Veertien dagen bedenktijd voor online kopers in Europa.

Nieuwe wetgeving online verkoop een pluspunt.

Nieuwe wetgeving online verkoop een pluspunt.

Het Europees Parlement besliste recent om de bedenktijd bij verkoop op afstand op 14 dagen te brengen. Dit geldt voor alle lidstaten van de Europese Unie. Deze maatregel moet de verkoop tussen de verschillende landen vereenvoudigen. Wat behelst deze nieuwe wet en wat zijn de voordelen?

Europa harmoniseert de verschillende online wetgevingen.

Een van de grote problemen voor grensoverschrijdende verkoop was tot nu toe de verschillende wetgevingen van de Europese landen. Voor een verkoop gold nl. steeds de regelgeving van het land van de koper. Wetgevingen zijn nu eenmaal vrij complex. Voor een verkoper is het quasi ondoenbaar om alle regels van -zeg maar- 27 verschillende landen te kennen. Dat leidde soms tot onaangename situaties en was zeker een rem op de buitenlandse verkoop voor KMO’s, zelfstandigen en kleinere bedrijven.

Naast deze Veertien dagen bedenktijd voor online kopers in Europa geldt nu ook een verbod op de zogenaamde verborgen kosten. Denken we maar aan vliegtuigtickets die online werden voorgesteld voor een bepaalde prijs, maar achteraf gevoelig meerkosten door allerhande toeslagen, taksen en afhandelingskosten. Nu moet alles duidelijk en transparant worden vermeld.

Veertien dagen bedenktijd voor online kopers in Europa.

Wie een product aankoopt op het internet krijgt twee weken tijd om zich te bedenken en om het terug te sturen. Het Europees Parlement keurde deze richtlijn goed. Van zodra de verschillende landen zelf deze beslissing omgezet hebben in hun eigen wetgevingen geldt ze voor het volledige grondgebied van de Europese Unie. Dit moet binnen de 2 jaar (dus tegen medio 2013) gebeurd zijn. Hoe zit dit nu concreet in elkaar?

  • Wie via het internet, via de telefoon of aan de deur een product of een dienst koopt moet dat binnen de 30 dagen ontvangen.
  • Van zodra men het online aangekocht product ontvangt, krijgt de consument 14 dagen de tijd om de verkoop te annuleren en om het terug te sturen naar de verkoper. De terugzendkosten zijn ten laste van de koper.
  • De verkoper moet de consument duidelijk verwittigen van dit recht. Gebeurt dit niet, dan krijgt de koper 1 jaar de tijd om het gekochte product terug te sturen.
  • Bij ontvangst van de teruggezonden goederen stort de verkoper het aankoopbedrag direct terug aan de koper.

Digitale aankopen van muziek, films of software vallen buiten deze regeling. Van zodra het downloaden begint, worden ze als definitief verkocht beschouwd en kan de verkoop niet meer worden geannuleerd.

Europa maakt komaf met de “verborgen kosten”. Concreet moet de online consument duidelijk en ondubbelzinnig de prijs van zijn online aankoop zien. Gedaan dus met vooringevulde vakjes van toeslagen, verzekeringen of extra taksen waardoor het bedrag (ongemerkt) aardig kan aandikken. Vanaf nu moet de totaalprijs duidelijk op de bestelling staan.

Merk wel dat deze Europese richtlijn niet alleen geldt voor online aankopen maar voor alle vormen van verkoop op afstand. Producten die in de winkel of in een bedrijf zelf worden gekocht vallen buiten deze regeling.

Voordelen en gevaren van de online verkoop wetgeving.

Alhoewel deze Europese wet voor online verkoop tot stand kwam met het oog op een betere consumentenbescherming, profiteert de online verkoper evengoed. Doordat de online wetgeving gelijkgeschakeld wordt, is het als verkoper een voordeel om duidelijk te weten wat er mag en wat niet. Dat vermijdt verrassingen bij buitenlandse verkopen. Het zal zeker bepaalde drempels voor grensoverschrijdende handel verlagen.

Het grote probleem blijft evenwel dat de handelaar zelf weinig beschermd blijft tegen malafide aankooppraktijken door consumenten. Met de nieuwe online bedenktijd kan het tot 28 dagen duren vooraleer een winkelier via het internet gekochten producten terug ontvangt. Dat kan consumentenfraude in de hand werken, b.v. videocamera’s die na een jubileum- of trouwfeest worden teruggestuurd, gps toestellen na de vakantieperiode of TV’s en videorecorders die na een EK voetbal worden geweigerd.

Besluit.

De nieuwe, Europese consumentenrichtlijn voor de online verkoop is ongetwijfeld een pluspunt. Door de zekerheid voor de online koper en door de gelijkschakeling van de online wetgeving in alle Europese landen voor de online verkoper zal de buitenlandse handel sterk kunnen groeien. Wel blijft het noodzakelijk voor de online handelaar om met een professioneel gemaakte webshop te werken die volledig in orde is met de online wetgeving.

Patrick Puype – 2trees.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s