Optimaliseren van een webshop.

Verbeter de prestaties van je webshop.

Verbeter de prestaties van je webshop.

Om vlot en door de juiste mensen gevonden te worden op het internet is een goede optimalisatie (SEO) van je website zeker nodig. Daar is iedereen het zowat over eens. Maar ook voor een webshop is het belangrijk om regelmatig je bezoekers- en prestatiegegevens te bekijken om de werking te verbeteren. Hier volgen een aantal zaken waar je rekening moet mee houden.

Wat is optimaliseren?

Het optimaliseren van een website of webshop bestaat er uit om een aantal belangrijke zaken van je website op elkaar af te stemmen. Vooreerst is er de titel. De titel van een website blijft continu bovenaan je scherm staan, dus is het een ideale reclameregel. Ten tweede wordt de beschrijving aangepakt, want de beschrijving is de tekst die je ziet als je site tussen de resultaten van een zoekopdracht staat. Dan maak je maar best dat deze zo wervend mogelijk is zodat een bezoeker besluit om even bij je website langs te komen. En ten derde is er deinhoud, m.a.w. wat er vermeld staat en waar dit is. Als je website niet logisch in elkaar zit, en als niet alle informatie terug te vinden is die men logisch gesproken verwacht, heb je zeker een probleem naar goed presteren van je site.

En dit is niet alles, want er zijn ook nog zoektermen die maken dat je website sneller wordt opgepikt en weergegeven bij een zoekopdracht of een combinatie van zoekwoorden. Ook de gepaste zoekwoordenlijst samenstellen is een hele klus.

Het optimaliseren (search engine optimalisation of SEO) bestaat hier in om al de bovenstaande elementen zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. Zo krijgt je website (-shop) een heel performante basis.

Hoe belangrijk is optimalisatie voor een webshop?

Dit is even noodzakelijk voor een webshop als voor een website. Een webshop is immers ook een website. Allen is bij een webwinkel niet enkel het informatief aspect belangrijk, maar het eigenlijke doel is verkopen en omzet realiseren. Dan maak je maar best dat je webshop ook zo’n performante basis heeft.

De principes van een webshop zijn identiek aan deze van een website. Je moet snel gevonden worden door de juiste mensen (kopers). Daarom moet je goedaangemeld zijn en een zo hoog mogelijk aantal bezoeken scoren. De informatie zal logisch opgebouwd zijn en de taal duidelijk. Technisch mag er natuurlijk niets aan mankeren. Daar bovenop zijn er nog de specifieke zaken een een goede webshop moeten hebben, zoals de bestel- en betalingsprocedure, vraag- of klachtenbehandeling, leveringsvoorwaarden, … die minder tot niet aanwezig zijn bij een gewone website.

Het optimaliseren bij een webshop bestaat er in om de gegevens over de werking van je webshop te gebruiken om de inhoud, het aanbod en het uitzicht aan te passen zodat dit beter aan de wensen en verwachtingen van je kopers voldoet. En hiervoor worden net dezelfde principes toegepast als voor een website.

Hoe gebeurt zo’n optimalisatie van een webshop?

We gaan na of de beschrijving van je producten werkelijk overeen komt met de zoektermen die je klanten gebruiken om je artikels te vinden. Dat klinkt heel wat banaler dan het in werkelijkheid is. Niet de termen uit brochures of technische beschrijvingen zijn belangrijk. Het gaat erover dat je klanten precies moeten weten wat ze kopen en dat ze het moeten kunnen vinden met woorden die zij verstaan en gebruiken.

Vervolgens gaan we na of je webshop logisch in mekaar zit, m.a.w. als alle noodzakelijke informatie aanwezig is en of ze op de juiste plaatsen terug te vinden is. Soms wordt een webshop stukje bij beetje uitgebreid. Daardoor is het normaal dat na een paar jaar niet alle informatie die bij elkaar hoort, samen staat. Dus moet je dit van tijd tot tijd herschikken.

We bekijken of alle vermeldingen en clausules die wettelijk verplicht zijn, of die de mensen verwachten, aanwezig zijn. En als ze op je webshop staan, is het ook goed om even na te kijken of ze up-to-date zijn. Tenslotte bekijken we de bestel-, leverings- en betalingsprocedure van je webshop. Om vertrouwen te geven aan je klanten is het noodzakelijk dat deze correct, vlot en probleemloos werkt. Waar nodig maken we deze klantvriendelijker.

Is dit alles?

Niet echt, maar het is wel de noodzakelijke basis. Wat je nog meer moet doen om een hoog renderende webshop op te bouwen bevindt zich op het domein van de promotie en marketing. En dat is een onderdeel van de totale werking met je webshop. Je vindt hier in andere bijdragen al heel wat informatie over, maar als het echt van belang is, laat je dit best over aan een vakman. Zo kun je je concentreren om jouw taak, nl. het verkopen van je producten en service geven aan je klanten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s