Hoe online kopers tot kopen verleiden met uw online shop?

Een goede webwinkel zorgt voor vertrouwen bij de online kopers.

Een goede webwinkel zorgt voor vertrouwen bij de online kopers.

E-commerce wint heel snel aan populariteit op het internet. Dat zien we o.a. door het groot aantal winkels, handelszaken en bedrijven die een online shop aankopen. Daarom is het belangrijk om eens te kijken hoe de online koper kan worden verleid tot aankopen op uw webshop. Met deze zeven tips maakt u zeker uw webshop tot een succes.

Wat is belangrijk om de online koper te verleiden tot aankopen?
Het internet biedt uitzonderlijke voordelen voor een e-consument. Het is heel gemakkelijk om producten en prijzen te vergelijken, aankopen gaat heel snel -soms impulsief- en het aanbod is heel groot. Alhoewel de basis voor elke online shop dezelfde is, merken we toch dat sommige internetwinkels succesvoller zijn dan andere. Waar ligt dat aan?

De sleutel voor succes met een online shop is vertrouwen. Hoe meer vertrouwen uw webshop de online consumenten inboezemt, hoe gemakkelijker deze uw producten of diensten via het internet zullen aankopen en hoe meer omzet of winst u online zal behalen. Hoe online kopers tot kopen verleiden met uw online shop? De volgende 7 tips zorgen dat uw webshop een heel goed en veilig gevoel overbrengt bij de online kopers.

Hoe online kopers tot kopen verleiden met uw online shop?

  • Toon dat u en uw zaak werkelijk bestaat. In de werkelijke wereld is dit evident. U gaat een deur binnen en ziet de producten, mensen, klanten, … Op het internet gebeurt alles virtueel. Om te bewijzen dat u werkelijk bestaat, plaatst u uw adres en contactgegevens duidelijk zichtbaar op uw webshop. Zet een foto van uw bedrijfspand, voorraadmagazijn, bestelwagens, … en een foto van jezelf die b.v. een levering klaarmaakt op uw online shop. En zorg dat uw ondernemingsnummer vindbaar is. Dat zijn allemaal zaken die bewijzen dat uw bedrijf bestaat.
  • Geef altijd en overal duidelijke, correcte informatie tijdens het hele koopproces. Het is natuurlijk belangrijk om uw producten een duidelijke beschrijving en foto mee te geven. Maar ook tijdens het koopproces is het beter om altijd te informeren in welke fase de koper nu is en wat de volgende is. Zorg ook dat de mensen gemakkelijk terug kunnen klikken of bijkomende producten aankopen. Een goede webshop lost veel op door de manier waarop deze gebouwd is. Zo gebeurt alles spontaan en natuurlijk, wat terug vertrouwen geeft.
  • Lok de kopers met een voordeel en verlaag het risico voor de eerste aankoop. Het is bewezen, de eerste aankoop is de moeilijkste omdat de e-klant uw zaak nog niet kent. Om mensen toch vlot te laten bestellen kunt u ze uw service laten proberen door voor bepaalde instapproducten een introductiepakket te maken of door tijdelijk bepaalde zaken in promotie te zetten. Zo betalen ze even minder en verkleint het risico op een mogelijke miskoop.
  • Laat uw klanten u aanbevelen. Op het internet is een van de sterkste motivators indien klanten of gebruikers een product of dienst een gunstige recensie meegeven. Dat kan b.v. door toe te staan dat klanten hun mening bij een product noteren. Of laat hen een waarde geven. Of aanbevelen via facebook, twitter, … Mogelijkheden zijn legio. Een goede webbouwer bespreekt graag met u de mogelijkheden.
  • Zorg voor professionele betaalmogelijkheden en een vlot betaalsysteem. Tegenwoordig is er niemand die nog twijfelt aan Visa betalingen. Of aan Paypal of online bankingknoppen. Deze gekende organisaties waarborgen de veiligheid van de online transacties. Malafide webwinkels krijgen ook geen abonnement. Door de betaalprocedures veilig, soepel en professioneel te voorzien op uw online shop zorgt u er voor dat de online kopers automatisch vertrouwen hebben in uw webwinkel en in uw service.
  • Geef uw online shop trust certificaten of een label. Een aantal organisaties zoals BeCommerce en Unizo reiken labels uit aan online shops die aan de voorwaarden voldoen. Dit label mag dan op het ontwerp van de webshop worden opgenomen. Het is het bewijs voor de online consument dat deze webwinkel te vertrouwen is. Tevens is het bekomen van een label het bewijs dat uw internetwinkel in regel is met de geldende wetgeving op online shops.
  • Zorg snel voor een goede naam en imago als online handelaar. Een goede naam krijgt u zodra de consumenten heel tevreden zijn over uw werking, nakomen van afspraken en leveringen. Voor een belangrijk deel zal een goed gemaakte online shop u hierbij helpen door standaard de juiste mails uit te sturen bij b.v. aankopen, verzenden van leveringen, registratie van betalingen, enz. Voor een ander deel kunt u zelf het onderscheid maken. Door b.v. snel te reageren op mails met vragen, een berichtje om naar de tevredenheid te polsen na levering, … Vergeet niet dat de online consumenten tegenwoordig heel vlot tegen elkaar praten. En mond aan mondreclame is weerom een van de sterkste troeven om snel vooruit te gaan als webshop.

Besluit.
Vertrouwen is essentieel om succesvol te verkopen via het internet. Daarom is het sterk aan te bevelen om voor een online shop te vertrouwen op een webbouwer die kennis van zaken heeft in online verkoop. Niet alleen zal uw webshop professioneel opgebouwd zijn en vertrouwen uitstralen. Bovendien krijgt u goede tips om snel succesvol handel te drijven via het internet.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van online verkoop of voor een correcte prijsofferte, neem vrijblijvend contact op met 2TREES.

Patrick Puype – www.2trees.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s