Facebook: handleiding en tips voor bedrijven.

Communiceer met je klanten via facebook, netlog of hyves.

Communiceer met je klanten via facebook, netlog of hyves.

Met 500 miljoen leden is facebook een grote en belangrijke speler op het internet. In België alleen al zijn meer dan 3.500.000 mensen lid van deze sociale netwerksite. Voor bedrijven biedt dit platform ondertussen zoveel potentieel dat men er moeilijk van kan wegblijven. Daarom is het meer dan ooit nodig om hier heel bewust mee om te gaan. Hoe doe je dit best?

Facebook: reus met twee gezichten.

Inderdaad, facebook is een medium van dubbel gebruik. Aan de ene kant is het immens populair geworden door het privé gebruik er van. Mensen die in contact komen met vrienden en daar informatie, foto’s, gedachten, video’s, enz. mee delen. Facebook is dus een heel leuke en toffe virtuele wereld waar iedereen veel plezier aan beleeft. Vroeger waren het voornamelijk jonge mensen (studenten, teenagers, jonge twintigers) die er hun leven en ervaringen deelden. Tegenwoordig is facebook, netlog, hyves, e.a. sociale netwerksites ook een prima middel voor ouders, grootouders of familieleden om de band met hun familie en vrienden levendig te houden.

Door dit populair gebruik kende facebook een enorme groei. Ter vergelijking, in april 2009 telde facebook een 200 miljoen gebruikers wereldwijd. In juli 2010 was dit reeds tot 500.000.000 actieve leden gestegen. De kans dat een groot deel van uw klanten regelmatig gebruik maken van facebook is dus meer dan reëel geworden. Ter zelfde tijd is het nu een prima middel geworden voor bedrijven, winkels en zelfstandige ondernemers om met hun klanten (en potentiële) klanten te communiceren, hun aanbod te promoten, dingen te laten kennen, enz.

Het gevaar van facebook voor professionele toepassingen.

Precies deze dualiteit (privé gebruik versus professioneel gebruik) houdt een groot gevaar in voor bedrijven die facebook willen gebruiken voor zakelijke toepassingen. Zullen de medewerkers die op hun werk toegang krijgen tot een sociale netwerksite dit niet hoofdzakelijk gebruiken voor privé zaken? Zal dit niet ten koste van de productiviteit van het bedrijf of winkel gaan? En hoe hou je dit alles in de hand en zorg je er voor dat je er commercieel winst uit haalt? Daarom is het belangrijk om het gebruik van facebook of netlog voor je bedrijf goed doordacht en gepland aan te pakken. Volg daarom de volgende tips:

1. Begin eerst met zelf facebook of netlog te gebruiken.

Je kunt moeilijk een oordeel vormen om iets te gebruiken als je het niet zelf kent. Zorg dus eerst dat je zelf vertrouwd wordt met dit medium. Maak zelf een eigen profiel aan voor jezelf. Bekijk de verschillende mogelijkheden, zoek vrienden op en maak zelf vrienden. Ontdek wat anderen met facebook doen. Probeer de diverse functies uit en lees er over met de helpfunctie.

Zoek op internet informatie op over sociale netwerksites. Spreek over facebook of netlog met je vrienden, je zoon of dochter. Vraag hen hoe zij er gebruik van maken en wat zij er van verwachten en wensen. Koop eens een boek hier over en lees artikels in de kranten. Documenteer u, leer en bekijk zo op afstand welke kansen facebook uw bedrijf kan bieden. Maar kijk ook uit welke gevaren dit voor u kan inhouden.

2. Scheid duidelijk de privé toepassing van het professioneel gebruik.

Eenmaal je wilt beginnen facebook of netlog te gebruiken voor je zaak moet je wel duidelijk beide zaken gescheiden houden. Klanten en prospecten hebben er geen boodschap aan dat je een tuinfeest geeft naar aanleiding van de promotie van zoon of dochter. ’t Kan wel best leuk zijn om te weten, maar commercieel koop je daar niet voor. Denk dus goed na wat je zichtbaar laat voor iedereen en wat je afschermt voor de wereld.

3. Stel een duidelijk gebruikersplan op voor de sociale netwerksite.

Vooraf bepaal je concreet welke soort informatie je bedrijf via facebook of netlog zal verspreiden, hoe je je klanten zal werven, welk doel je nastreeft met het sociaal netwerk, wanneer en wie er gebruik maakt binnen je organisatie. Doe dit rustig en neem je tijd hiervoor. Voor een realistisch gebruikersplan is het een goed idee om assistentie van een professionele partner te zoeken. En betrek ook je voornaamste medewerkers bij de voorbereiding. Maar vooral, schrijf dit duidelijk en gestructureerd uit in een eigen gebruikershandboek. Dan kun je hier later steeds naar teruggrijpen.

4. Communiceer je strategie duidelijk naar medewerkers én klanten bij de start.

En plots is het daar dan? Niet echt. Eenmaal een professioneel profiel is aangemaakt en de krijtlijnen getrokken zijn, zorg je er bij voorkeur voor dat je medewerkers goed op de hoogte zijn. Niet alleen van het bestaan van je “fanpagina”, maar ook waarvoor ze moet dienen, wat je wenst te bereiken via facebook of netlog, wanneer en welke informatie er wordt geplaatst en ook wie verantwoordelijk wordt hiervoor. Het kan best om verschillende zaken uit te splitsen onder diverse medewerk(st)ers. Kijk een beetje naar de persoonlijke interesses en kwalificaties hiervoor.

Meld het zeker ook van bij de start aan je klanten. Zo weten ze perfect dat ze je nu via deze moderne manier kunnen bereiken. Bovendien werf je zo direct een goed aantal fans om mee te starten. Laat hen duidelijk weten wat ze mogen verwachten van je facebook of netlog. Welke voordelen ze krijgen als ze “vriend worden” van jouw bedrijf. En nodig hen uit om mee te werken aan je bedrijfspagina door te reageren op berichten, foto’s te plaatsen, ervaringen te delen, vrienden aan te bevelen, enz.

5. Benut liefst alle mogelijkheden van het sociale netwerk.

Beperk je niet tot simpelweg wat berichtjes of foto’s plaatsen. Reageer zelf op berichten van je klanten / vrienden, “tag” mensen / producten op foto’s, zorg voor sprekende, commerciële beschrijvingen bij foto’s, werk met evenementen, leg links, vergeet verjaardagen niet, maak leuke fotoboeken, zet eens een bedrijfsfilmpje online, enz., enz. De mogelijkheden zijn groot. Maar doe het steeds goed gepland en aan de hand van een duidelijk communicatie- of marketingplan. Zo vermijd je fouten of erger en maak je dat het wiel blijft draaien.

Besluit.

Facebook, netlog en andere sociale netwerksites betekenen tegenwoordig een extra kanaal dat kan worden aangewend om met klanten en potentiële klanten in contact te komen. Hou dit steeds goed voor ogen. Zorg dus dat je bedrijfsprofiel een eigen plaats krijgt in je bedrijfsvoering, naast gewone promotie via folders, advertenties, blog, website, e.d.m. Werk steeds gepland en gestructureerd en aarzel niet om een professionele partner aan te spreken bij de voorbereiding of zelfs nog achteraf.

Wil je meer weten over de mogelijkheden en het gebruik van facebook of netlog voor jouw zaak, aarzel dan niet om ons te contacteren voor een vrijblijvend gesprek.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s