Kan facebook reclame Google Adwords vervangen.

Facebook reclame is complementair met Google Adwords.

Facebook reclame is complementair met Google Adwords.

Online reclame gebeurde tot voor kort nagenoeg uitsluitend via advertenties bij de zoekresultaten. Met de opkomst van de sociale media zoals facebook, netlog, hyves, e.a. is dit medium interessant geworden om reclame op te maken. In dit artikel kijken we of facebookreclame een vervanger kan zijn voor Google reclame, en waarom dit zo is.

Kan facebook reclame Google Adwords vervangen.

Kort en goed: neen. Beide zijn heel zeker goede reclamemiddelen om een bedrijf, handelszaak, product of dienst te promoten. Maar zowel facebook reclame als google adwords hebben hun eigen specifieke voordelen en troeven. De reden hiervoor ligt in de aard en het uitgangspunt van beide media zelf.

Google is een instrument om zaken op te zoeken op het internet. Google werkt uitsluitend op basis van zoekwoorden. Trefwoorden die de mensen ingeven om dingen op te zoeken én woorden die voorkomen in de inhoud van websites. Facebook werkt op basis van een profiel dat iedereen zelf ingeeft en op basis van reacties, commentaren, meningen, enz. Subjectieve criteria dus. Eigenlijk kunt u gerust stellen dat Google werkt op basis van objectieve criteria en dat facebook eerder volgt wie men graag zou willen zijn.

Beide situaties zijn interessant voor marketeers om reclame en promotie op te baseren. Maar in essentie ligt daar ook het antwoord op de vraag Kan facebook reclame Google Adwords vervangen. Neen, dus.

Voordelen en troeven van Google Adwords.

Google werkt op basis van objectieve criteria, zijnde enerzijds de woorden die mensen ingeven om informatie te vinden op het internet en anderzijds de woorden die op een website staan. Als beide matchen gaat Google er van uit dat die website informatie bevat die de surfer zoekt. Google reclame is vooral interessant omdat:

  • de Google advertenties verschijnen boven of naast de zoekresultaten zelf. Als een advertentie goed geschreven is, een relevante zoekwoordenlijst bevat en geoptimaliseerd is, zal ze een antwoord bieden op een zoekopdracht waar ze naast verschijnt;
  • bovendien kunt u met een zoekwoordensimulator goede nieuwe zoekwoorden opzoeken en inbouwen, of alternatieve woorden, varianten, enz. Tevens kunt u vooraf een idee krijgen hoeveel bezoekers een bepaald woord kunnen opleveren en hoeveel dit trefwoord kost;
  • iedereen die over internet beschikt, kan zonder beperking uw reclame zien en doorklikken naar uw website. Men hoeft zich niet te registreren, lid te worden van iets of enige andere beperking te ondergaan;
  • uw google advertenties kunnen worden beperkt in grondgebied en in tijd. Ze kunnen zelfs verschillend worden weergegeven op verschillende dagen. Voor belangrijke zoekwoorden kunt u meer bieden dan voor minder belangrijke. Zo maakt u uw Google advertentie heel doeltreffend;
  • om nog beter op te vallen kunt u kiezen om, naast tekstadvertenties, ook beeldadvertenties te laten verschijnen. Bovendien kan u uw advertenties ook laten verschijnen op mobiele toestellen (iphones, ipads, …) en op partnersites. Hierdoor vergroot u het bereik van uw advertenties;
  • bij de opbouw van een google advertentie kunt u uw bedrijfsgegevens extra laten vermelden, koppelingen maken naar google maps en google places, … en zo de zichtbaarheid van uw zaak vergroten.

Voordelen en troeven van facebook reclame.

Facebook werkt op basis van de informatie die de mensen zelf ingeven in hun profiel en via hun commentaren. Meestal krijgt men hier dus wie iemand zou willen zijn, eerder dan wie men werkelijk is. De realiteit wordt vaak een beetje bijgekleurd. Dat is helemaal niet erg voor een marketeer, integendeel. Facebookreclame:

  • verschijnt op de profielpagina’s van mensen die beantwoorden aan de criteria die de adverteerder zelf bepaalt of op de profielen die relevante foto’s en commentaren bevatten. Facebook gaat er dus van uit dat als je op een bepaald item reageert, je er ook interesse voor hebt;
  • facebook advertenties kunnen enkel worden gezien door andere facebookleden. Uitzondering zijn de openbare bedrijfspagina’s die iedereen kan zien. Maar de grootste groep mensen zit achter een eigen login verscholen. Nu is 600 miljoen leden wereldwijd niet onaardig, maar eigenlijk telt enkel hoeveel mensen tot facebook behoren in uw verkoopgebied. Dat zijn er een pak minder;
  • een voordeel is dan weer dat facebookgebruikers gemiddeld 3 tot 5x per dag hun facebookprofiel nakijken. Facebook wordt dus heel intensief gebruikt. Aanwezigheid op facebook is een stukje van de dagelijkse bezigheid beworden.
  • een facebookadvertentie bestaat -naast de link naar uw website- uit een titel, een foto en een tekst. De foto is heel belangrijk om opgemerkt te worden en om mensen te laten doorklikken. Besteed dus grote zorg zowel aan de tekst als aan de afbeelding bij uw facebook advertentie;
  • bij het opmaken van een facebook advertentie moet u ook een aantal criteria opgeven op basis waarvan uw advertentie zal worden vertoond. Zo o.m. geslacht van de mensen die u wilt bereiken, leeftijd, taal, locatie, … Maar ook de interesses of hobby’s die ze hebben. Zo bepaalt u zelf welke mensen uw advertentie zien;
  • ook hier kiest u het budget dat u wilt spenderen per klik of per 1000 vertoningen. Leuk is ook dat bij de ingave van de criteria voor uw advertentie, u telkens ziet hoe groot de doelgroep wordt. Zo heeft u een idee van de impact die u met uw facebook advertentie kunt bereiken.

Verder hebben zowel Google Adwords als Facebook een aantal rapportagemogelijkheden zodat u kunt bijhouden hoe doeltreffend uw online reclame scoort. Met Google kunt u de rapportage heel sterk verfijnen en automatiseren. Ze zijn ook uitgebreider. Maar ook Facebook geeft een duidelijk beeld weer van de prestaties van een campagne.

Besluit.

Google Adwords of facebook reclame, beide hebben hun specifieke troeven en voordelen. Ze zijn beide waardevol om reclame mee te maken. Daar ze van uit een verschillende visie werken, zijn beide online reclame platformen eerder complementair dan dat ze directe concurrenten zijn. Het beste resultaat haalt men als beide online reclamemiddelen gemixt worden gebruikt.

Interesse? Contacteer 2TREES voor meer informatie over de mogelijkheden van Google Adwords of facebook reclame voor uw zaak.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s