De meest voorkomende fouten op facebook.

Vermijd de 5 meest voorkomende fouten op facebook.

Vermijd de 5 meest voorkomende fouten op facebook.

Facebook, net als Google Adwords, een website en online reclame, is onmisbaar geworden voor een moderne zaak. Meestal concenteert men zich op wat u best doet om succesvol te zijn op facebook. Laten we nu eens de andere kant bekijken. In dit artikel leest u wat u zeker niet moet doen om uw bedrijf of producten te promoten op facebook.

Starten met facebook: best eerst even nadenken.

Ja, ik weet het. Enthousiasme werkt aanstekelijk. U hoort uw collega’s of vrienden vol vuur vertellen hoe gemakkelijk u via facebook in contact komt met nieuwe mensen, hoe snel een bericht via facebook op het internet wordt verspreid, hoe veel mensen reageren om berichten en foto’s, … En natuurlijk, ook uw bedrijf of uw product wilt onder de aandacht van zoveel mogelijk (potentiële) klanten komen. Dan is de stap snel gezet: ik wil ook op facebook!

Zonder twijfel is facebook nuttig voor uw zaak, bedrijf of merk. Een virtuele marktplaats van 600 miljoen mensen wereldwijd, daar kunt u zeker wat mee doen. Bovendien gebeurt de communicatie snel en goedkoop, zijn er een heel aantal nuttige promotiemiddelen voorhanden en krijgt u een directe communicatie met uw klanten. Maar voor u effectief start met facebook voor uw bedrijf, leest u best De meest voorkomende fouten op facebook.

De meest voorkomende fouten op facebook.

Hieronder vindt u De meest voorkomende fouten op facebook. Uit de ervaring van 2TREES met facebook voor bedrijven, uit gesprekken en onderzoek over dit onderwerp. Wat moet u  doen om zo veel mogelijk succes te halen uit facebook:

  • Twee profielen gebruiken op facebook: een persoonlijk en een bedrijfsprofiel.
    Niet alleen betekenen 2 fb profielen dubbel werk om berichten te plaatsen en om te onderhouden. Het is ook moeilijk om duidelijk af te bakenen welk profiel u voor een bepaalde vriend gebruikt. Op de duur verwateren beide profielen en ontstaat een onduidelijke situatie. Ook sluit facebook dubbele profielen af als het ontdekt wordt.
    Indien u 2 profielen koos om berichten of foto’s af te schermen voor bepaalde mensen, dat kunt u uw pagina best afbakenen via de privacy- en gebruiksinstellingen van uw account. Het is perfect mogelijk om te zorgen dat uw uitgaans- of vakantiefoto’s niet door uw al uw klanten worden gezien.
  • Het verkeerde profiel gebruiken in plaats van een fanpagina.
    Facebook profielen zijn voor fysieke personen. Mensen dus, zoals u en ik. Bedrijven, merken of producten gebruiken een facebook pagina. Fanpagina’s zijn specifiek bedoeld voor professionele toepassingen.Ze hebben een eigen werking op facebook, b.v. met de “vind ik leuk” knop hoeft u niemand te accepteren. En elke fb pagina heeft statistieken beschikbaar die heel nuttig zijn voor uw marketing.
  • Het prikbord van uw professionele pagina onzichtbaar zetten.
    Facebook werkt via berichten en foto’s te delen. Daardoor komt de snelle interactie tussen vrienden en vrienden van vrienden. Voor deze systematiek is het prikbord cruciaal. Bovendien is dit de plaats waar u zelf met uw vrienden communiceert. Het prikbord afsluiten voor reacties van uw vrienden wil zeggen: “Ik ben niet geïnteresseerd in u.” Tevens mist u op deze manier de kans op rechtstreeks contact met uw vrienden, klanten en toekomstige klanten.
    Indien u bang bent van negatieve reacties op uw prikbord, denk dan even aan volgende. Vooreerst zal het afsluiten van uw prikbord niet de mond snoeren van malcontente klanten. Maar via het prikbord kunt u een positief antwoord geven op een negatieve commentaar. En daar wint u dan weer bij.
  • Uw facebook pagina niet regelmatig updaten.
    Het succes van facebook is gestoeld op interactie tussen de leden. Een facebook pagina die niet of nauwelijks wijzigt is eigenlijk “dood”. Er komen weinig reacties op. Er wordt nooit naar gerefereerd, geen commentaar gedeeld, trekt geen traffic, … M.a.w. een pagina die dood is qua inhoud wordt al snel onzichtbaar en moeilijk vindbaar op facebook. Dat is dodelijk voor een bedrijf of merk op facebook aangezien sporadische nieuwsjes schaars zichtbaar worden op de prikborden van uw vrienden.
  • Geen koppeling maken met uw overige (internet) media.
    De kracht van facebook voor uw bedrijf of merk schuilt in een sterke interactie. Hierdoor trekt u snel nieuwe vrienden / klanten aan en komen uw berichten hoog op het prikbord terecht. Hoe meer vrienden, hoe meer kans op reacties, “likes”, referenties, … Zo’n populariteit van uw fb pagina kunt u aanzwengelen door ze te vermelden op uw website, “like” knoppen toe te voegen bij producten op uw webshop, uw blog te koppelen, uw nieuwsbrief in te schakelen, en folders, advertenties, enz., enz. M.a.w. gebruik alle promotiemiddelen om uw bedrijf of merk via zoveel mogelijk kanalen onder de aandacht te brengen van consumenten.

Besluit.

Facebook heeft een beetje de rol en de functie van het internet veranderd. Door facebook is het internet nu ook een plek geworden waar u communiceert met uw vrienden, klanten en toekomstige klanten. De doorbraak van smartphones en tabletcomputers zal het belang van e-promotie en facebook voor de bedrijven nog vesterken. Mensen zullen immers bijna constant gebruik maken van het internet doorheen de dag zelf. Daarom is het belangrijk om te zorgen dat uw zaak, bedrijf of merk op een correcte manier op facebook aanwezig is.

Voor info of een concreet gesprek voor uw professioneel gebruik van facebook voor uw zaak, neem vrijblijvend contact met 2TREES.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s