Hoe een onlineshop verbeteren tot een succesvolle webshop?

Een goede webbouwer zorgt voor een betere webshop.

Een succesvolle webshop ziet er goed uit, is wettelijk in orde en is heel klantvriendelijk.

Een succesvolle onlineshop is altijd een actieve webshop. Dit lukt blijkbaar beter voor sommige internetwinkels dan voor andere. Suceesvolle webshops hebben allemaal een aantal zaken gemeen. In dit artikel leest u de “must-haves” om van een bestaande onlineshop een heel goede webshop te maken.

Wanneer is een onlineshop een succes?
Een goede onlineshop is een succes als de webshop aan de verwachtingen voldoet, vlot nieuwe bezoekers aantrekt en een stijgende omzet haalt. Dit zijn de drie basisvoorwaarden waaraan voldaan moet worden. Er zijn een aantal hulpmiddelen, trucs en promotiemiddelen die deze criteria kunnen aanzwengelen. Maar in sé is alles terug te voeren tot deze drie kernwaarden.

Vorige week gaven we een aantal tips voor webshopeigenaars die meehelpen om een succesvolle webshop te maken. Het voordeel van deze tips is dat iedereen ze eenvoudig kan toepassen en dat het succes gegarandeerd komt voor de onlineshop. Ook het uitzicht, de opbouw en de structuur van een webshop helpen mee om het resultaat van online shops te verbeteren. En hier komt een professionele webbouwer bij kijken. Daarom is het heel belangrijk om een goede webpartner te kiezen die vertrouwd is met e-commerce en webshops bouwen.

Hoe een onlineshop verbeteren tot een succesvolle webshop?
Naast de teksten, foto’s en beschrijvingen die op een online shop voorkomen, is het uitzicht, de structuur en de algehele opbouw enorm belangrijk. Een goed ontworpen, professioneel opgebouwde webshop wekt instinctief vertrouwen. Dit uitzicht zorgt immers voor een heel positief oordeel van bij de eerste blik op de webshop. En laat dit nu cruciaal zijn. Hoe kan een webbouwer uw (bestaande) webshop verbeteren zodat deze heel succesvol wordt:

  • Een moderne, functionele lay-out wekt een professionele indruk.
    De navigatie van een webshop is de leidraad voor de online koper. Vaak is deze nodeloos ingewikkeld tot zelfs onlogisch. Een goede webbouwer zorgt voor een zo simpel mogelijke structuur en een eenvoudige, duidelijke navigatie. Maar ook het uitzicht zelf kan de doorslag geven. Een moderne look die goed geproportioneerd is en waarvan de kleuren en lettertypes op elkaar afgestemd zijn, verhogen het gebruikscomfort. En natuurlijk moet alles werken. Zeker aan de veilige betaalprocedure moet oordeelkundig aandacht besteed worden. Het is immers sneu als een online koper zijn webmandje vult en dan blokkeert bij de betaling.
  • Webshops die te vertrouwen zijn, zijn ook wettelijk in orde.
    Een goede webshop moet een aantal wettelijk verplichte zaken bevatten. Zo o.m. uw firmagegevens, BTW of ondernemingsnummer, een goede disclaimer en uw algemene voorwaarden. Maar er zijn daarnaast een aantal zaken die het vertrouwen van een online koper versterken. Duidelijke beschrijving en uitvoering van de bestelprocedure, wat te doen bij klachten, de mogelijkheid om van winkelmandje snel verder te winkelen, … En dan zijn er nog nuttige tools zoals testimonials, ratingfunctie, instructievideo’s, enz. die een online koper over de streep kunnen trekken. Een goede webbouwer kan u hiervoor adviseren.
  • Terugkompaden zorgen voor herhalingsomzet en meer winst.
    De eerste aankoop is natuurlijk heel belangrijk. Maar eenmaal een online koper uw webshop zijn vertrouwen gegeven heeft, kan heel wat omzet worden behaald door herhalingsaankopen. Hiervoor kunnen actiekaarten of klantenkaarten worden gebruikt. Let er wel op om ook hier een vervaldatum te plaatsen waarop de kaart moet verzilverd worden.  Ook met bonuspunten of extra spaarpunten bij online verkopen, te gebruiken bij een volgende aankoop of van zodra men een bepaald aantal bereikt heeft, zijn goede zaken te doen. Een goede webbouwer zorgt dat deze klanten- of puntenkaarten automatisch bijgewerkt worden en online bijgehouden blijven. Zo wordt uw online klant later nogmaals naar uw webshop gelokt.
  • Met gerelateerde producten stijgt uw omzet per verkoop direct.
    Online kopers willen zekerheid en wensen geholpen te worden. Iedereen vindt het leuk om bij een online aankoop ook te zien welke accessoires passen bij het product, welke andere artikels kunnen gecombineerd worden of wat men nodig heeft als bescherming, voor onderhoud, … Dat kan door aan elk hoofdproduct een aantal gerelateerde artikels te koppelen. Deze worden getoond, samen met het hoofdproduct. De meeste mensen schaffen gelijk een of meerdere bijproducten aan met het hoofdproduct. Zo stijgt uw omzet en is de klant zeker dat alle aankopen mooi samen passen.
  • Een goede SEO inbouwen zorgt automatisch voor nieuwe bezoekers.
    Eenmaal een nieuwe onlineshop op het internet staat, is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen de artikels van de webshop vinden via hun zoekopdrachten. Een goede SEO of zoekmachine optimalisatie verbetert sterk de vindbaarheid van een webshop. Een professionele webbouwer zal automatisch een goede basis SEO inbouwen zodat de zoekmachines snel naar de inhoud van uw webshop worden geleid. Bovendien krijgt u bij 2TREES een nuttige handleiding hoe uw best de beschrijvingen van de artikels en de bijschriften bij foto’s opbouwt en hoe u de optimalisatie op artikelniveau kunt aanpakken. Goede informatie is immers de sleutel tot online succes.

Besluit.
Een succesvolle webshop ziet er niet alleen professioneel uit. Met een goede structuur, uitgekiende commerciële toepassingen en bekwaam advies kan elke webshop eigenaar zijn (bestaande) onlineshop verbeteren tot een succesvolle webshop. Volgende week geven we de vijf belangrijkste tips om een webshop te verbeteren via het internet.
Voor meer informatie of voor een afspraak om uw online shop te bespreken, neem nu contact op met 2TREES.

Patrick Puype – www.2trees.be

2 gedachtes over “Hoe een onlineshop verbeteren tot een succesvolle webshop?

  1. Goede post!

    Aan de verwachtingen voldoen, bezoekers aantrekken en omzet die stijgt… Maar hoe ga je de mensen aanzetten om te kopen? Ik denk dat een goede “Call to action” de cruciale factor is om de conversies van de webshop te doen stijgen. Je kan honderen of duizenden bezoekers naar je webshop aantrekken. Het pad dat ze moeten bewandelen zou echter moeten uitgestippeld worden om een verkoop te kunnen garanderen.

    Niet onbelangrijk hierbij is natuurlijk de betrouwbaarheid die de site uitstraalt.

    • Klopt allemaal. Maar een goede online shop ademt voor alles “verkoop” uit. M.a.w. alles wat er op staat, moet gewoon gericht zijn om de mensen te laten aankopen. Dat is het doel van een webshop. Daarom is het zo bijzonder belangrijk dat precies die artikels er op staan die men zoekt en dat alles prima werkt. Voor het hoe, waarom en wanneer zal een webbouwer met kennis van zaken van onschatbare waarde blijken. (meer info http://www.2trees.be)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s