De voordelen van een goede webshop.

webshop voordelen, webshop optimalisatie

Met een goede webshop haalt u meer omzet en meer winst aan lagere uitbatingskosten.

Online verkoop is de toekomst voor veel winkels en bedrijven. Een webshop is meestal een logische stap om uit te breiden of om nieuwe klanten aan te trekken. Het opstarten van een eigen webshop biedt tal van voordelen. Hier leest u de belangrijkste voordelen van een goede webshop.

Wat is een goede online shop?

Een goede webshop is elke online winkel die gemakkelijk gevonden wordt op het internet en die uw producten aanbiedt aan de juiste doelgroep. Online shops verkopen online. Via het internet dus. Voor bestaande bedrijven kan de online shop eigenlijk beschouwd worden als een nieuwe vestiging. Met dat verschil dat online verkoop niet aan een bepaalde regio is gebonden. Over het algemeen neemt men aan dat eenzelfde taalgebied kan bewerkt worden met een webshop.

Een online shop heeft een bijzonder groot voordeel ten opzichte van een traditionele vestiging: de kosten. Met een webshop heeft men als start veel minder vaste kosten. Eenmaal men groeit kan de infrastructuur, het personeel en de overige kosten oplopen. Maar dat houdt altijd gelijke trend met de gestegen omzet. Zo heeft men altijd het nodige budget beschikbaar om verder door te groeien.

Welke voordelen heeft een online shop?

Elke sector kan eigen, sectorgebonden voordelen ondervinden na het opstarten van een webshop. Maar een aantal voordelen zijn identiek voor elke goede online shop. Dit zijn:

  • Een online shop kan gemakkelijk een uitgebreid assortimentaan producten aanbieden. Het is zelfs niet noodzakelijk om alle producten die men verkoopt, ook in voorraad te houden. Het volstaat om de levertermijnen op elkaar af te stemmen en dit correct te communiceren aan de klanten. Op deze manier kunt u gerust winst halen uit producten die u niet vooraf aangeschaft heeft.
    Hou ook voor ogen dat hoe meer producten u aanbiedt, hoe meer u kunt verkopen aan uw online klanten. Bovendien heeft elk product een beschrijving. Doordat er meer woorden op een webshop staan, komen online shops ook hoger in de zoekresultaten te staan.
  • Doordat een groot deel van de administratie geautomatiseerd verloopt, betekent dit lagere kosten. De normale verkoopprocessen van een webshop verlopen immers automatisch. Zo worden bestelbevestigingen, leveringsverwittigingen, enz. aan de online klanten verstuurd zonder dat er manueel moet worden tussengekomen. Dat betekent minder uitbatingskosten voor uw online shop.
  • Een goede online shop houdt het verkoopgedrag van de klanten bij. Hiervoor zorgen de “cookies”. Let wel: sedert 2012 is ook in België een nieuwe cookie-wetgeving van kracht. Vooral oudere webshops nemen best contact op met hun webontwikkelaar om hun programma te laten aanpassen.
    Een moderne online shop kan op basis van het werkelijk surgedrag aangepaste voorstellen doen aan hun klanten. Met de “aanbevolen producten” of de “bijpassende artikels” plug-in zorgt u er voor dat uw online kopers relevante producten onder ogen krijgen. Zo verhoogt u automatisch uw omzet.
  • Het koopgedrag van de mensen hangt vaak samen met het grondgebied. Doordat een webshop het ganse taalgebied bestrijkt, is het heel normaal dat producten die in uw buurt minder populair zijn, in een verder gebied verkocht worden. Zo beperkt u uw onverkochte voorraad. Hierdoor moet u minder artikels met een liquidatiekorting verkopen.
    Bovendien kan een webshop er voor zorgen dat u meer klanten in uw fysische winkel krijgt. Mensen die kiezen om hun aankopen in uw winkel te komen afhalen (om verzendkosten te vermijden) zijn vaak geneigd om nieuwe artikels uit uw winkel aan te kopen.
  • Tenslotte beschikt u met een webshop over een schat aan relevante, nuttige informatie over het bezoekersgedrag van uw klanten. Op basis van deze informatie kunt u uw webshop verder verbeteren. Indien u b.v. merkt dat klanten op een bepaalde pagina systematisch afhaken zonder aankoop, kunt u de inhoud van deze pagine verbeteren.
    Deze statistische gegevens kunnen verder als basis dienen om uw aanbiedingen beter af te stemmen op het werkelijk koopgedrag van klanten. Producten b.v. die systematisch worden gezocht via het internet kunnen onderwerp uitmaken van een speciale aanbieding. Dit komt zeker uw online omzet ten goede.
Besluit.
Een online shop is een prima middel om uw omzet en klantenkring te verhogen. Let wel dat u voor de aankoop van een webshop beroep doet op een webontwikkelaar met kennis van zaken. Een webbouwer die gespecialiseerd is in online verkoop zorgt er immers voor dat uw webshop technisch perfect gebouwd is, dat de opbouw klantvriendelijk en betrouwbaar is en dat de optimalisatie voor de zoekmachines op punt staat.
Wilt u ook een eigen webshop ontwikkelen, of voor de verbetering van een bestaande webshop, neem zeker contact op met 2Trees, de webshop specialist.
Patrick Puype – www.2trees.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s