Informatie over internet in België.

De gegevens over internet in België. Hoe sterk is het?

De gegevens over internet in België. Hoe sterk is het?

Zopas gaf DNS een nieuw rapport vrij met de laatste gegevens over de toepassing en het gebruik van het internet in België. DNS is de Belgische regulator van de .be domeinnamen en internetdiensten. De internetwaakhond zeg maar. En deze gegevens zijn belangrijk voor elk die het internet in België gebruikt voor persoonlijke, of zakelijke doeleinden. Hier volgen de actuele internetgegevens.

Websitegegevens in België.

  • Aantal .be domeinnamen: 860.000
  • 70 % zijn actieve websites in België (605.067), waar een .be website gekoppeld is;
  • 57 % van de websites (345.000) gebruiken java-script;
  • 56 % van de websites (338.000) gebruiken css voor hun opmaak;
  • 43 % van de websites (260.000) bestaan maar uit 1 pagina;
  • 27 % van de websites (163.000) bestaan uit meerdere pagina’s;
  • 27 % van de websites (163.000) gebruiken keywords om beter gevonden te worden door zoekmachines;
  • 16% van de domeinnamen (137.000) zijn inactief;
  • 14 % van de domeinnamen (85.000) linken door naar een andere actieve website;
  • 13 = gemiddeld aantal links per website;
  • 11 % van de websites (66.500) gebruiken flash toepassingen voor b.v. animaties of webvideo’s.

Het feit dat op zeven op tien domeinnamen effectief een website is gebouwd, betekent dat een domeinnaam geen gadget meer is, volgens DNS. Dit is duidelijk het bewijs dat het internet belangrijk is voor elke onderneming of zaak om zich te tonen. De enige reden waarom dit zo is, ligt bij de consument. Deze gebruikt het internet volop om zich te informeren of om zaken op te zoeken. Een goede website is meer dan ooit onmisbaar voor elke moderne ondernemer.

Toch zijn er nog zo’n 137.000 domeinnamen inactief. Dat betekent echter niet dat ze niet gebruikt worden. Wie een domeinnaam bezit, kan nl. automatisch eigen e-mailadressen activeren, zelfs zonder er een website actief is. E-mailadressen worden namelijk ingesteld door hostingfirma’s, zoals b.v. SiteHosting uit Merelbeke (www.sitehosting.be). Dus ook zonder website kan je berichten versturen en ontvangen via je eigen domeinnaam.

Slechts 27 % van de websites gebruiken momenteel keywords. Nochtans is dat heel belangrijk om vlot gevonden te worden op het internet. Zoekmachines geven nl. een lijst weer met websites die het best voldoen aan jouw criteria. Deze criteria laat een surfer kennen doordat hij zoekwoorden ingeeft in het zoekvenster. Het gebruik van keywords maakt het gemakkelijker voor de zoekmachines om de inhoud van je site op te slaan en later weer te geven. Een concreet resultaat is dan ook dat je website sneller hoger vermeld wordt in de lijst met zoekresultaten. Het gebruik van keywords een een onderdeel van het optimaliseren (SEO) van ene website.

Internetaansluitingen in België.

Websites zijn één ding. Even belangrijk is het aantal mensen dat beschikt over toegang tot het internet. Want het zijn tenslotte de mensen die het internet gebruiken om de websites te bekijken en om evt. online bestellingen te plaatsen.

Volgens de gegevens van ISPA België, dit is de Belgische vereniging van internetleveranciers, zijn er momenteel 2.906.603 actieve internetaansluitingen. Dat betekent niet dat er maar 2,9 miljoen gebruikers zijn in België. Bijvoorbeeld in een gewone gezinssituatie is er meestal 1 internetabonnement actief maar dat wordt door gemiddeld bijna 3 mensen gebruikt. En in de bedrijven zijn er vaak ook tientallen gebruikers van een abonnement, door het gebruik van servers op de werkvloer.

Snel internet, dus breedband- of glasvezelverbindingen maken 97 % van deze aansluitingen uit. De klassieke (trage) inbelverbindingen, waarbij er verbinding met het internet wordt gemaakt d.m.v. een modem op een telefoonlijn, zijn dus nagenoeg verdwenen. Dat komt enerzijds doordat België heel dicht bekabeld is en anderzijds doordat Belgacom en Telenet de laatste jaren aggressieve verkoopscampagnes hebben gevoerd met speciale abonnementen en “promo-packs”.

Internet onmisbaar voor een modern bedrijf.

De tijd dat het internet een leuke gadget was of enkel nuttig was voor grote bedrijven is nu definitief achter de rug. Vaak zijn het de kleinere bedrijven, de KMO’s en de zelfstandigen die meer profijt halen uit hun aanwezigheid op het internet. Deze websites worden meestal kernachtig en to-the-point gemaakt. Zonder gadgets maar wel fair en correct. En dat apprecieert de modale surfer.

Het is wel heel belangrijk om erop toe te zien dat je website technisch perfect gemaakt is en gebouwd wordt in functie van de zoekmachines. Even belangrijk is ervoor te zorgen dat ze er goed uitziet. En goed mag best ook mooi zijn, maar ook functioneel en eigentijds. Websites die door een webdesigner worden gemaakt, hebben meestal dat tikkeltje extra mee. Het goed-gevoel dat je krijgt doordat alles precies klopt. Niet alleen de inhoud, maar ook de sfeer, de kleuren en verhoudingen.

Conclusie: het internet is niet meer weg te denken uit de moderne maatschappij.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s