Hoe het resultaat van e-mailacties verhogen?

tips-voor-mailings

Een goed onderwerp bepaalt het succes van een e-mailactie.

E-mailacties behoren tot de meest doeltreffende online reclame-acties. Vaak moet men echter vaststellen dat het resultaat minder is dan men had verwacht. Hiervoor kunnen een aantal oorzaken zijn. Een van de meest voorkomende oorzaken is een minder goede onderwerpregel. Daarom volgen hier een aantal tips om het onderwerp (en het resultaat) van een e- nieuwsbriefactie te verbeteren.

Waarom is het onderwerp belangrijk voor e-mailacties?

Het onderwerp is belangrijk omdat dit meestal het eerste is van een e-mailbericht dat de geadresseerde leest. In tweede orde kijkt men dan wie de afzender is, maar ondertussen heeft men toch mooi het onderwerp gezien. Verder is de onderwerpregel bepalend voor de mensen om te beslissen of men het bericht opent of als men wegklikt zonder lezen.

Daarom is het zonder meer belangrijk om voldoende aandacht te besteden bij de opmaak van de onderwerpregel van een mailbericht. Door een goed opgesteld onderwerp verhoogt de opmerkzaamheid van een bericht. Het zorgt er voor dat meer mensen uw boodschap lezen. Een goede onderwerpregel maakt ook dat de juiste mensen uw bericht lezen, wat even noodzakelijk is voor succes.

Wat is een goede onderwerpregel?

Een goed onderwerp maakt de mensen nieuwsgierig naar de inhoud van een mail zodat ze besluiten om het mailbericht zelf te lezen. Bovendien moet de onderwerpregel er voor zorgen dat de geadresseerde actie onderneemt. En precies dat is de kern voor het succes van een e-mailactie.

De perfecte onderwerpregel geeft precies het doel van de actie weer. Bij de opmaak van het onderwerp moet men er dus voor zorgen dat enkel die mensen aangesproken worden die iets met uw aanbod kunnen aanvangen. U heeft immers niets aan lezers waarvoor uw aanbod niet geschikt is.

Een goede onderwerpregel zet de mensen er bovendien toe aan dat de geadresseerden de gewenste actie ondernemen. Dat is heel belangrijk voor het succes van uw e-mailing. De acties die het meest tot een positief resultaat leiden zijn:

  • Openen” wordt vnl. gebruikt om informatie door te geven, (nieuwe) producten of toepassingen te tonen of via een mooie presentatie een bepaald beeld op te bouwen van een merk, dienst of bedrijf;
  • Klikken” is heel goed om bezoekers naar uw informatie te leiden, om met hen een interactie aan te gaan of om een bepaald engagement te vragen (b.v. vind me leuk);
  • Conversies” is ideaal om de mensen tot kopen aan te zetten, om informatie of nieuws te verspreiden via b.v. downloads of om de informatie van de bezoekers te laten bijwerken in uw eigen bestanden.

Hoe lang is de ideale onderwerpregel?

Het is vrij simpel, de ideale onderwerpregel is van gemiddelde lengte. Niet te lang dus en niet te kort. Te kort heeft als nadeel dat de informatie die u ermee meegeeft zo summier en zo vaag is dat de gewenste doelgroep zich niet zal aangesproken voelen. Meestal weinig mensen overigens. Te lang is niet goed omdat zo’n onderwerp meestal toch niet wordt gelezen.

Ideaal als onderwerp is dus een tekst van gemiddelde lengte. Een onderwerpregel van ongeveer 55 lettertekens of zo’n 8 woorden scoort het beste resultaat. Dit leest vlotst voor de geadresseerden terwijl de tekst toch mensen kan motiveren tot een bepaalde actie. Hou wel steeds voor ogen dat de boodschap van de onderwerpregel direct betrekking moet hebben op de inhoud van uw bericht. Enkel zo maken uw inspanningen voor een e-mailactie de meeste kans op succes. Het onderwerp treffend omschrijven is niet eenvoudig. Het vergt zeker oefening en ervaring.

Hoe de juiste mensen bereiken met uw e-mailing?

Dat klinkt misschien moeilijk maar is het niet echt. Een goed opgebouwde en correct geformuleerde onderwerpregel zorgt nl. automatisch dat de juiste mensen aangesproken worden. Het resultaat is dan ook dat procentueel meest bezoekers zich kunnen vinden in uw aanbieding. Zo zullen uw e-nieuwsbrieven snel beter scoren dan gemiddeld. Het onderwerp van een e-mailing vlot en commercieel formuleren, daar kruipt bij ons vaak “veel tijd” in. Maar 2TREES vindt het bijzonder belangrijk om dit extra te verzorgen omdat het zo bepalend is voor een goed resultaat van een e-mailingactie.

Besluit.

E-mailacties zijn een ideaal middel om snel en relatief goedkoop uw boodschap bij potentiële kopers te krijgen. De e-mailacties met het beste resultaat hebben alle gemeen dat het onderwerp zowel motiveert, tot actie aanzet en de juiste mensen aanspreekt. Misschien niet evident in het begin, maar toch de moeite waard om er inspanning voor te doen.

Wie meer wil weten over een goede e-mailactie voor zijn bedrijf, winkel of zaak of die op 2TREES beroep wilt doen om een goede mailingcampagne te ontwerpen of te versturen, neemt vrijblijvend contact op met patrick@2trees.be.

Patrick Puype – www.2trees.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s