Waarom een goede navigatie noodzakelijk is voor websites.

Een goede navigatie-structuur is onmisbaar voor een hoge ranking van een website.

Een goede navigatie-structuur is onmisbaar voor een hoge ranking bovenaan de zoekresultaten.

Uw website terugvinden bovenaan de zoekresultaten is heel belangrijk om snel nieuwe bezoekers en klanten aan te trekken. Daarvoor kan de navigatie van uw website wonderen doen. Waarom de navigatie van een webiste cruciaal is voor een goede ranking, waar u rekening moet houden en hoe u tot de beste structuur voor uw site komt, leest u in dit artikel.

Waarom is de navigatie van een website zo belangrijk?

De navigatie is essentieel voor elke website. Vergelijk het met het grondplan van een woning. Als alles logisch op elkaar is afgestemd, precies op de juiste plaats staat en natuurlijk in elkaar overvloeit, krijgt u een aangenaam gevoel. Zo ook voor websites. Een goede structuur maakt dat de bezoeker probleemloos geleid wordt naar de informatie die hij zoekt. Doordat alles logisch en natuurlijk gebeurt, leest de bezoeker de inhoud intensiever, onthoudt ze langer en vindt meer interessante informatie terug. Dat is natuurlijk belangrijk.

Maar ook de zoekmachines hebben nood aan een goede navigatie. Hoe beter de navigatie van een website ineen steekt, hoe gemakkelijker zoekmachines uw informatie “lezen” en registreren. Ook hoe beter ze begrijpen bij welke zoekopdrachten uw website relevante informatie levert en hoe sneller en hoger u bovenaan de zoekresultaten wordt weergegeven. En dat is minstens even belangrijk.

Tips voor een goede navigatiestructuur van een website.

De navigatie (ook structuur genaamd) van een website neemt de bezoeker én de zoekmachine bij de hand. Ze leidt ze doorheen alle informatie en zorgt dat men snel en probleemloos bij de gevraagde informatie terechtkomt. Dat is eigenlijk het enige belangrijke doel. Waar moet u rekening mee houden?

  • Hou de navigatie eenvoudig. Ingewikkelde structuren vermoeien en leiden steevast naar verkeerde plekken op een website. Werk daarom voor de navigatie met maximaal 3 tot 6 hoofdrubrieken. Zorg dat de bezoekers eerst de grote richtingen moeten kiezen. Eenmaal deze keuze gemaakt, kunt u de surfers verder leiden via subnavigatie en keuzelinks, dieper uw website in tot bij de informatie. Eenmaal een bezoeker een hoofdkeuze gemaakt heeft, is de aandacht aanwezig en begint hij met aandacht verder te surfen.
  • Zorg voor een goede structuur bij de opmaak van de navigatiepagina’s. Duidelijke titels vertellen direct het onderwerp van de pagina. Tussentitels geven meer argumenten weer. Inleidingsteksten laten snel de voordelen en troeven lezen. Maak uw teksten in elk geval op voor beeldschermweergave. Ook hier weer, zorg dat mensen die diagonaal een webpagina inscannen toch een goed idee krijgen over uw boodschap. Zelfs zonder intensief te lezen.
  • Zet alle informatie die samen hoort bij elkaar. Dat hoeft niet noodzakelijk op dezelfde webpagina te zijn. Daarvoor bestaan er subpagina’s en interne links. Maar het is wel goed dat de bezoeker van uw website duidelijk ziet wat samen hoort. Zo kan hij dan steeds verder informatie na informatie bekijken. Dit gebeurt eerder sprongsgewijs. Het voordeel is wel dat uw informatie op een aangename manier en aandachtig gelezen wordt. Zorg zeker dat alle vitale informatie op een computerscherm past, zonder scrollen.
  • Hou belangrijke informatie permanent in beeld. Dat kunnen uw contactgegevens zijn, maar ook een aankondiging voor een nieuw product, reclame voor een promotie, … Er zijn mogelijkheden legio hiervoor: in de kop van de website, of onderaan. Maar ook links of rechts naast het lichaam van uw website kan ruimte hiervoor worden voorzien. Schenk wel aandacht aan het algeheel uitzicht van uw site. Een mooi opgemaakte en gelay-oute website is aangenamer om lezen.
  • En heel belangrijk voor later: wordt een artikel of product plots een hype, maak dan hiervoor een specifieke pagina aan in de navigatie. Een product dat heel populair geworden is, wordt door heel veel mensen gezocht op het internet. Probeer te achterhalen welke zoekwoorden de mensen intypen. Gebruik deze zoekwoorden in de tekst van deze pagina. Door een trendartikel een eigen pagina te geven, kunt u beter aanleunen bij de gebruikte zoekwoorden, krijgt u alle informatie die ermee verband houdt beter samen en zal uw website meer bezoekers aantrekken en hoger geplaatst worden in de zoekresultaten van Google.

Besluit.

Een goede navigatiestructuur is onontbeerlijk om goed gevonden te worden op het internet en om uw website bovenaan de zoekresultaten te krijgen. Door heel aandachtig een goede structuur uit te werken zal uw website altijd beter blijven presteren. Het is dus best belangrijk om de structuur grondig door te denken. Wilt u meer informatie of concreet advies om de structuur van uw website te verbeteren, neem dan vrijblijvend met ons contact op voor een afspraak.

Patrick Puype – www.2trees.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s