Tips voor een goede E-nieuwsbrief (deel 2)

Praktijktips om een goede nieuwsbrief samen te stellen.

Praktijktips om een goede nieuwsbrief samen te stellen.

Nu de koopjesperiode bijna achter de rug is, wordt het binnenkort terug zakendoen “as ususal”. Een heel belangrijk middel om je verkoop op te krikken is de e-nieuwsbrief. Maar vaak verwart men deze met een reclamebrief, of men behandelt dit middel als spam. En dit haalt het rendement van de e-nieuwsbrief hard naar beneden. Hier enkele tips voor een doeltreffende e-nieuwsbrief:

1. Hou de tekst kort en to-the-point.
Een e-nieuwsbrief is ook een internet-tool. Dat betekent dat de abonnee in sé niet echt veel tijd te verliezen heeft en gemakkelijk het bericht in de foetsie kan gooien. Hou daarom de tekst bondig en direct. Zeg kort waar het over gaat, geef de belangrijkste voordelen voor de koper en duid aan waar je moet klikken om te bestellen. Overdrijf ook niet in het aantal onderwerpen. Meer dan drie items begint al lang te ogen en kan verwarring in de hand werken. En een aantrekkelijke afbeelding van je product kan natuurlijk de interesse sterk verbeteren. Maar vermijd uitweidingen, tekst om de tekst of nutteloze toelichting. Wie veel en lang wil lezen, neemt een boek of de krant. De uitgebreide uitleg staat beter op je website.

2. Doe een concreet aanbod.
Het doel van een e-nieuwsbrief is verkopen. Dat weet jij, maar ook je klant. Laat er daarom geen onduidelijkheid over en geef voor elk artikel van je e-nieuwsbrief duidelijk aan wat je moet doen om te bestellen. Wie niet geïnteresseerd is, leest gewoon verder en wie wil kopen apprecieert zeker een directe link. Ook voor een e-nieuwsbrief is “speed all you need”.

3. Voor meer uitleg, ga naar je website.
Het is heel normaal dat geïnteresseerden eerst meer willen lezen over je aanbod vooraleer een bestelling te plaatsen. Maak daarom dat de uitgebreide uitleg op je website beschikbaar is voordat de nieuwsbrief vertrekt. Pas bij voorkeur je website aan met een eye-catcher op de home pagina, een link naar de actiepagina en een duidelijke uitleg over het product zelf. Voor een goed resultaat ga je best naar de vakman. Met een commerciële internetspecialist haal je al gauw een paar extra procenten winst. Een juist woordgebruik en een goede siteopbouw zijn hiervoor heel belangrijk.

4. Bied een voordeel aan je abonnees.
Eerlijk, tekst via internet leest al moeilijker dan gedrukte tekst. En je nieuwsbrief komt dan nog binnen bij drukke mensen tussen zakelijke berichten, spam, andere nieuwsbrieven of privé dingen. Je moet van goede huize zijn om gelezen te worden door de abonnee. Dat kan maar op één manier: maak dat het interessant genoeg is. En een van de zekerste middelen is het persoonlijk voordeel van degene die ingaat op je aanbieding. Dat kan gaan van extra korting, gemakkelijke levering, gratis een attentie, tot zelfs als eerste te kunnen kopen. Maar vergeet nooit om je klant zijn voordeel te geven als je hem wilt behouden.

5. Bewaak trouw de regelmaat.
Klanten kiezen voor vertrouwde zaken, zeker eenmaal je bewezen hebt dat je te vertrouwen bent. Geef daarom duidelijk aan hoeveel maal (wanneer) men je e-nieuwsbrief mag verwachten. En zorg er dan ook voor dat hij inderdaad op het afgesproken tijdstip binnenvalt. Niet te vroeg, en ook niet te laat. En begin zeker niet tussentijds nog (een paar) keer een bijkomend bericht of bestelherinneringen te sturen via mail. Zo ben je snel de weg van de spam op, met als eindresultaat gegarandeerd een hoog opt-out percentage.

Alhoewel de meeste internetgebruikers het ongetwijfeld eens zijn dat een e-nieuwsbrief een heel doeltreffend en relatief goedkoop medium zijn om klanten te informeren en de verkoop te stimuleren, is dit tevens een van de middelen met een hoog “handig-neefje” gehalte. Veel mensen denken nog dat als men maar iets van je hoort, dat het dan voldoende is. Of dat je klanten wint met ze dood te slaan met nieuws. Niets in minder waar. Deze houding getuigt van een misprijzen voor je klanten en zal zeker niet tot de beste resultaten leiden.

Wie zeker wil zijn dat zijn inspanningen lonen, laat zich bijstaan door een specialist. Zeker indien je op jaarbasis werkt, vallen de kosten zeker meer, maar je profiteert ongetwijfeld van een hoger rendement op je acties waardoor de kost van de specialist sterk gereduceerd wordt. Met een professionele e-nieuwsbrief verhoog je ook nog je klantentrouw en je maakt dat je zaak heel klantvriendelijk overkomt. En dat is toch (en goedkope) prima reclame voor je zaak.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s