De sociale media nemen een steeds centraler deel in van ons leven. Communities zoals facebook, twitter, e.a. noteren een verdere groei. Sedert een aantal jaren zijn de sociale media een volwaardig marketinginstrument. Hoeveel winkels en bedrijven gebruiken nu reeds sociale media voor hun promotie en welke resultaten behalen zij?
De trend: iedereen gebruikt sociale media.
Zeker de laatste jaren zijn de sociale media een waar onderdeel geworden van de maatschappij. Waren het aanvankelijk vnl. studenten en trendy ouders die hun leven online deelden met vrienden en kennissen, dan is nu vrijwel het grootste deel van de consumenten verbonden. Er zat een gradatie in deze trend. Na de kinderen kwamen die ouders die via facebook een (discreet) oogje probeerden te houden op hun kroost. Vervolgens de grootouders die zo gemakkelijker contact kregen met (klein-)kinderen en met hun leeftijdsgenoten. Facebook, Netlog, Hyves, e.a. boden nl. ook de kans voor minder mobiele mensen om contacten te blijven onderhouden.
Facebook is ongetwijfeld tot de belangrijkste speler uitgegroeid. Met momenteel meer dan 750.000.000 gebruikers wereldwijd is dit sociaal platform heel dominant. Belangrijk is nu ook dat fb regelmatig nieuwe functies lanceert en nieuwe toepassingen integreert in hun sociale netwerk. Een mailfunctie om snel met elkaar te communiceren. Recent een samenwerking met Skype om gemakkelijker te communiceren en documenten te delen. De enige bedoeling is nog meer mensen en langer binnen hun platform houden. Een afgeleid voordeel is natuurlijk dat facebook hierdoor nog interessanter worden voor bedrijven, KMO’s en winkels om mensen aan te spreken. Er zijn heel veel toffe, interessante en doeltreffende acties mogelijk voor KMO’s, zelfstandigen en middenstanders. Daarom deze Info over sociale media doen de verkoop stijgen.
Info over sociale media doen de verkoop stijgen.
Doordat het zo eenvoudig, goedkoop en snel is om via sociale media mensen aan te spreken groeit het aantal bedrijven dat nieuwe klanten werft via de sociale netwerken aanzienlijk. Tijd dus voor onderzoek. Hier volgen de recentste cijfers over het gebruik en de resultaten van sociale media op de verkoop en bedrijfsresultaten:
- 74 % van alle bedrijven is overtuigd van het nut van sociale media als reclamekanaal. Ook vinden ze dat wie er geen gebruikt van maakt, serieuze kansen laat liggen;
- 66 % van deze bedrijven hebben effectief een deel van het marketingbudget bestemd voor hun communicatie via diverse sociale media kanelen;
- 61 % van de bedrijven vinden de sociale media een volwaardig kanaal voor reclame en promotie. Maar ook de andere media blijven zinvol. Ze streven naar een evenwicht in hun bestedingen.
- 53 % van de bedrijven schakelt hun medewerkers in om beter gebruik te maken van de sociale media voor hun zaken. Ze proberen dan ook zo goed mogelijk gebruik te maken van facebook, lindedin, YouTube, twitter, e.a.;
- 52 % van de bedrijven wereldwijd maken effectief regelmatig gebruik van facebook, twitter, e.a. om contact te leggen met zijn klanten of om nieuwe klanten aan te trekken;
- 52 % van de bedrijven reserveert nu reeds tot 10 % van het jaarlijks marketingbudget voor sociale media reclame;
- 35 % van de bedrijven wereldwijd bestemd nu reeds meer dan 20 % van het jaarlijks marketingbudget voor online promotie en communicatie via de diverse sociale media.
- 7 % van de gecontacteerde bedrijven slaagde er in 2010 in om via de sociale media nieuwe klanten aan te trekken (in Frankrijk zelfs 10 %).
Besluit.
Deze cijfers vormen het bewijs Info over sociale media doen de verkoop stijgen. Doeltreffend gebruik maken van de sociale media zoals facebook, twitter, e.a. vergt echter een realistisch marketingplan en een vast budget. Ook de professionele expertise van een partner is zeker in het begin waardevol. Voor meer info over de mogelijkheden en kostprijs voor KMO’s, zelfstandigen, middenstanders contacteer vrijblijvend 2TREES.
Patrick Puype – 2trees.be