Tips om goede teksten voor webshops te schrijven.

Met goede teksten verkoopt een webshop beter. Volg deze praktijktips.

Met goede teksten verkoopt een webshop beter. Volg deze praktijktips.

Steeds meer bedrijven, handelaars of winkeliers proberen hun omzet verhogen en willen starten met een webshop. Een vaak onderkend probleem gaat over het schrijven van goede, commerciële teksten voor de online shop. Dat is niet echt eenvoudig maar met wat oefening en de volgende tips lukt het wel iets beter.

Teksten voor webshops verschillen van website-tekst.

Het doel van een online shop is steeds om orders te bekomen. Dat kunnen bestellingen voor producten zijn, contracten voor dienstverlening, depannageopdrachten, enz. Maar het is wel altijd de bedoeling om een klant te doen reageren zodat hij beroep doet op jouw bedrijf of zaak. Je kunt dit agressief aanpakken, zo in de trant van “Koop Nu”, “Reageer hier”, “Bestel Nu”, … Alleen werkt dit niet steeds goed. Het is beter om een soort finesse tentoon te spreiden en om de bezoekers aan je webshop met een commercieel vriendelijke dwang ertoe te brengen om te reageren.

Er zijn grosso modo drie verschillende soorten teksten nodig voor online verkoop. De algemene teksten op een webshop maken het doel van de shop duidelijk, beschrijven algemeen de producten of diensten die er op terug te vinden zijn en geven uitleg over de verschillende categorieën die aan bod komen. De productenteksten geven de informatie over de artikels of diensten en de bedrijfs- en verkoopsvoorwaarden leggen uit hoe jij en je webshop werkt.

1. Algemene tekst van een webshop.

Met deze informatie wordt de bezoeker aan een online store het eerst geconfronteerd. Samen met het uitzicht van de webwinkel zijn deze teksten meestal bepalend om te beslissen of men verder kijkt of wegklikt. Ze zijn dus heel belangrijk om goede resultaten te halen uit je online verkoop.

De algemene teksten vertellen de bezoeker op een vlotte, commerciële manier wat de bedoeling is van de webshop, welke soort producten je er op terugvindt, voor welke soort klanten (socio-culturele categorie) ze bedoeld is en wat er onder de verschillende categorieën van goederen of diensten staat. Op basis van deze informatie kan een bezoeker nu direct weten of deze webshop voor hem/haar geschikt is, of de producten of diensten deze zijn die hij zoekt en of het bedrijf die de webshop uitbaat hem ligt. Dat laatste gebeurt eigenlijk automatisch omdat dit “ja”-gevoel gewoon ervaren wordt door het uitzicht van de webwinkel en de manier waarop de teksten je aanspreken. Je krijgt vanzelf een aarzelend, argwanend of een goed gevoel.

Hou bij het opmaken van de algemene teksten rekening met de volgende tips:

  • gebruik bij voorkeur woorden die de mensen gebruiken om je producten of activiteit op te zoeken in de zoekmachines. Dat zijn de populaire woorden die tonen dat jij gespecialiseerd bent in je branche, maar ook dat je klanten jou zullen begrijpen. Bovendien komt je webshop hoger in de zoekresultaten als je deze woorden gebruikt;
  • vermijd echt specialisten-termen, vreemdtalige woorden of nietszeggende uitdrukkingen;
  • vermijd overdrijvingen en niet te controleren of ongeloofwaardige beweringen;
  • gebruik een direct taalgebruik en verpak je boodschap op een sympathieke manier;
  • hou de zinnen kort en to-the-point;
  • nodig de mensen ook uit om verder te gaan op je webshop.

2. De productbeschrijving.

De productbeschrijvingen bestaan meestal uit vier onderdelen: de naam, de korte beschrijving, de uitgebreide beschrijving en een afbeelding of foto. Deze informatie is belangrijk omdat de klant hiermee moet beslissen of hij wil ingaan op je aanbod. De terminologie wordt meestal bepaald door de artikelenbranche, de gebruiken van je streek en door de technische termen.

