Verbeter de werking van website of webshop. (2)

De inhoud van een website kan worden getest en verbeterd.

Enkele tips om de inhoud van een site te verbeteren.

Vorige week gaven we een eerste serie tips om van een mooie website ook een beste te maken. Deze aanpassingen gingen meer over het bouwen en uitzicht van een goede website. Naast het technische speelt ook het inhoudelijke aspect een heel grote rol. Daarover gaan deze tweede serie tips voor een goede website of webshop.

Waarom is de inhoud van een website belangrijk?

Heel simpel gezegd omdat de inhoud bepaalt of een bezoeker ook klant wordt. Daarom wordt een goed werkende website getypeerd door korte, bondige teksten. Ze zijn informatief en zijn zo geschreven dat ze aanzetten tot handelen. Want dat typeert elke doeltreffende website: ze zorgen dat een bezoek aan de site zinvol is voor zowel de bezoeker als voor de site-eigenaar. M.a.w. een goed werkende site zorgt steeds dat er na een bezoek iets achter blijft. Een bestelling, een naam en adres, een aanvraag voor informatie of voor een folder, enz.

Goede inhoud kunt u testen, verbeteren en optimaal maken. Daarvoor bestaat een (minder gekende) gratis tool van Google, de conversion optimiser. Met de conversion optimiser toetst u twee versies van eenzelfde website tegen elkaar af. De twee versies verschillen slechts op een aantal punten. Beiden worden om beurt vertoond aan de bezoekers. Met de conversion optimiser kunt u nagaan welke versie het meeste resultaat oplevert. Vervolgens neemt u de beste elementen op in uw definitieve website, die u weer kunt afzetten tegen een c-versie. En zo verder totdat het resultaat van uw website optimaal is. Meer info: klik hier voor een instructievideo.

Hoe kan de inhoud van uw site beter resultaat opleveren?

Eerst en vooral moet u haarfijn weten wat u wilt bereiken met uw website, m.a.w. wat ze moet opleveren. En vervolgens vertaalt u dat in een taal die uw klanten aanspreekt. Een goed middel om te weten of uw teksten bruikbaar zijn, is de “markttest”. Laat uw vrienden, kennissen, familie (zelfs toevallige) vreemden uw site lezen en vraag wat ze er van vinden. De inhoud van uw site wordt verbeterd door:

  • het gebruik van een duidelijke structuur bij de opmaak van uw pagina’s. Gebruik sprekende titels, verhelderende tussentitels en goede foto’s voor meer uitleg. Zorg dat de teksten kort en duidelijk verstaanbaar zijn. Als u een lepel verkoopt, noem het ding dan “lepel’. Meer info over het schrijven van goede teksten vindt u in het artikel “Hoe schrijf je goede teksten voor het internet.
  • Zorg voor voldoende redenen om in actie te komen. Laat een proefexemplaar bestellen. Biedt een folder met tips aan. Of stuur een kortingvoucher te gebruiken op een volgende aankoop. Inventiviteit is hier troef. Maar zorg dat het altijd de moeite loont om zich aan te melden.
  • Verwerk systematisch en op elke pagina links in de teksten. Ze genereren immers meer kliks (conversies) dan de traditionele buttons of tabs. Maar zorg wel dat men na het klikken op de eigen website blijft. Anders bent u de bezoeker gegarandeerd kwijt.
  • Test systematisch een aantal verschillende versies (zie hoger). Experimenteer met teksten, woorden of foto’s. Verander ook even de plaats van de foto’s en de onderschriften. En gebruik enkel de elementen die het beste resultaat opleveren.
  • Complexere zaken kunnen heel duidelijk worden uitgelegd aan de hand van een video of een geanimeerde presentatie. Dit kan ook worden gebruikt door webshops als “getuigenis” over hoe gemakkelijk iets geplaatst / onderhouden / gebruikt / … kan worden. Of hoe groot iets is in een interieur b.v. En tegenwoordig kan iedereen wel een leuke, bruikbare video of animatie samen steken. Hiervoor terug: try and error is een heel goede methode.
  • Gebruik zoveel mogelijk verschillende kanalen, en liefst alles wat tot uw beschikking staat. Dus niet alleen offline stuff, maar zorg voor een link tussen website en uw facebook pagina, een blog, You-tube, Google buzz, twitter, e.a. Zorg wel dat u steeds blijft voor ogen houden waarvoor u een bepaald kanaal gebruikt. En gebruik de specifieke troeven van dit kanaal in uw voordeel. Door slim te linken profiteert elk deeltje van de gebruikers die met u in contact komen.

Besluit.

In de moderne audiovisuele wereld is een website of webshop geen alleenstaand ding meer. Net zoals een krant een eigen rol speelt, naast de online versies (voor snel nieuws / overzichten), twitter of sms berichten (direct nieuws), radio en televisie. Ook een moderne website of webshop moet op elk moment en overal de mensen kunnen aanspreken. Want zeker in de toekomst zal ze niet alleen worden bezocht via een computerscherm, maar ook onderweg via pda of smartphone. Bepaalde inhoud zal worden gedeeld op andere sites en sociale pagina’s en zo steeds nieuwe bezoekers aantrekken … op voorwaarde dat de inhoud interessant genoeg is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s