Goede tips om e-mailadressen te verzamelen.

E-mailadressen zijn goud waard voor prospectie.

E-mailadressen zijn goud waard voor prospectie.

E-mailadressen zijn voor een bedrijf of zaak werkelijk van goudwaarde. Niet alleen klanten- adressen zijn prima om mee te werken, ook mailadressen van geïnteresseerden, gelijkgestem- den of “vakbroeders of -zusters” zijn waardevol om mee te werken op promotievlak. Maar hoe geraak je op een goede, klantvriendelijke manier aan dit virtuele goud? Hier volgen enkele goede tips.

1. Laat jezelf kennen en vraag e-mailadressen.
Van zodra je beslist om een eigen website te laten bouwen, kies je een (domein)naam. Van dat moment kun je ookreclame maken voor je (toekomstige) website. Gebruik dan ook toffe meldingskaartjes waar je je klanten, bezoekers, prospecten, … van het bestaan van je nieuwe site op de hoogte brengt. En nodig hen ter zelfde tijd uit om zich (vanaf ../../..) in te schrijven voor je voordeel- of nieuwsbrief. Laat hen ook steeds de mogelijkheid om op papier hun gegevens in te vullen en te bezorgen. Maar het belangrijkste is wel: VRAAG hun adres.

2. Maak het je klanten niet moeilijk om hun e-mailadres op te geven.
Zorg dat je eerst enkel de noodzakelijke inlichtingenopvraagt. Naam, adres en e-mailadres b.v. volstaan. Later heb je nog wel tijd om de persoonlijke gegevens aan te vullen eenmaal ze klant geworden zijn, of als ze voor een speciale actie in aanmerking komen. Zorg ook dat ze zowel online via je website als manueel via een invulformuliertje hun gegevens kunnen opgeven. Je kunt b.v. een toffe box plaatsen in je zaak, in combinatie met een leuke affiche en een voorraadje meldingskaartjes.

3. Zorg dat het zivol is om zich aan te melden.
Geef daarom duidelijk aan wat men kan verwachten als men zijn mailadres achterlaat. Hoeveel keer verschijnt b.v. je nieuwsbrief, welk voordeel kunnen ze verwachten, welke inhoud mogen ze lezen, enz. En hou je daar dan ook aan. Beloof niets wat je niet levert en respecteer zeker de timing. Wat altijd goed werkt om adressen binnen te krijgen is een leuke attentie als dank voor de registratie. Dat kan een eenmalige extra korting zijn (b.v. 5 %), maar een gadget of een gratis boekje, brochure met tips, enz. werken net evengoed.

4. Stop nooit met e-mailadressen werven.
Eenmaal je begonnen bent, zet je best de inschrijvingsmogelijkheid prominent op je landingspagina van je website. Maak een aanlokkelijk reclameblok, geef een voorbeeld van voorbije voordelen en vraag continu aan bezoekers om zich in te schrijven. Doe dit zowel on-, als offline.
Online neem je een wervingsregel mee op je nieuwsbrieven, mails, reclame op je website, jointreclame op nieuwsberichten van collega’s, enz., enz. En offline kun je een wervingskaartje bijsluiten bij leveringen, met een registratiebox werken in je zaak, je personeel opdracht geven om aan elke klant voor te stellen om zich te registreren, op gedrukte advertenties plaatsen, enz., enz.

5. Zorg dat geregistreerd zijn zinvol blijft.
Geef daarom steeds een voordeel onder een of andere vorm aan de mensen die hun mailadres hebben opgegeven. Dit kan een extra korting zijn, maar net even belangrijk is deze mensen een weekje vooraf informeren over acties, een dagje eerder binnenlaten op je opendeurdag, een wedstrijdje aanbieden waar een leuk cadeau mee te winnen is, enz. Er zijn werkelijk fantastische en boeiende promoties te bedenken om met deze e-mailadressen te werken. Zelfs voor eerder beperkte budgetten. Maar verlies nooit uit het oog dat je moet blijven WAARDE leveren. Zo zal je nog extra profiteren uit de mond aan mondreclame van je geregistreerde bezoekers.

Dit zijn een aantal basistips die elkeen gerust kan toepassen. Zorg er wel steeds voor dat je de wettelijke verplichtingen blijft naleven. Heb oog voor de wet op de privacy, het portretrecht, auteursrechten bij mpeg bestanden, maar respecteer ook de wensen van de klanten. Vraag steeds eerst toestemming vooraleer je begint met mailberichten te sturen, en maak het je klanten eenvoudig en gemakkelijk om zich terug uit te schrijven. Niemand is immers gebaat met een bericht dat toekomt bij een ontevreden contact. Dan werkt de mond aan mondtamtam al snel negatief. En dat moet je ten alle tijde vermijden.

Wie meer wil weten over deze topic, of wie ook eens wil kennismaken met deze promotievorm voor de eigen zaak kan steeds bij 2TREES terecht. Wij zijn o.a. gespecialiseerd in doeltreffende e-promoties voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Zelfs voor kleine budgetten of voor een beperkte doelgroep bouwen wij eigentijdse, simpele maar heel goed werkende e-promoties.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s