Vijf kernvragen om een goede webshop te maken.

Een goede voorbereiding zorgt voor een goede webshop.

De voorbereiding bepaalt hoe succesvol uw webshop zal zijn.

Een goede webshop maken vergt beslist een degelijke voorbereiding. Niet alleen het technisch bouwen van de site is hierbij belangrijk. Er zijn een aantal factoren waar een goede webbouwer mee rekening moet houden zodat een webshop achteraf goed kan renderen. Met de volgende vijf kernvragen slaagt u er zeker in om een heel goede webshop te (laten) maken.

Wat is een goede webshop?

De meeste mensen zullen hierop spontaan een aantal zinnige criteria opgeven. Gemakkelijk om mee te werken. Goed gevonden worden… Maar er komt nog meer bij kijken. Een goede webshop houdt rekening met uw producten. Met uw klanten, uw manier van werken en de soort promotie die u zal maken. Enkel door het totaalplaatje in beeld te brengen, is alles mooi op elkaar afgestemd. Zo zal u heel rendabel en succesvol kunnen werken. En krijgen uw online klanten een goed gevoel. Daarom zijn volgende Vijf kernvragen om een goede webshop te maken. heel belangrijk.

Vijf kernvragen om een goede webshop te maken.

Net zoals bij een fysische winkel is een goede voorbereiding belangrijk. Informeer u. Kijk rond wat anderen doen. Stel u de vragen die uw klanten zich stellen. En zet alles mooi op papier. Zo heeft u zelf, én de webontwikkelaar van uw keuze, van bij de start een duidelijk overzicht wat u wenst en wat er allemaal nodig is om uw online shop te ontwikkelen.

  • Welke artikels wilt u verkopen en aan wie?
    Dit is belangrijk om een goede structuur op te maken. De soort producten bepaalt vaak ook het algemeen uitzicht van een webshop. Meestal verkoopt men niet alles van een merk. Zet dus ook even onder elkaar wat u NIET zal verkopen. Zorg er in elk geval voor dat u de artikels heeft die uw toekomstige klanten verlangen. Indien u vooraf niet heel goed uw nieuwe sector kent, kijk dan zeker naar concurrerende webshops (noteer de namen!). Durf gerust ook aan een aantal mensen naar hun wensen peilen.
  • Hoe wilt u klanten aantrekken?
    Denkt u er aan om regelmatig promoties via e-mail te sturen, dan moet er een nieuwsbrieffunctie worden voorzien. Wilt u ook via twitter, facebook of Google+ uw producten of acties promoten, dan zijn sociale knoppen nodig. Door vooraf een duidelijk beeld te schetsen hoe u uw producten bekend wilt maken, kan uw online shop gemakkelijk de nodige functies en hulpmiddelen voorzien van bij de start. Deze informatie heeft u ten andere ook nodig om uw budget te kunnen bepalen.
  • Hoe krijgt u uw verkopen tot bij uw klanten?
    Afhankelijk van de aard van deze diensten hangt er meestal een bepaalde kostprijs aan vast. Deze info is nodig om de leveringsprocedure (werkwijze, documenten, bevestigingen, …) correct in te stellen. Maar ook om de verkoopprijzen automatisch te laten berekenen. Informeer u alvast bij een aantal leveranciers voor de prijs, termijnen én garanties.
  • Hoeveel tijd wenst u te besteden aan uw online shop?
    Dat is een punt dat u voor zichzelf beslist vooraf moet inschatten. Kijk over een week gezien wanneer u “werkt” en wanneer u wat tijd voor uzelf en uw familie incalculeert. Doet u dit niet vooraf, dan zal u snel ontdekken dat quasi al uw tijd naar uw online shop gaat. Totdat u zich een slaaf zal voelen of een opgebrand gevoel krijgt. Het is beter om vooraf een duidelijk planning op te maken om uw nieuwe activiteit een gestructureerde plaats in uw leven te geven.
  • Welk budget wilt u investeren?
    Hou hiervoor niet alleen rekening met de kostprijs van een webshop an sich. Weet dat elke activiteit, ook online verkoop, reclame nodig heeft om te groeien en bekend te worden. Bepaal dus even hoeveel u denkt te besteden het eerste jaar (opmaak webshop + aankoop basisstock producten + promotie) en de volgende jaren (investeringen + promotie). Zo ziet u voor zichzelf als e.e.a. realistisch is, kunt u perfect binnen uw financiële mogelijkheden blijven én krijgt u zicht op een toekomstige groei.

Weet tenslotte ook dat online verkopen aan een aantal wettelijke regels onderworpen is. Spreek er in elk geval uw webbouwer over. Niet alleen moet uw webshop aan deze regels voldoen. Met een aantal verplichtingen zal u zelf rekening moeten houden.

Ook voor wie een reeds een tijdje een bestaande webshop uitbaat, zijn deze Vijf kernvragen om een goede webshop te maken. belangrijk. Aan de hand van dit schema kunt u even nagaan of uw online shop nog volledig beantwoordt aan de markt. Onder druk van concurrenten of door nieuwe ontwikkelingen op het internet moeten bestaande webshops van tijd tot tijd worden bijgestuurd. Deze handleiding is perfect te gebruiken om uw online shop aan een zelfonderzoek te onderwerpen.

Besluit.

Een webshop starten is zeker een goede beslissing maar vergt een zorgvuldige voorbereiding. Een aantal zaken dient u zelf te bepalen. Toch is het meestal een goed idee om een goede webontwikkelaar (liefst iemand die vertrouwd is met online verkoop) in een vroeg stadium bij uw project te betrekken. Een heel aantal praktisch ideeën kunnen u helpen om uw nieuwe online zaak voor te bereiden. Voor meer informatie, neem vrijblijvend met ons contact op.

Patrick Puype – 2trees.be

Een gedachte over “Vijf kernvragen om een goede webshop te maken.

  1. Goed artikel, mis nog het concurrentieonderzoek wat eigenlijk onderdeel moet zijn van je strategisch (online) marketingplan. Maar misschien is de rechtsvorm waarmee je e.e.a. opstart ook van belang!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s