Doeltreffende tips om bestaande webshops te verbeteren.

Goede tips om meer te verkopen via het internet.

Doeltreffende tips om de online verkopen te verhogen.

Miljoenen mensen surfen op het internet op zoek naar producten, diensten of leveranciers. Daarom is een webshop altijd een goede beslissing. Maar niet elke online shop werkt even goed. In twee artikels bespreken we een aantal heel doeltreffende tips om nieuwe of bestaande webshops te verbeteren. Deze week het eerste deel.

Waarom werkt niet elke webshop even goed?

Er kunnen een aantal redenen zijn waardoor een internetwinkel niet goed presteert. Vaak ligt het aan de wijze waarop eigenaars omgaan met hun online shop. Het is heel belangrijk dat men er op toeziet dat alle links (ook de nieuwe) perfect werken, dat de beschrijving van de producten commercieel doordacht zijn, dat de naam van de foto’s zoekmachinevriendelijk opgebouwd worden, enz. Een goede promotie om veel mensen naar een online shop te lokken is eveneens belangrijk. Maar soms is er meer aan de hand.

Naast een “gebrekkige” opbouw van de inhoud kan het minder presteren van een webshop ook technische of externe oorzaken hebben. Laten we er van uitgaan dat het programma zelf perfect werkt, dan kunnen concurrentie die recent een actievere online shop opstarten uw resultaten ongunstig beïnvloeden. Of het niet actualiseren van de SEO (zoekmachineoptimalisatie) kan er voor zorgen dat uw site niet meer zo vlot wordt weergegeven. Dit kan het geval zijn indien nieuwe merken niet worden toegevoegd aan uw bestaande SEO, “losse eindjes” niet worden verwijderd uit databanken, enz. Een periodieke check-up van uw webshop is echt wel nodig (net zoals voor uw wagen).

Doeltreffende tips om bestaande webshops te verbeteren.

Een periodieke opfrissingsbeurt van de achtergrond (SEO, programma en databanken) van uw webshop gebeurt best 1x per jaar. Dan zijn ook de statistiekgegevens van uw bezoekers en hun surfgedrag bekend. Daarnaast zijn er een aantal commerciële functies (tools) die een gunstig effect hebben op zowel het aantal klanten als de omzet per klant. In dit artikel krijgt u Doeltreffende tips om bestaande webshops te verbeteren.

  • De “Nieuw op deze webshop”-box is belangrijk om bestaande klanten regelmatig te laten terugkeren op uw webshop. Natuurlijk kunt u het de mensen zelf laten uitzoeken. (Dan zien ze meer van uw producten, nietwaar?) Maar veel beter is om prominent een 3-tal “nieuwe” producten te tonen op de homepagina van uw webshop. De meeste tools geven “random” artikels weer zodat de kans groot is dat uw klanten telkens nieuwe zaken zien. De meeste klanten kopen graag wat “nieuw” is.
  • “Like” of “+1” knoppen bij de artikels zorgen er voor dat uw artikels (en webshop) via de sociale media bekend worden. Facebook is een virtueel café waar 800 miljoen (!) mensen een profiel hebben. En Google is bij voorsprong de belangrijkste zoekmachine / reclamekanaal op het internet. Logisch dat beide platforms heel doeltreffend gebruikt kunnen worden voor het promoten van uw producten of diensten. En een druk op een knop is gemakkelijk.
  • Werk met een artikelrating door uw kopers. Nog zo’n fantastisch middel. Het is nl. heel overtuigend als andere mensen uw product aanbevelen door een score op 5 te geven. Bovendien leert onderzoek dat de meeste online kopers meer vertrouwen hebben in “gerate” producten. Het neemt een psychologische drempel weg.
  • Toon voor elk product een aantal gerelateerde artikels. Er bestaan handige webshopfuncties die dit automatisch op uw webwinkel voorzien. Logisch ook dat wie b.v. een digitale camera koopt, deze ook graag beschermt met het juiste hoesje. En wie zou niet de gepaste onderhoudskit bij een product kopen zodat dit langer meegaat? Het is bewezen dat de omzet met gerelateerde artikels van 25 tot 33 % kan stijgen.
  • Een spaarpuntenprogramma is een stimulans om regelmatig producten aan te kopen. Maar het kan net evengoed motiveren om nog dat extra artikel mee te bestellen om zo een bepaalde drempel te behalen. Ook hier bestaan heel doeltreffende webshop uitbreidingen zodat de punten of kortingen per aankoop automatisch worden bijgehouden.

Deze tools zijn vaak winstbrengers voor een online shop. Ze vergen slechts een eenmalige investering om de webshop aan te passen en ze blijven jarenlang renderen. Het zijn vnl. commerciële toepassingen die goed ingeburgerd zijn. Ze werken volgens de principes die ook in een offline winkel heel renderend zijn. Hierdoor komen ze vertrouwd en niet ergerend over bij de kopers.

Besluit.

Een goede webshop heeft nood aan periodiek nazicht. Minstens 1x per jaar een technisch nazicht zorgt er voor dat de SEO actueel blijft. Om die extra boost te geven op commercieel vlak kan uw webshop worden uitgerust met een aantal goede verkoopfuncties. Voor meer informatie of voor een vrijblijvende offerte, contacteer 2TREES.

Patrick Puype – 2trees.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s