Kan facebook een goede website vervangen.

Kan facebook een goede website vervangen.

Facebook en een goede website zijn complementair.

Facebook is tegenwoordig alomtegenwoordig. Maar Kan facebook een goede website vervangen. Vaak gaan mensen er van uit dat dit zo zou zijn. Waarom een goede website en een facebook profiel geen concurrenten zijn, leest u hier in dit artikel.

Facebook en een website, geen concurrenten.

Voornamelijk mensen die zelf regelmatig met een sociale netwerksite zoals facebook, netlog of hyves werken, zien op de duur enkel nog dit medium. Toch is facebook geen alternatief, noch een vervanger van een goede website. Ze zijn wel complementair aan elkaar. Elk kanaal heeft zijn specifiek doel en zijn eigen rol te spelen bij de bekendmaking van uw bedrijf, zaak of producten. Daarom Kan facebook een goede website vervangen. Nooit.

Facebook en een website kunnen gewoon nooit concurrent zijn van mekaar. Een sociaal netwerkprofiel is een stuk van een community, een (virtuele) leefwereld. Een website is een promotiemiddel. Maar de belangrijkste reden is dat een website een open omgeving is en vrij beschikbaar voor iedereen, terwijl facebook een gesloten omgeving is waar u eerst lid moet van zijn vooraleer er gebruik van te maken. En dat is een wereld van verschil.

Kan facebook een goede website vervangen.

Het antwoord is eenvoudig: neen. Dat is onmogelijk. Toch hebben beide werelden hun voordelen, nadelen en specifieke reden van bestaan op het internet. Wat zijn nu de sterke punten en de troeven van een goede website:

  • elke goed gebouwde website is gratis toegankelijk (zichtbaar) voor iedereen die over een internetverbinding beschikt. Men hoeft zich niet te registreren of een abonnement te nemen. (Zie ook: Wat kan een goede website voor u betekenen);
  • wordt door de zoekmachines getoond aan geïnteresseerden die uw bedrijf, producten of diensten zoeken. Zeker voor websites die goed geoptimaliseerd zijn (een goede SEO) komen bovenaan de zoeklijsten te staan. (zie ook artikel: Wat is een goede SEO);
  • de inhoud van uw website heeft u 100 % zelf in de hand. U beslist wat er op komt, welke foto’s, beschrijvingen of toepassingen er voor u relevant zijn;
  • een professioneel gebouwde website (ver)leidt de bezoekers tot een bepaalde actie (lead to conversion). Men kan dus bezoekers perfect sturen om een bestelling te plaatsen, informatie op te vragen, proefaanbiedingen te reserveren, … (Zie ook: 5 eenvoudige tips voor een betere website);
  • de bezoekersstatistieken van uw website zijn perfect meetbaar. Ze geven een heel duidelijk beeld over wie interesse heeft voor uw bedrijf, welke zoekwoorden belangrijk zijn, welke inhoud populair is, enz. Deze info kunt u nuttig gebruiken voor uw promotie;
  • een goede website is tenslotte altijd een automatische bron voor nieuwe klanten. Zo kunt u e-mailadressen van bezoekers verzamelen, postadressen om een kennismakingspakket op te sturen, nieuwsbrief acties uitsturen, … allemaal op basis van uw website.

Een sociaal netwerkprofiel is helemaal anders. Hier ligt de klemtoon op de contacten die u opbouwt en onderhoudt met andere mensen. Dit kunnen klanten zijn, maar ook mensen die uw interesses delen. Het uitgangspunt van een facebook, netlog of hyvesaccount is informatie over uw leefwereld delen met andere mensen. Een sociaal profiel is belangrijk voor:

  • een facebook, netlog of hyves profiel kan door iedereen gratis aangemaakt worden. U beslist zelf welke informatie u ingeeft en zichtbaar stelt. Let op: schenk goed aandacht aan de gegevens die u opgeeft, want uw profiel zal werken op basis hiervan;
  • het is heel gemakkelijk en snel om berichten en foto’s te verspreiden via facebook, netlog of hyves. Bovendien kunt u lid worden van groepen of zelf een groep oprichten. En voor bedrijven bestaan er speciale toepassingen van facebook voor bedrijven.
  • het is een heel doeltreffend middel om te communiceren met uw vrienden op facebook netlog of hyves. Dit kunnen best klanten of werkelijke vrienden zijn. Maar het kunnen evengoed gelijkgestemden zijn of zelfs totaal vreemden. Even opletten toch.
  • er zijn een aantal commerciële tools beschikbaar zoals een evenement creëren en dit promoten via facebook. Betalende reclame is ook een optie. Ook reageren op events of berichten van anderen trekt de aandacht op uw eigen profiel.
  • tenslotte is een facebook, netlog of hyves profiel een prima lead naar uw eigen website. Want daar staat meestal uitgebreide informatie over uw producten of diensten. Omgekeerd kan een website een goed medium zijn om nieuwe facebookvrienden te maken.

Besluit.

Steeds vaker denken mensen ten onrechte dat een (gratis) facebook profiel een goed alternatief is van een (betalende) website. Dat is niet het geval. Een sociaal profiel kan nooit een website vervangen, en omgekeerd, omdat ze elk hun specifiek doel en eigen toepassing hebben. Ze vullen elkaar wel perfect aan voor een goede promotie van uw bedrijf, producten of diensten.

Voor meer info over een goede website of sociale marketing voor uw bedrijf, contacteer ons vrijblijvend.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s