Een website: onmisbaar voor vrije beroepen.

Vrije beroepen promoten hun specialisaties met een eigen website.

Vrije beroepen promoten hun specialisaties met een eigen website.

Lange tijd waren vrije beroepen zo’n beetje “beschermde” beroepen. Mensen keken er torenhoog tegen op, hun stem was wet en promotie was niet echt nodig. Iedereen kende hen immers. Tegenwoordig isspecialisatie en expertise eerder troef voor vrije beroepen. Advocaten specialiseren zich in een vakgebied, architecten hebben hun soort bouwwerken waar zij dieper op ingaan, … Zelfs diëtisten, notarissen, vertalers, enz. bekwamen zich steeds meer op bepaalde domeinen en willen zich profileren als “specialisten voor …”. Tijd dus voor een website?

Voordelen van een vrije beroepenwebsite.
Net zoals voor een commercieel bedrijf biedt een goede vrije beroepen website de mogelijkheid om de expertise en het imago van je kantoor efficiënt naar voor te halen. De eigenheid van het internet speelt even goed een rol. Het publiek vindt het fantastisch om voor een opdracht eerst rustig thuis kennis te maken met de activiteiten, de vakeigenschappen en de persoon zelf van een toekomstige partner. Dat verlaagt als een beetje de natuurlijke drempel die nog steeds leeft bij veel gewone mensen. Het maakt ook dat het gesprek als van bij het begin menselijker gebeurt. Zeker voor moeilijke zaken (geschillen, boedelverkopen, enz.) is een goed menselijk contact altijd belangrijk.

Bovendien kan je als vrije beroeper gemakkelijk eigen accenten naar voor halen, zodat je “uniek” wordt in je vakgebied. Iedereen is immers uniek, ook wie een vrij beroep uitoefent. Hoe je de zaken aanpakt, hoe je met je klanten omgaat, hoe je hen informeert, of hoe je service in elkaar steekt. Dat alles is primordiaal voor een goede zakelijke relatie. Met een goede website kun je jezelf heel spontaan en menselijk voorstellen zodat een nieuwe klant als een “vertrouwd” gevoel heeft voordat het eerste contact heeft plaatsgevonden. Dat goed gevoel is werkelijk van groot belang in deze sector.

Ook kan je essentiële kennis over je vak delen met de bezoekers van je website. Als de mensen beter vertrouwd zijn met bepaalde vaktermen, of met idiomen of gespecialiseerde woorden, verloopt de conversatie veel soepeler. Het vermijdt ook dat de sfeer gespannen wordt tijdens het gesprek. Soms moeten minder aangename situaties opgelost worden. Als je dan kan vermijden dat men zich opwindt omdat een technische term maar niet begrepen wordt, dan is een website zeker hiervoor op zijn plaats.

Speciale criteria voor een vrije beroepen website.
Hoewel het doel gelijkaardig is, wijkt de vrije beroepen website zelf op een aantal belangrijke punten af van de gewone commerciële website. Het doel is natuurlijk ook steeds zoveel mogelijk opdrachten (klanten) werven. Het onderscheid wordt voornamelijk bepaald door de eigenheid van het vrije beroep:

Men moet slechts sporadisch tot occasioneel beroep doen op een beoefenaar van een vrij beroep. Een eigendom koopt men slechts een of tweemaal in zijn leven, bouwen gebeurt meestal zelfs meestal maar eenmaal, een geschil komt men liefst zo min mogelijk tegen, één buitenlands vakantieverblijf volstaat voor het gros van de mensen, enz.
Elk vrij beroep heeft meestal een gans eigen woordenschat, waar er moeilijk synoniemen voor gebruikt kunnen worden. Als je een specifieke vakterm moet uitleggen, vertel je meestal een gans verhaal. Dan is het wel gemakkelijk als je het verhaal vooraf al hebt kunnen lezen.
Een website voor een vrije beroep moet in het vast geheugen van de mensen geraken omdat er “nuttige informatie op staat die men ooit nog wel eens nodig kan hebben”. En dat is belangrijk om in b.v. bladwijzers van browsers opgeslage te worden, of in “handy-lijstjes” vermeld te staan.
De specialisatie in een bepaald vakgebied moet duidelijk naar voor komen. Dit is niet noodzakelijk een beperking van het aantal opdrachten. Wie b.v. slim samenwerkt met vakgenoten met een andere specialisatie, kan heel doeltreffend aan klantenwerving doen d.m.v. een website. Niemand is immers specialist voor alles, en daarenboven komt dit laatste niet echt geloofwaardig over.
Het unieke kernwoord voor een ideale vrije beroep-site is vertrouwen. Vertrouwen maakt dat je partner wordt van de mensen, zelfs lang voordat iemand je deur binnenkomt om een opdracht te bespreken. En met dit vertrouwen moet heel zorgzaam worden omgesprongen. Dat moet in elke pagina van je website naar voor komen, in de stijl, woordkeuze, opbouw van de site, enz.

2TREES specialisatie voor websites voor vrije beroepen.
Voor alle bovenstaande redenen is het bouwen van websites voor vrije beroepen een echte specialisatie in het vak van webbouwer. Daarom begint elke opdracht voor 2TREES in dit vakgebied met een zorgvuldige documentatie en studie van het domein waar een website voor nodig is. Aan de hand van het eerste, oriënterend gesprek leren wij je kantoor beter kennen, je filosofie, de doelstellingen van je organisatie, enz. Wij letten er zorgvuldig op dat het ontwerp niet verzandt in een aggressief commerciële voorstelling maar dat ernst, discretie en vertrouwen overal aanwezig blijven. Tenslotte zorgen wij dat er tijdloze, nuttige inhoud geplaatst wordt en dat de termen (zelfs speciale vaktermen) verstaanbaar naar voor komen. Want alhoewel een bezoeker op uw website tijd heeft, sta jij noch wij er om uitleg te geven als iets niet duidelijk is.

2TREES voor vrije beroepen. Je kunt op ons beroep doen voor eenvoudige tot heel gespecialiseerde websites, maar ook voor een discrete, stijlvolle en heel doeltreffende promotie achteraf. Meer informatie over ons bedrijf, onze filosofie en onze mogelijkheden vind je op onze website www.2trees.be. Of klik hier voor een contactformulier. Steeds tot je dienst!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s