Het e-mailgebruik in België in 2011.

E-mails zijn het meest gebruikte communicatiemiddel in België.

E-mails zijn het meest gebruikte communicatiemiddel in België.

E-mail is veruit de meest gebruikte manier om te communiceren. Het e-mailgebruik zal ongetwijfeld nog toenemen in de toekomst. Wie gebruikt e-mailing? Wanneer bereikt u de mensen via e-mail en hoe gebruikt de Belg e-mail? In dit artikel krijgt u een idee van het e-mailgebruik in België.

Wie gebruikt e-mail in België?
Vroeger was e-mailverkeer iets wat hoofdzakelijk professioneel gebruikt werd. Dit ging samen met een computer en dat was een instrument van het werk. Tegenwoordig is e-mail alom. Quasi iedereen is thuis met het internet verbonden. Thuiswerken wordt populairder. En via smartphone of tablet kan men permanent zijn berichten lezen.

We mogen dus gerust stellen dat, anno 2012, iedereen via e-mail te bereiken is. Ook het professioneel en privé gebruik van e-mailberichten is afgezwakt. Onderzoek leert dat de moderne consument regelmatig thuis mails van het werk checkt. Terwijl het niet ongewoon is dat diezelfde burger op het werk wat privé zaken regelt: betaling doen b.v. of een berichtje van een vriend beantwoorden. We mogen dus gerust stellen dat tegenwoordig bijna iedereen via een e-mail te bereiken is. Liefst 86 % van de mensen gebruikt e-mails om te communiceren terwijl de telefoon of GSM slechts in 75 % van de gevallen gebruikt wordt.

Wanneer bekijken Belgen hun e-mails?
Er zijn niet echt perioden in een dag waarop men intensiever de e-mailberichten bekijkt. Eigenlijk gebeurt dit van als men opstaat tot men inslaapt. 30 % van de consumenten opent de mail bij het opstaan en 40 % van de mensen checkt nog regelmatig de inbox voor het slapengaan. Ook frappant: een derde van de mensen leest hun mails in de wagen en 16 % bekijkt zelfs in bed e-mailberichten. Zelfs in het weekend kijkt 65 % van de mensen minstens 1x naar hun mails (bij 4 % blijft het mailprogramma zelfs permanent open staan).

  • E-mailberichten kunnen om het even wanneer worden verstuurd. Ongeacht wanneer dit gebeurt, mag men er zeker van zijn dat uw boodschap binnen de 24 u. gelezen wordt.
  • Relatief korte berichten in een duidelijke taal zullen beter worden gelezen dan langere, moeilijk leesbare teksten.
  • Positieve berichten en e-mails die een voordeel of geluk aankondigen geven de beste respons. Vaak krijgt men binnen de 48 u. reactie.

Hoe gebruiken Belgen e-mailverkeer?
Bij de meerderheid der Belgen staat het e-mailprogramma continu open. 60 % van de mensen zijn dus permanent via mail te bereiken. Ongeveer een vijfde bekijkt 2 tot 3x per dag de mails en een derde leest 1 tot 2x per dag zijn e-mailberichten. Meer dan 80 % van de mensen geeft aan niet alle mails te lezen. Bijna 7 op 10 verwijdert direct tot een kwart van de ontvangen e-mailberichten zonder ze te bekijken.

  • Het onderwerp van een e-mail is heel belangrijk. Gebruik deze tekstregel om de aandacht te trekken, nieuwsgierig te maken en als trigger om uw bericht te laten lezen.
  • Een foto of afbeelding (laagste resolutie!) kan beslist helpen om uw bericht beter te laten onthouden. Let wel dat bepaalde mailservers bijlagen en foto’s als spam behandelen.
  • E-mails zijn ook ideaal voor last minute acties of voor promoties die heel uitzonderlijk zijn of erg kort in tijd gelden. Met een muisklik kan men laten reageren.

Besluit.
E-mailacties behoren tot de meest doeltreffende promotie-acties. Doordat bijna iedereen dezelfde dag nog bereikt wordt, door de lage kostprijs van een online actie en doordat uw geadresseerden persoonlijk worden aangesproken ligt de opbrengst van een goede e-mailing hoger dan met traditionele reclame. Om snel een heel goed resultaat te bekomen, is het raadzaam om een goede partner te contacteren die vertrouwd is met e-mailacties voor KMO’s, zelfstandigen, winkels en handelaars. Meer info: neem vrijblijvend contact op met 2TREES.

Patrick Puype – www.2trees.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s