De internetverkoop kent een steile groei. Steeds meer bedrijven en winkels kijken om een webshop te beginnen en om producten of diensten online te verkopen. E-commerce verloopt in 5 vaste stappen en is gereglementeerd door de Belgische wetgeving. Om meest rendement te bekomen, hou je best met beide rekening. Een overzicht.
E-commerce verloopt in 5 fasen.
De meeste mensen denken spontaan aan artikels tonen op een website, aan mensen laten kiezen of aan prijzen vermelden. Dat zijn zaken die behoren tot het online winkelgedeelte van een goede E-shop. De vaste stappen van E-commerce handelen over de normale procedure die gevolgd wordt om de mensen een product of dienst te laten aankopen. Wie deze werkwijze strikt volgt, versterkt het vertrouwen in de webwinkel. De consumenten voelen zich immers vertrouwd met de procedure en daardoor voldoet het E-shoppen spontaan aan hun verwachtingen.
Stap 1: het aankopen van producten of diensten.
Het aankopen begint met de mensen die de producten of diensten kunnen bekijken. En op een bepaald moment valt de beslissing om een bestelling te plaatsen. Bij de bestelling van een artikel wordt het product toegevoegd aan een “winkelmandje”. De koper krijgt nu een nieuw scherm met het overzicht van de reeds bestelde producten, de aantallen en hun prijs Nu krijgt de klant de mogelijkheid om verder te winkelen of om de aankoop te finaliseren.
Wie kiest om verder te winkelen gaat automatisch terug naar het winkelgedeelte met alle producten of diensten. De klant kan verder andere artikels blijven toevoegen aan het winkelmandje totdat zijn bestelling compleet is en de bestelling wordt afgesloten.
Stap 2: registratie als klant.
Als een bestelling compleet is en het winkelmandje wordt afgesloten, moet de koper zich eerst legitimeren. Een klant gaf vroeger zijn persoonlijke gegevens op en is reeds gekend als klant. Een nieuwe koper moet nu alle nodige gegevens kunnen ingeven zodat de bestelling kan worden afgesloten en uitgevoerd. Hoe complex deze registratieprocedure moet zijn, hangt voornamelijk af van je activiteit, de zaken die je verkoopt en de wettelijke reglementen. Ook moet er rekening worden gehouden met de betaling van de bestelling.
De registratie als klant is niet echt een leuke bezigheid. Het is eerder een noodzakelijk kwaad. Zorg er in elk geval steeds voor dat de registratie soepel, klantvriendelijk en vlot verloopt en voor de koper duidelijk is.
Stap 3: de definitieve order.
Nadat de bestelling werd afgesloten en de klantgegevens opgegeven zijn, krijgt de koper de definitieve bestelbon te zien. Hierop staan alle klantgegevens vermeld en het gedetailleerde overzicht van de gekochte goederen of diensten. De afzonderlijke prijzen en ook de totaalprijs van de bestelling is hier vermeld. Ook de verkoops- en leveringsvoorwaarden die gelden op deze bestelling moeten hier kunnen worden nagezien. Eventueel kan de koper nu aanduiden welke manier hij kiest om de order te betalen.
De koper bevestigt zijn aankoop door uitdrukkelijk akkoord te gaan met de gekochte artikels en met de leveringsvoorwaarden. Ter afsluiting gaat hij automatisch verder naar de betaalprocedure.
Stap 4: de veilige betaling.
De aankoop en levering kan pas worden uitgevoerd als de verkoper zeker is van de betaling van de gekochte goederen. Dat kan op verschillende manieren. Sommigen leveren enkel nadat de betaling op hun bankrekening is toegekomen. De meeste commerciële banken hebben betaalknoppen die je op een webshop kunt gebruiken. Maar de veiligste en zekerste betalingen verlopen via een gespecialiseerde dienstverlener zoals b.v. Ogone.
Ogone zorgt er voor dat de betalingen kunnen gebeuren in een beveiligde omgeving zodat de gebruikte kaartgegevens, codes en paswoorden beschermd zijn tegen hackers of malafide personen. Via dit betaalplatform heb je de keuze uit verschillende betaalmogelijkheden. Dat gaat over e-betaalknoppen van banken, over betaalsystemen die typisch zijn voor landen (b.v. IDeal voor Nederlandse kopers) tot betalingen met VISA en andere betaalkaarten. Het voordeel voor de verkoper zit vooral in de zekerheid dat het geld van de aankoop effectief zal toekomen.
Voor het openen en instellen van de veilige betaalfunctie op een e-shop doe je best beroep om een erkende Ogone partner. Dat zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in e-commerce toepassingen, die een interne opleiding bij Ogone hebben gevolgd en die door Ogone erkend zijn om hun producten in te bouwen. 2TREES behoort tot het netwerk van Ogone gecertifieerde partners.
Stap 5: Afsluiting van de bestelling.
Nadat de veilige betaalprocedure is afgewerkt en de betaling is uitgevoerd, krijgt de koper een definitieve bestelbon toegestuurd. Hierop staan alle klantgegevens vermeld, het gedetailleerde overzicht van de gekochte goederen of diensten, de afzonderlijke prijzen en de totaalprijs van de bestelling. De inhoud van deze schriftelijke bestelbevestiging is strict gereglementeerd door de Belgische Wetgeving. (zie ook ons artikel over de E-commerce wetgeving). Deze wet van 1 oktober 1999 is specifiek bedoeld om de consument te beschermen tegen misbruiken. Het is dus zonder meer van groot belang om de verplichte minimum vermeldingen zeker te voorzien op je definitieve bestelbon.
Let wel: voor alle aankopen via het internet heeft de koper het recht om binnen de 7 dagen de bestelling te annuleren, de goederen terug te sturen en zijn geld terug te ontvangen.