Trends en hoe de Belg online aankoopt in 2011.

Korting en exclusieve aanbiedingen zijn online een succes.

Korting en exclusieve aanbiedingen zijn online een succes.

Het succes van de online winkels zet geruime tijd door in België. Enkele trends in het online koopgedrag zijn nu merkbaar. Ook internationaal tekenen enkele interessante patronen zich af voor webwinkels. In dit artikel leest u meer over de Trends en hoe de Belg online aankoopt in 2011.

Welke producten koopt de Belg online?

Het meest markante is wel dat quasi alles wat te verhandelen is, beetje bij beetje online wordt aangeboden. Dit komt enerzijds doordat de consument steeds minder schroom heeft om online producten en diensten aan te kopen. En ook steeds meer mensen, van alle leeftijden en klassen, zijn met het internet verbonden en doen online shopping. Anderzijds speelt ook een rol dat de webshops zelf tegenwoordig steeds professioneler gemaakt zijn en werken.

Naar populariteit gemeten blijven de “traditionele” online toppers nog altijd het leeuwenaandeel van de online verkoop uitmaken. Reizen, tickets, boeken, cd’s en dvd’s staan nog steeds bovenaan. Maar ook kleding, baby- en kinderartikels, speelgoed, geschenken en outlet vormen een belangrijk aandeel in de online omzet. Maar eigenlijk valt vooral de diversiteit van het aanbod op. Er zijn nog weinig producten of diensten die ongeschikt bevonden worden om via het internet te verkopen. En dat is een van de belangrijkste Trends en hoe de Belg online aankoopt in 2011.

Trends en hoe de Belg online aankoopt in 2011.

Van uit het buitenland staan een aantal belangrijke trends in het online aanbod en online koopgedrag klaar om door te breken. De functie van de sociale netwerksites en het gedrag van de mensen om zich tot groepen aan te sluiten, speelt hierbij een voorname factor. Welke zijn nu deze Trends en hoe de Belg online aankoopt in 2011.

  • Korting speelt een steeds dominanter rol om klanten te lokken en een grote omzet te boeken. Websites als vente-exclusive.com of snapstore.com spelen hier voluit op in en behalen uitstekende verkoopsresultaten.
  • De verkoop van een beperkt aanbod gedurende een heel beperkte tijd vormt een extra stimulans om snel een voorraad artikels online te verkopen. Zeker voor merkartikelen haalt men bovendien nog een mooi resultaat hiermee.
  • Gespecialiseerde sites die kortingbonnen aanbieden voor een welbepaalde doelgroep kunnen voor veel extra klanten zorgen. Sites zoals promocity.be, groupolitan.be of dollop.be zijn sterke groeiers. Zij bieden kortingbonnen aan voor o.a. restaurants.
  • Vanuit de VS doet het fenomeen van social shopping nu allengs zijn intrede in onze contreien. Social shopping is het aanbieden van producten aan absolute bodemprijzen, maar enkel indien een minimum aantal consumenten binnen een vooraf bepaalde, beperkte, tijdslimiet ingaat op het aanbod. Groupon.com en ook wel Google Offers zijn gekende websites.
  • Merken zelf, of winkels die merkartikelen online verkopen, kunnen met hun webshop extra voordeel doen met private verkopen. Hoe werkt dit? Wel, eerst moet een consument zich (meestal gratis) registreren om een eigen login voor de klantenzone te krijgen of om periodiek een actiemailing te ontvangen. Als geregistreerde klant kan men zo online merkartikelen aankopen aan heel voordelige voorwaarden maar slechts gedurende een heel beperkte periode.

Besluit.

De webshops beginnen heel goed ingeburgerd te zijn bij de Belgische consument. Een aantal nieuwe promotiemiddelen laten toe om de online omzet gevoelig te verhogen en om een massa nieuwe online klanten aan te trekken. Meestal loont het zeker de moeite waard om een aantal uit te proberen en het resultaat te evalueren. Zo kunt u snel uw online voordeel doen bij de uitbouw van uw online verkoop.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s