Vijf praktische tips voor een goede e-mail mailing.

Vijf tips voor een goede e-mail mailing.

De e-mailing is een heel krachtig middel om een commerciële boodschap te brengen.

De e-mailing is een van de krachtigste manieren om een boodschap over te brengen. Daarom biedt een e-mail mailing heel sterke commerciële voordelen. Hoe begint u er aan en waar moet u op letten om een doeltreffende e-mailing op te maken. Hier volgen vijf praktische tips voor een goede e-mail mailing.

Waarom is een e-mailing een sterk promotiemiddel?
De brief en bij uitbreiding de elektronische versie, de e-mailing, is een van de sterkste commerciële middelen om een boodschap over te brengen. Dit komt door het persoonlijk karakter van de brief. De mensen die er een in de brievenbus krijgen, voelen zich persoonlijk aangesproken. Ook een beetje vereerd zelfs. Iedereen ervaart immers automatisch een goed gevoel als men ontdekt dat men niet vergeten is. En daar ligt een sterke commerciële kracht.

Het is wel belangrijk dat een commerciële mailing er professioneel uitziet en goed ontworpen is. Hiervoor doet u best beroep op een online reclamepartner die ervaring heeft met goede e-mailing acties. Maar de boodschap (inhoud) moet u natuurlijk samenstellen. Hier geldt het credo: hoe persoonlijker, hoe beter en hoe concreter, hoe beter de respons op uw e-mailing zal zijn. Hou de volgende vijf tips voor een goede e-mail mailing in gedachten en dan maakt uw webservice partner een fantastische e-mailing actie voor u.

Vijf praktische tips voor een goede e-mailing mailing.
Een e-mailing wordt vaak ook direct mailing genoemd. Dat verklaart al heel wat. Uw boodschap wordt dus direct bij iemand afgeleverd. Vergeet dit nooit bij het bepalen van de inhoud van uw e-mailing. Tips om een goede commerciële tekst te schrijven vindt u hier.

  • Zorg er voor dat uw klant heel persoonlijk aangesproken wordt. Een klant die al jarenlang producten of diensten bij u bestelt, ziet lever zijn naam boven uw e-mailing staan dan het onpersoonlijke “geachte”, “beste” of “geachte klant”. Hiervoor moet uw adressenbestand, naast een correct e-mailadres, een aantal extra velden bevatten zoals “voornaam” of “naam”. Maak wel dat voor elk adres alle velden ingevuld zijn!
    Stuurt u een e-mailing aan enkel klanten, dan kunt u de voornaam gebruiken in de aanhef. Indien u zowel klanten als niet-klanten aanschrijft, dan is het beter om wat formeler te werken. “Geachte mevrouw …” is prima. Maar hiervoor moet er wel een veld voor het geslacht in uw bestand zitten.
  • Breng de juiste boodschap aan uw klanten. Zeker bij grotere adressenbestanden is dit belangrijk. Meestal heeft het geen zin om dezelfde boodschap te brengen aan eenmanszaken, winkels, KMO’s met 30-50 man personeel en internationale bedrijven. Met een goede databank kunt u de adressen volgens grootte sorteren of per activiteit, startdatum, … Maak kleinere e-mailing acties met een zo concreet mogelijke aanbieding. Dit betekent b.v. dat u enkel naar kledingwinkels, lingerie- en interieurzaken mailt om een actie voor te stellen n.a.v. het nieuwe seizoen. Dit vermijdt veel uitschrijvingen omdat bepaalde doelgroepen zich helemaal niet aangesproken voelen. Wel kunt u meerdere kleine e-mail mailings ter zelfde tijd versturen.
  • Spreek de taal die uw doelgroep verstaat. Vermijd vak-chinees of termen die enkel voor insiders duidelijk zijn. Anderzijds mag u gerust vaktermen gebruiken die gemeengoed geworden zijn. Ik veronderstel dat iedereen ondertussen een harddisk kent, of een databank, Wifi, bluetooth, enz. Door algemeen gekende vaktermen te gebruiken vermijdt u extra uitleg en toont u aan dat u een professional bent. Maar onverstaanbaar vakjargon is uit den boze.
  • Zorg dat elke e-mailing actie een duidelijke aanbieding bevat. Een commerciële e-maling wordt steeds gestuurd met de bedoeling om iets te verkopen. Probeer wel uw aanbod te brengen van uit het standpunt van de koper. Overtuig met de troeven van uw product en de voordelen die het uw klant kan bezorgen. Maak de aanbieding zo aantrekkelijk dat men eigenlijk geen neen kan zeggen.
  • Vraag ook altijd om een reactie van uw klant of prospect. Zet duidelijk in uw e-mailing wat u verwacht van uw klant en wat de volgende stap van hem moet zijn. Sommige mensen reageren liever per mail. Dat gaat sneller. Maar anderen bellen liever. Het is altijd een goed idee om beide mogelijkheden te voorzien. Vraagt u om te bellen, vergeet dan de naam van uw verantwoordelijke niet. Dat maakt het contact direct veel persoonlijker.

Besluit.
De e-mailing is een heel krachtige manier om een commerciële boodschap over te brengen en zorgt voor heel wat voordelen voor uw bedrijf. U haalt meer resultaat uit een e-mail mailing indien de boodschap heel persoonlijk en concreet is opgemaakt. En op voorwaarde dat uw e-mailing professioneel gelay-out en verzonden wordt.
Voor meer informatie of om een concrete e-mailing actie te bespreken, neem gerust met ons contact op.

Patrick Puype – www.2trees.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s