel nu”, “koop” of “order now” knop om 1 of meerdere exemplaren toe te voegen aan je bestelling. Dit is het directe doel, dus valt deze knop heel duidelijk op. Dit kan door een opvallend kleur zijn, of een vorm zoals een eclips of vierkant, of vette druk, enz.

4) De boodschap. De klemtoon ligt unisono op verkoop en omzet. Dus zijn er weinig instrumenten die echt op merkentrouw werken. Alleen maar voordeel, prijs en beschikbaarheid spelen een rol. De enige fideliteit bestaat er uit dat er elke week, maand of seizoen terug een nieuwe e-reclamebrief zal toekomen. En de klant weet duidelijk, koop ik deze week (maand, seizoen, …) niet dan ben ik mijn voordeel kwijt.

5) De geldigheid. Om de klant te stimuleren om direct te reageren is het van vitaal belang om de actie zo kort mogelijk te houden. Elke week of 14-dagen scoort goed. Of je werkt met periodes, b.v. opendeurweekend, 14-daagse van de …, koopjesmaand, … En je vermeldt ook best op=op. M.a.w. wie nog even aarzelt, denkt best niet te lang na want het kan snel te laat zijn.

Nuttige toepassingen bij een e-reclamebrief.

Wie de e-reclamebrief niet systematisch als verkoopkanaal gebruikt, zoals b.v. discounters, warenhuizen, grootwinkelbedrijven, enz. kan dit medium ook voor speciale acties gebruiken. Zo is de e-reclamebrief ook nuttig om in te spelen op bepaalde situaties zoals het begin van het tuinseizoen (tuinartikels, gardening, enz.), de vakantie (terrasartikels, zonne- en strandartikels, …), feesten (moederdag, secretaressendag, Sinterklaas, …), kerst- en nieuwjaarsperiode (kerstboomartikels, geschenken, …).

Een e-reclamebrief kan ook als lokker gebruikt worden om meer normaal geprijsde artikels te verkopen. Als reageren op de reclamebrief de klanten op je normale webshop doet terechtkomen, kun je steeds andere artikels aanbevelen die bij dit product behoren, of sets voorstellen die de aankoop completeren, enz. Het enige criterium is dat je webshop hiertoe moet aangepast zijn, maar het rendement uit de actie verhoogt wel spectaculair.

Laat je klanten steeds toe om hun vrienden en kennissen van jouw voordelen te laten profiteren. Maak het dus gemakkelijk voor wie je e-reclamebrief wil forwarden naar een vriend(in) of om iemand anders zich te laten inschrijven op je voordelen.

Een e-reclamebrief ontwerpen en vooral rendabel uitgeven is een aparte discipline. Vooral de opmaak, regelmaat en de interactie met het normale aanbod op je bestaande webshop bepalen het succes van dit reclamemiddel.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s