5 goede tips om uw e-mailbestand te beheren.

5 goede tips om adressenbestanden te beheren.

Een up-to-date adressenbestand is onmisbaar voor succesvolle reclame.

Een goed e-mailbestand is goud waard voor een zaak. Maar de waarde is direct afhankelijk van de kwaliteit van het bestand. Het is dus heel belangrijk dat uw bestand van e-mailadressen steeds up-to-date is. Hoe doet u dit en waar moet u zeker op letten om succesvol online reclame te kunnen maken. Dat leest u in dit artikel.

Waarom is een up-to-date adressenbestand belangrijk?
Een geactualiseerd (= bijgewerkt) e-mailbestand is van heel groot belang omdat het de enige manier is om zoveel mogelijk juiste mensen te bereiken. Bovendien is het de enige manier om zo goedkoop mogelijk online reclame te maken. Dit lijkt me dus inderdaad vrij belangrijk.

Een adressenbestand waar niet aan gewerkt wordt, veroudert. Men neemt aan dat elk jaar zo’n 20 % van de adressen wijzigen. Dat kan gaan van adreswijzigingen, verandering van e-mailadres, rechtsvorm tot zelfs naam. Zaken fusioneren, veranderen of verdwijnen. Ook contacten veranderen van werk (of erger: gaan dood) … Vrij vervelend om nog een e-mail te sturen aan iemand die een paar maand geleden overleden is. Dat is niet echt reclame.

Bovendien kost elk adres dat niet correct is, geld. En het zal zeker nooit meer iets opleveren. Het kost geld omdat de kostprijs van online reclame voor een deel op het aantal adressen wordt gebaseerd. Maar ook door een negatief imago dat u zich aanmeet indien u een bericht naar verkeerde mensen stuurt. En neem maar van mij aan dat dit in het huidige sociale mediatijdperk erg snel gebeurt. Het is dus zaak om permanent over uw e-mailadressen te waken en er zorg voor te dragen (net zoals u met goud doet).


5 goede tips om uw e-mailbestand te beheren.
Er is maar 1 goede manier om uw bestand e-mailadressen up-to-date en van hoge kwaliteit te houden. Meet uzelf een goede houding aan en voer wijzigingen direct door. Zeker voor het beheer van een e-mailbestand is uittel quasi zeker afstel. En direct doorgevoerde aanpassingen zijn ook direct weer bruikbaar.

  • Stop nooit met nieuwe adressen toe te voegen aan uw bestand. Hoe goed u ook zorg draagt voor uw adressenbestand, er gaan steeds adressen verloren. Mensen schrijven uit of zijn niet meer interessant (b.v. een nieuwe Android telefoonklant is zeker voor 2 jaar geen iPhone klant). Soms nemen contacten enkel maar tijd zonder dat ze ooit klant worden. Door systematisch, wekelijks nieuwe adressen toe te voegen, zorgt u dat de automatische uitval aan adressen netjes aangevuld wordt met goede, nieuwe adressen. Tips om e-mailadressen te bekomen vindt u in ons artikel van vorige week.
  • Verbeter voortdurend het beschikbare adressenbestand. Voer deze direct uit van zodra u wijzigingen opmerkt. Zeker uitschrijvingen doet u best direct (vergeet geen mailtje te sturen ter bevestiging van de uitschrijving). Maar ook dubbele verwijdert u seffens (blijven anders geld kosten), adreswijzigingen, veranderingen van contactpersonen, van functie, …
  • Deel uw bestand netjes in categorieën in. Dat is heel interessant om uw aanbiedingen beter af te stemmen op uw doelgroep. Denk hier even vooraf aan. Om dit te doen kunt u b.v. de mensen indelen volgens uw productencategorieën. Of anders volgens hun activiteit (b.v. de Gouden Gids kan u hier aan ideeën helpen). Het is beter om een aantal kleinere mailings te sturen dan 1 grote dumpmail.
  • Stuur regelmatig een bericht naar uw bestand. Een e-mail mailing gaat snel en is relatief goedkoop. Elk bericht is een herinnering dat u nog bestaat en voor de producten of diensten die u aanbiedt. Onderzoek leert dat de meeste mensen contact nemen op het moment dat uw aanbieding voor hen “als geroepen” komt. Hoe regelmatiger u een bericht stuurt, hoe beter dan u onder de aandacht blijft.
  • Behandel uw e-mailbestand als Koning. Dat betekent dat u het werkelijk vertroetelt, altijd verbetert, uitkuist, bijwerkt, … Zo vermijdt u als spam geboekstaafd te worden. Geef uw abonnees ook van tijd tot tijd een voordeel als dank om in uw bestand te blijven. En biedt ze de mogelijkheid om hun vrienden, kennissen, klanten, … op uw nieuwsbrief te laten abonneren.

Besluit.
E-mail mailings zijn heel doeltreffend, snel en leveren normaal direct resultaat op. Het succes van mailings wordt in grote mate mede bepaald door de kwaliteit van het adressenbestand. En een aantal kleinere, op maat gemaakte, mailings halen beter resultaat dan een omvangrijke bulkmailing.
Meer informatie en voorwaarden voor een eigen, succesvolle mailing, neem nu contact op met 2TREES.

Patrick Puype – www.2trees.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s