Alhoewel je ogenschijnlijk weinig speelruimte hebt om inventief te zijn, hou je best volgende regels voor ogen bij het schrijven van de artikelbeschrijvingen:

  • productnaam: zet naast de productnaam zelf ook wat specifieke eigenschappen in deze regel. B.v. Ronde schaal, wit, 35 cm. Gebruik bij voorkeur de roepnaam van een product. Dit is nl. het woord dat de meeste mensen bij een zoekopdracht op het internet ingeven;
  • de korte beschrijving: dit zijn de 2-3 regels tekst die de mensen bij elk artikel zien onder te titel en naast de foto. Hier geef je de bijzondere specificaties weer in een vlot leesbare tekst. Het is de bedoeling dat de mensen, in combinatie met de foto, kunnen uitmaken of dit een artikel is dat zij graag willen hebben. De korte beschrijving is belangrijk omdat deze tekst bij elk product leesbaar is zonder dat men moet doorklikken. Gebruik bij voorkeur ook een aantal zoektermen of woordvarianten voor je artikel;
  • de uitgebreide beschrijving: is de tekst die de mensen lezen als ze geïnteresseerd zijn in je artikel. Hier staat de gedetailleerde opsomming van de eigenschappen en voordelen van het product. Let er wel op dat je algemeen verstaanbare woorden gebruikt. Zo is het voor iedereen duidelijk wat ze evt. bestellen. Deze informatie kan gerust uit productenfolders, catalogi, gebruiksaanwijzingen of instructieboeken gehaald worden;
  • de afbeelding: is belangrijk omdat dit het meest visuele is van de klant met je artikel. Niet alles is haarfijn in woorden te beschrijven. Een foto zegt immers meer dan 1000 woorden. Zorg er daarom voor dat de kwaliteit van de afbeelding perfect is. Werk het basismateriaal desnoods wat bij om je product zo voordelig mogelijk te presenteren. En een goede foto maakt vaak de beschrijving helder en duidelijk.

3. De algemene bedrijfs- en verkoopsvoorwaarden.

Hou er rekening mee dat de online verkoop aan een aantal wettelijke regels en verplichtingen onderworpen is. Zo moeten er verplicht de gegevens van je bedrijf of zaak worden vermeld. En (toekomstige) klanten willen ook graag vooraf weten waartoe zij zich verplichten als ze bij jou aankopen, hoe de bestellingen worden uitgevoerd en waar zij terecht kunnen met vragen of klachten. Daarom is ook deze categorie van belang want ze wekt vertrouwen of wantrouwen in je zaak.

  • Vermeld de volledige, correcte bedrijfsgegevens zoals naam, rechtsvorm, adres, telefoon, fax, RPR, ondernemingsnummer of BTW nummer, e-mailadres, enz.
  • Gebruik duidelijke, klare taal voor je verkoopsvoorwaarden. Ambtelijke formuleringen en “juridische” terminologie is te vermijden want ze schrikken eerder de mensen af dan dat ze vertrouwen wekken;
  • Structureer deze informatie zodat de bezoekers met een paar klikken de informatie kunnen lezen die hen interesseert en deze overslaan die ze niet willen lezen;
  • Zorg dat de mensen steeds verder kunnen shoppen vanaf deze rubrieken. Vaak begint men nl. te shoppen, om plots te willen nakijken hoe bestellingen verlopen, en om daarna gerustgesteld verder te winkelen;
  • Laat het deel wettelijke informatie nalezen door je juridische en door je financiële raadgevers. Vaak heeft je verzekeringsbedrijf, bedrijfsadvocaat, boekhoudkantoor of hoofdleverancier eigen mensen die bepaalde risico’s vooraf goed kunnen inschatten. Dan is het ook eenvoudig om deze gevallen alvast te bespreken bij deze algemene voorwaarden. Een verwittigde handelaar is er twee waard…

Goede, commerciële en klantvriendelijke teksten schrijven voor webshops is niet eenvoudig. Maar met bovenstaande richtlijnen kom je al een heel eind. Het beste resultaat bekom je als je werkt in 3 fases. Het principe is vrij simpel: begin met degelijk onderzoek, verwerk deze informatie op een klantvriendelijke manier en verfijn de teksten aan de hand van de marktinformatie na een paar maand. Deze werkwijze diepen we graag een volgende keer uit.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s