Persoonlijke mailings, een eerste sleutel tot succes.

Een gepersonaliseerde aanbieding doet meer verkopen.

E-mailcampagnes met gepersonaliseerde aanbiedingen zorgen voor een beter resultaat.

E-mailing is een eerste stap om het succes van een website of webshop te verhogen. Na een aantal mailings is het zaak om de doeltreffendheid van een mailing te verhogen. De sleutel voor een succesvolle mailing ligt in het databestand. Wat kunt u doen om het resultaat van een mailing te verhogen en hoe pakt u dit aan? In dit artikel lichten wij een tip van de sluier.

Een goede mailing is persoonlijk en concreet.

Massamailings zijn out. Leve de gepersonaliseerde mailing. Iedereen wordt immers graag persoonlijk aangesproken via een bericht in zijn of haar inbox. Massamailings worden intuïtief als junkmails beschouwd. Te mijden dus. Om tot een goede, persoonlijke aanbieding te komen, is een aangepaste databank met adressen nodig. Het volstaat immers niet om enkel een e-mailadres en (evt.) een naam bij te houden. We hebben meer informatie nodig.

Welke informatie voor u relevant is, hangt uitsluitend af van hetgeen u aanbiedt en waar u belang aan hecht. Dit kan dus voor de meeste bedrijven of zaken verschillen. Vooraleer u kosten begint te doen om uw bestanden aan te passen, neemt u best even de tijd om e.e.a. onder elkaar te zetten. Stel een aantal punten op die voor u en uw zaak van belang zijn. Kijk vervolgens welke soort klanten u wilt aantrekken. Zet tenslotte ook onder elkaar wat u doorheen het jaar vast kunt aanbieden. Met deze lijstjes kunt u een aantal “criteria” opmaken, m.a.w. een aantal zaken die u moet weten van uw contacten.

Stappenplan voor een goede databankindeling.

Voor wie nog geen e-mailgegevens heeft, is het eenvoudiger. Met de eerste contacten kunt u alle gewenste informatie proberen op te vragen. Wie reeds over een databank beschikt, heeft een beetje meer werk. Let wel, u kunt een bestaande databank ook stapsgewijs aanpassen. Het volstaat om eerst het programma zelf aan te (laten) passen om vervolgens beetje bij beetje de informatie up te daten. Welke stappen moet u doorlopen om een goede indeling op te maken van uw e-maildatabank?

  • Bepaal wat voor u van belang is qua informatie voor gepersonaliseerde mailings.
    Deze informatie is meestal nauw verbonden met de producten of diensten die u aanbiedt. Ook de winstmarge is een criterium. Soms is de aankoopdatum van belang om vervanging te adviseren. Maar ook voorkeuren, levensstijl, sociale klasse, … van uw klanten kunnen heel nuttig zijn. Maak het niet te ingewikkeld. Zet spontaan een 5 tot 10 criteria onder elkaar.
  • Bepaal welke gegevens nodig zijn om de belangrijke informatie te catalogeren.
    Probeer deze gegevens zo objectief mogelijk te omschrijven. Hou voor ogen dat heel persoonlijke inlichtingen moeilijker te bekomen zijn dan algemene voorkeuren. Na deze oefening moet u lijstje klaarhebben met vragen om inlichtingen die u elke nieuwe klant of prospect kunt voorleggen.
  • Bepaal hoe u aan de gewenste inlichtingen kunt geraken.
    U kunt natuurlijk altijd uw vragenlijst rondmailen of uw website laten aanpassen zodat alle inlichtingen moeten worden opgegeven. De ervaring leert echter dat het resultaat met deze benadering niet echt “wauw” is. Inventiviteit is hier de sleutel. Via de sociale media (facebook, google+, …) kunt u vaak heel wat persoonsgebonden inlichtingen verzamelen. Ook de klantendesk in uw winkel of bedrijf kunt u gebruiken om uw verkoper een klant deze vragen te laten stellen. Helemaal tof wordt het als u een leuke klantenactie koppelt aan het terugsturen van het informatieformulier. Laat uw fantasie gerust werken (of spreek er uw webbureau over).
  • Bepaal wat er nodig is om deze informatie te verwerken.
    Het volstaat niet om nuttige e-mailgegevens op te vragen. Ze moeten ook verwerkt worden. Voor wie reeds over een databank met e-mailadressen beschikt, betekent dit dat het adressenbestand moet worden aangepast. Dat kost altijd een hoop tijd en geld. Niet alleen het ingavewerk telt, maar ook het aanpassen van uw programma’s. En dat is meestal niet alleen de databank zelf, maar ook het mailprogramma, uw website, webshop of andere gekoppelde toepassingen. Spreek er dus tijdig uw webontwikkelaar over.
  • Bepaal wat en wanneer u in de toekomst zult e-mailen.
    Het opmaken van een persoonsgebonden mailing wijkt sterk af van een massamailing. Een gepersonaliseerde mailing opmaken is niet alleen de tekst aanpassen aan de geadresseerde. Ook de foto’s die gebruikt worden in de mailing en de aanbieding(en) zelf worden in functie van de ontvangen opgemaakt. Dat betekent heel wat meer (denk-)werk vooraf en uitvoeringswerk. Het is nuttig om vooraf, bijvoorbeeld per kwartaal of per maand, een lijst aan te leggen van uw producten die u kunt aanbevelen via e-mail. Indien u een aanbieding wilt maken om een vervanging te promoten, kunt u vooraf een standaardmailing opmaken die u op een aantal plaatsen laat personaliseren. Kortom, denk vooraf goed na wat en wanneer u uw gepersonaliseerde mailing(s) zal versturen.

Besluit.

Massamailings schieten tegenwoordig hun doel grotendeels voorbij. De nieuwe winst ligt in het e-mailen van strikt persoonlijke aanbiedingen. Een goede planning vooraf en een tijdige voorbereiding zijn onmisbaar om tot succesvolle e-mailingcampagnes te komen. Voor meer informatie over gepersonaliseerde mailings en het opmaken van e-mailcampagnes, contacteer nu 2TREES.

Patrick Puype – www.2trees.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s