Hoe goede e-mailadressen zoeken voor online reclame.

Zelf goede e-mailbestanden opbouwen.

Goede e-mailadressen zijn goud waard indien ze kwaliteitsvol zijn en uw boodschap goed is.

Een bestand met e-mailadressen is goud waard voor uw online reclame. Er zijn een aantal heel goede manieren (en ook een paar slechte). Hoe bekomt u een goed adressenbestand? Waar kunt u terecht en waar moet u op letten. Dat leest u hier in dit artikel.

Waarom is een goed e-mailadressenbestand belangrijk?
Samen met uw boodschap is een goed bestand emailadressen is immers bepalend voor het resultaat van uw online reclame. Hoe beter de kwaliteit van uw mailadressen zijn, hoe meer resultaat u mag verwachten uit direct mailingacties. Dat is eigenlijk ook logisch. U behaalt het meeste succes indien u precies datgene aanbiedt waar iemand naar op zoek is. Precies daarom is uw mailbestand voor 50 % verantwoordelijk voor het succes van een e-mailactie.

Er zijn eigenlijk maar twee manieren om aan e-mailadressen te komen: ze zelf verzamelen of ze aankopen of ruilen. De eerste gaat langzamer en gestaag, maar de kwaliteit is heel zeker veel beter. De tweede is duurder en u bent nooit zeker van de kwaliteit van de e-mailadressen. Maar u heeft wel direct een pak adressen. Is dit nodig? Niet noodzakeljk. Beter maar een paar honderd heel goede e-mailadressen dan vele duizenden adressen waar u niets over weet. Vergeet niet dat hoe groter een e-mailbestand, hoe duurder de behandeling is.

Hoe goede e-mailadressen zoeken voor uw e-mailing mailings?
Er zijn twee manieren om emailadressen te bekomen. Ergens aankopen of ze zelf verzamelen. Zelf een bestand met goede e-mailadressen opbouwen is helemaal niet zo moeilijk. Vooreerst heeft u de gegevens die in uw eigen bedrijf beschikbaar zijn. En verder kent u zeker ook collega’s waarmee u bestanden kunt ruilen. Waar kunt u nu terecht om zelf een goed e-mailadressenbestand op te bouwen.

  • Uw eigen bedrijfsadministratie is de eerste plaats waar u een schat aan goede mailadressen zal vinden. E-mailadressen van uw klanten en leveranciers haalt u uit de boekhouding. Via uw verkoop vult u deze aan met de mailadressen van uw prospecten en van degene die vroeger ooit een offerte vroegen of contact namen. En verder heeft u het archief: oude formulieren van beursdeelnames, tombolaformulieren, …
  • Vraag even uw medewerk(st)ers die een commerciële functie hebben of die met klanten in contact komen om uw e-mailbestand aan te vullen met hun eigen e-mailadressen. Uw mensen hebben vrij zeker een aantal mailadressen toe te voegen van eigen contacten, relaties, kennissen, … waar ze mee in contact kwamen.
  • Via de klantendesk of uw eigen showroom haalt u ook heel goede nieuwe e-mailadressen binnen. Vraag uw bezoekers standaard om hun mailadres. Zet er een computerscherm neer waar de mensen hun eigen e-mailadres (en van hun kennissen) kunnen ingeven. Of leg simpelweg een boek om ze op te schrijven. Vergeet niet dat een geschenkje of een gadget als dank wonderen kan doen.
  • Ook via uw eigen website kunt u een invulvenster voorzien waar spontane bezoekers hun e-mailadres kunnen ingeven. B.v. om in te schrijven op uw e-nieuwsbrief, of om een voordeel, een geschenk, een gratis e-book, een eenmalige extra korting, … te bekomen in ruil voor hun emailadres.
  • Staat u met uw bedrijf op een event, een beurs, demonstratie of een verkoopshow, profiteer er van om aan zoveel mogelijk bezoekers hun mailadres te vragen. Ook een terugzendstrook (met e-mailadres) voorzien op uw flyers, folders en contactkaartjes zal u aan extra adressen helpen. Zeker als bezoekers op uw stand een geschenkje krijgen bij afgifte van de invulkaart. Vaak koppelt men een mooie wedstrijd aan zo’n actie.
  • Tenslotte zijn er een aantal tell-a-friendacties die er voor zorgen dat uw bestaande klanten (waarvan u hun e-mailadres kent) u de mailadressen doorgeven van een aantal van hun eigen vrienden, relaties en kennissen. Ook dat zijn normaal gezien goede en kwaliteitsvolle e-mailadressen als uw promotie-actie doordacht en met kennis van zaken is uitgewerkt.

Naast deze mogelijkheden om zelf een mailbestand met goede e-mailadressen aan te leggen, kunt u er natuurlijk altijd ook aankopen. Vaak krijgt u spontaan de meest fantastische voorstellen hiervoor in uw mailbox. Persoonlijk ben ik niet echt een fan van deze werkwijze. Akkoord het gaat snel om een groot aantal e-mailadressen te bekomen. Maar u heeft helemaal geen garantie op de kwaliteit en ook het wettelijk aspect (opt-in) speelt een rol voor consumentenadressen. Ook ruilen met collega’s is iets minder goed dan zelf uw adressenbestand samenstellen. Wie geeft er nu heel waardevolle e-mailadressen uit handen en vooral hoe kunt u zien dat een evt. ruil evenwaardig is?

Besluit.
Zelf e-mailadressen zoeken voor e-mailingacties of online reclame is vrij gemakkelijk. Vaak zijn er direct een paar honderd adressen in uw bedrijf zelf te vinden. En eenmaal u er zich op toelegt, kunt u na een paar maanden uw basisbestand met e-mailadressen sterk uitbreiden via een goede commerciële werking. Let wel, deugdelijke e-mailadressen zijn voor 50 % verantwoordelijk voor het resultaat van uw e-mailingactie. Voor de overige 50 % succes contacteert u best een webpartner met kennis van zaken om uw online reclame professioneel op te maken.

Patrick Puype – www.2trees.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s