5 top-tips om meer te verkopen met uw online shop.

5 goede tips voor webshops.

Deze 5 tips zorgen voor meer online verkoop via het internet voor uw webshop.

De online verkoop in Vlaanderen scheert hoge toppen. Veel mensen beginnen een internet winkel echter zonder degelijke opleiding of kennis van de markt. Alle succesvolle webshops hebben een aantal zaken gemeen. Waar moet u als online handelaar op letten. Wat moet u beslist doen en hoe verkoopt u veel via het internet. Leer deze 5 top tips om meer te verkopen met uw online shop.

Online verkoop is booming business.
Zowel marktstudies als de peiling naar de verwachtingen van de bestaande online shops laten een positief beeld zien van de internethandel in Vlaanderen. In de komende jaren verwacht men jaarlijks een 2-cijferige stijging van zowel de omzet als de winst uit de online handel. Dat is werkelijk heel positief in het huidige economische klimaat waar de offline handel de crisis hard voelt toeslaan.
Is alles dan rozengeur en maneschijn voor wie een webshop start? Niet echt. We stellen vaak vast dat veel online starters een aantal elementaire zaken uit het oog verliezen. De online consument geeft maar vertrouwen aan webwinkels die vertrouwelijk overkomen. Wat is hiervoor nodig? Wel vooreerst moet uw webshop volgens een bepaalde standardisatie verlopen. Internetkopers verwachten hun winkelmandje op een bepaalde plaats aan te treffen, willen vlot kunnen schakelen tussen de productenpagina’s en de reeds voorziene aankopen, willen vlot kunnen afrekenen, enz. Een goede webbouwer houdt hier beslist rekening mee bij het ontwerpen van uw webshop.
Eenmaal uw online shop klaar en afgeleverd is, begint het grote werk voor u. Dan moet u zelf instaan voor het beheer van artikels en bestellingen. En vaak loopt het daar fout. Ook hier zijn een aantal elementaire zaken die u, als webshopeigenaar, mee rekening moet houden indien u succesvol wil verkopen via het internet.
De 5 top tips om meer te verkopen met uw online shop.
Het vertrouwen vestigen bij de online consumenten is cruciaal voor elke webshop dit veel wil verkopen via het internet. Hieronder vindt u de 5 zaken die altijd moeten worden nageleefd, wil u ook succes kennen met uw internetwinkel. Deze 5 tips werden opgemaakt op basis van de resultaten van gereputeerde online shops (o.m. Amazon.com). Deze principes gelden voor elke webshop.
  • Vermijd artikels zonder foto. Plaats ten minste 1 foto van goede kwaliteit bij elk artikel, al is het aan te raden om 3 tot 5 verschillende afbeeldingen te gebruiken. Neem daarom foto’s van verschillende hoeken van uw artikels. Doe het wel kwaliteitsvol. Bewerk elke foto om uw product zo mooi mogelijk voor te stellen. Zien doet verkopen.
  • Zet bij elk artikel een duidelijke en volledige beschrijving. Artikels met weinig of geen beschrijving zeggen een online consument niet veel. Online kopers willen vooral zekerheid vooraleer ze tot een aankoop overgaan. Daarom is een goede beschrijving van uw artikels essentieel. En zorg voor stimulerende beschrijvingen in verstaanbare taal.
  • De prijs is heel belangrijk. Online kopers gebruiken het internet niet alleen om uw webwinkel te vinden. In eenzelfde adem surfen ze van artikel naar artikel, meestal om de beste deal te vinden. De prijs is natuurlijk heel belangrijk. Maar ook gratis levering, gratis een extra product bij een aankoop, dubbele spaarpunten, enz. tellen mee. Zorg er wel voor dat u niet steevast de duurste van de markt bent.
  • Vertrouwen bewijzen als leverancier is cruciaal. Indien klanten u aanbevelen bij hun vrienden is dat natuurlijk een pluspunt. Alleen gaat dit erg langzaam en heeft u dit helemaal niet in de hand. Daarom zijn een aantal commerciële toepassingen hiervoor belangrijk. Mensen uw artikels laten recenseren bijvoorbeeld, of kopers hun reactie laten delen bij uw producten helpt uw vertrouwen vestigen. Ook uw producten laten “aanbevelen” op facebook en andere sociale media is goed voor uw online imago. Vergeet nooit dat zo’n reclame, als die uitgaat van iemand anders dan uzelf, steeds een positief effect creëert.
  • Zekerheid bij het betalen is essentieel voor een online verkoop. Vergeet niet dat de online consument zijn / haar geld vooraf naar u overmaakt. Dan zijn ze liefst zeker dat u te vertrouwen bent, dat ze het bestelde daadwerkelijk zullen ontvangen achteraf en dat zij hun verhaal kunnen halen indien er achteraf toch iets zou fout gaan. Daarom is een betaalprocedure via een gekend betaalorganisme (b.v. Ogone / Visa, PayPal, …) belangrijk. Dan weet de consument dat u een degelijk bedrijf bent (anders krijgt u geen account), dat de betalingen zelf veilig zullen verlopen (voor zijn paswoorden heel belangrijk) en dat ze altijd bij deze organisatie terechtkunnen als er iets fout gaat.
Besluit.
De internetconsument maakt zijn keuzes op hun eigen gevoel. Dan is het belangrijk voor u om te weten wat doorslaggevend is om voor uw online shop te kiezen. Bovenstaande 5 zaken zijn cruciaal om uw internetwinkel succesvol uit te bouwen. Vanzelfsprekend is het even belangrijk dat uw webshop ook volgens de principes van de online markt is gebouwd.
Voor meer informatie of een vrijblijvende offerte, neem nu contact op met 2TREES.
Patrick Puype – www.2trees.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s