Hoe krijgt uw bedrijfs facebook pagina veel vrienden?

Een goed online communicatieplan en deze vijf tips maken van uw facebook pagina een succes.

Een goed online communicatieplan en deze vijf tips maken van uw facebook pagina een succes.

2TREES ontwerpt regelmatig professionele facebook pagina’s voor merken, bedrijven of handelszaken. Even vaak komt dan de vraag: “Hoe krijg ik snel vrienden?”. Een populaire facebook pagina uitbouwen gaat niet automatisch. Om succesvol te zijn op facebook heeft men een goede strategie nodig en een even goed plan. Hier volgen alvast 5 tips die zeker kunnen meehelpen om van uw facebook pagina een succes te maken.

Wanneer heeft uw bedrijf of merk een goede facebook pagina nodig?

Facebook gaat over communicatie, contact houden, ontdekken en beleven. Dit is helemaal anders dan bij Google. Daar draait alles over (op)zoeken en informeren. Weet dus, als u kiest om aanwezig te zijn op Facebook, dat dit een continue inspanning zal vergen op het vlak van communicatie. Daarom is een goede communicatieplan nodig voordat u begint. En natuurlijk moet uw bedrijf of merk hiervoor toegerust zijn. Als dit geen deel uitmaakt van uw bedrijfscultuur, kan dit best moeilijk worden op langere termijn.

Weet ook dat een professionele (bedrijfs-) pagina op facebook niet hetzelfde is als uw persoonlijke pagina. Zowel het uitgangspunt, doel als de werking is verschillend. Een persoonlijke facebookstek (uzelf dus) noemt men een facebookprofiel. Uw merk of bedrijf krijgt een facebookpagina. Om een professionele facebookpagina te ontwikkelen, vertrekken we van een voorbereidend gesprek waar we samen praten over uw bedoeling met facebook, wat u wel en niet zal doen en hoe u dit zal onderhouden en promoten. Wilt u meer weten hierover, neem hier vrijblijvend met ons contact op.

Wat moet u doen om (veel) vrienden te krijgen van uw facebook pagina?

Zoals hierboven uiteen gelegd moet de promotie via uw eigen facebook pagina passen in de normale werking van uw zaak. Daarvoor denkt u eerst na waarom iemand fan zou willen worden van uw merk of bedrijf, waarom een fan dit vervolgens zou willen blijven en ten slotte hoe u er kan in slagen om de vrienden en kennissen van uw fans aan u te binden.

  • Ruim 75 % worden fan van een facebook pagina omdat ze een uitnodiging hiertoe hebben ontvangen. Dat kan een uitnodiging zijn per brief, mail, op een advertentie of op een poster. Dat is gigantisch succesvol. Wilt uw bedrijf of uw merk een groot aantal fans, volgers of likers bekomen, zorg dan dat ze een goede reden krijgen om uw bedrijfspagina “leuk” te vinden. En vraag het ze!
  • Een goede 60 % is fan van een merk of bedrijf omdat een vriend of kennis hen hiertoe aangezet heeft. Dat is ook een heel behoorlijke score. Denk er daarom zeker aan om uw bestaande vrienden actief bij uw merk of product te betrekken en zorg ervoor dat zij hun vrienden bij u aandragen. Ook met stimulerende promotie-acties (reclame acties) kunt u uw eigen vrienden in beweging zetten. Doen!
  • Ongeveer 50 % van de facebook vrienden van een merk of bedrijf hebben zich spontaan aangevriend (op de Vind ik leuk-knop gedrukt). Facebook reclame zelf (betaalde advertenties) zijn een goed middel om uw professionele pagina binnen facebook bekend te maken. Maar ook hier geldt de regel dat niets automatisch gaat. Ook goede offline en online reclame acties kunnen maken dat nieuwe mensen uw facebook pagina leuk gaan vinden.
  • Eenmaal men vrienden heeft, is de volgende vraag: hoe behoudt u uw vrienden? Onderzoek leert dat bijna 40 % van de facebook vrienden ooit gestopt zijn met een merk of bedrijf te volgen. Dit gebeurde voornamelijk omdat de interesse in het merk of bedrijf afnam of omdat de informatie via facebook niet meer interessant genoeg bevonden werd. Daarom terug het advies om continue uw facebook vrienden te blijven aanspreken en te betrekken bij uw merk.
  • Een laatste vraag die nagenoeg iedereen ons stelt: “Hoe vaak moet ik dan berichten plaatsen op mijn facebook pagina?” Blijkt dat bijna 30 % van de facebookers zich reeds de-frienden een te grote hoeveelheid oninteressante berichten was. Goed om in het oog te houden, want naast de kwaliteit van uw berichten is de regelmaat van publiceren en de hoeveelheid aan inhoud van belang. Maar verder zijn er geen vaste regels in te stellen. Het enige wat u moet voor ogen houden is dat de informatie die u via uw facebook pagina verspreid leuk, interessant en de moeite waard moet zijn. Denk er aan dat facebook draait rond communiceren, ontdekken en beleven.

Besluit.

Een aantrekkelijke, professioneel gemaakte facebook pagina kan voor elk bedrijf of merk interessant zijn om nieuwe mensen (klanten) aan zich te binden. Om succes te hebben met de facebook pagina is het essentieel om vooraf een goed online communicatieplan te ontwikkelen en een doelgerichte facebook strategie op te maken. En weet ook dat een facebook pagina geen alternatief is voor een goede website. Voor meer informatie of een concrete vraag over uw eigen facebook aanwezigheid, neem vrijblijvend met 2TREES contact op.

Patrick Puype – http://www.2trees.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s