Tips om online klanten aan te trekken voor online shops.

Online reclame onmisbaar voor webshops.

Praktische tips om snel klanten te werven.

E-commerce is booming business. Ook meer en meer mensen kopen online goederen of diensten. Wie investeert in een goede online shop wordt snel geconfronteerd met de vraag: Hoe trek ik online klanten aan? In dit artikel ontdekt u 5 praktische tips om goed te starten met een nieuwe online shop.

Een goed promotieplan onmisbaar voor online shops.

Steeds meer ondernemers, middenstanders en KMO’s kiezen voor een online shop om extra klanten en omzet aan te trekken. Het internet biedt ongetwijfeld heel veel troeven om uw bestaande zaak een push te geven. En vaak zien we nieuwe starters die een volledig online activiteit opstarten en ontwikkelen. En dan wordt iedereen geconfronteerd met de vraag: Hoe trek ik klanten aan op mijn webshop? Hoe zorg ik dat mijn producten of diensten online kopers vinden? Hoe kan ik mijn online omzet verhogen?

Op dit vlak verschilt de online handel niet erg van deze in de fysische wereld. De enige manier om snel en goed vooruit te gaan, kan enkel via reclame en promotie. Om uw inspanningen (en kosten) zo rendabel en doeltreffend te maken, is een goed marketingplan nodig. Meestal is dit een mix van offline en onlne reclamemiddelen. Meestal zijn de financiële middelen niet onbeperkt. Daarom volgen hier 5 praktische tips die elkeen kan toepassen om goed te starten met een nieuwe webshop. Ook budgettair vallen deze zeker mee.

Praktische tips om snel online klanten aan te trekken.

Veel klanten naar uw webshop lokken is natuurlijk verleidelijk. Beter is het om de juiste klanten aan te trekken. Hou daarom steeds rekening met de doelgroep die u nastreeft en met het profiel van uw klanten. Kijk hoe u ze kunt bereiken en gebruik de juiste kanalen. Om verspilling van middelen en geld te vermijden, maakt u best een goed promotie- en marketingplan op. Volgende middelen zijn heel efficiënt, rendabel en budgettair voor iedereen haalbaar om goed te starten met een nieuwe online shop.

  • Met E-mail mailings bereikt u direct de mensen en kunt u nieuwe producten, acties of promoties voorstellen. Wie start heeft meestal reeds een bestand(je) met e-mailadressen van klanten, prospecten, vrienden, kennissen, enz. Dit is ideaal om een nieuwe webshop aan te kondigen en uw producten voor te stellen. En achteraf kunt u met een goed opgemaakte e-nieuwsbrief regelmatig voordelen, nieuwe producten, acties, … voorstellen zodat uw bestaande klanten trouwe klanten worden.
  • Met Google Adwords reclame trekt u overal de aandacht op uw webshop via het internet. Online reclame gaat snel, kost relatief weinig per bezoeker en is perfect meetbaar. Via een Google Engage professional krijgt u voordelen voor uw Google reclame én bent u zeker dat de juiste doelgroep wordt aangesproken. Ook met Facebook advertenties kunt u uw webshop bekend maken en nieuwe mensen aantrekken. Professioneel opgebouwde advertenties scoren beter dan amateuristische, kosten minder en werven minder verloren contacten.
  • En dan beginnen de verkopen op gang te komen. Gebruik dan een aantal marketingtools om klanten verder aan u te binden. Steek een “bedankt” kaart in het verzendpakket, samen met een folder of leaflet voor andere interessante producten. Zet een herkenbaar logo en een motiverende reclameregel op uw documenten. Zorg dan uw naam overal te zien is (ook op de buitenkant dan de verpakking). En een welkomstvoucher kan ook wonderen doen. B.v. door extra 5 % korting te geven op een vervolgaankoop binnen de 3 maand of met een vriendenkaart voor wie uw webshop aanbeveelt bij hun kennissen.
  • Zorg voor zoveel mogelijk links naar uw online shop. Meld uw webshop of uw producten aan op portaalsites. Plaats waar mogelijk wat extra informatie om mensen aan te trekken. En vergeet niet om de links toe te voegen aan uw webshop. Ook een registratie op online kortingsites kan een publiek aantrekken. Veel mensen zoeken immers online op kortingcodes, gratis vouchers, reclamecodes, enz. Door hierop aanwezig te zijn legt u een online pad naar uw webwinkel.
  • En tenslotte gebruik de sociale mediareclame om uw online shop, uw producten en uw acties bekend te maken. Iedereen is ondertussen overtuigd van de mogelijkheden van facebook, google+ e.a. op dit vlak. Weet dat dit heel effectief is, maar wel traag gaat. Door regelmatige posts en reacties op vrienden werkt u aan bekendmaking op lange termijn. Vergeet ook niet de traditionele sociale middelen zoals een blog opstarten, reageren op fora en discussiegroepen waar uw klanten op actief zijn. Ook dat blijven heel effectieve middelen om snel nieuwe mensen naar uw online winkel te trekken.

Besluit.

Alleen een goed gemaakte webshop online zetten, volstaat meestal niet om snel veel verkoop te realiseren. Een goed promotie- en marketingplan is noodzakelijk voor elke succesvolle webshop. Online reclame is vaak de sleutel tot succes. Contacteer vrijblijvend 2TREES voor een goed en betaalbaar reclameplan voor uw online shop.

Patrick Puype – www.2trees.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s