Hoe Facebook gebruiken voor bedrijven?

Facebook, twitter, e.a. zijn belangrijk voor contacten.

Via de sociale media communiceer je met duizenden.

Sociale netwerksites zoals facebook, netlog, hyves, e.a. en microblogsites zoals twitter, Google buzz worden door honderden miljoenen mensen dagelijks gebruikt. Daardoor is het voor bedrijven, KMO’s, zelfstandigen en zelfs vrije beroepen interessant om er gebruik van te maken. Hoe gebeurt dit nu best en wat zijn de trends voor de toekomst?

Facebook overschrijdt dit jaar de 500 miljoenste gebruiker. In België is Netlog en in Nederland Hyves een heel sterke lokale speler. Steeds meer mensen gebruiken de mogelijkheden om ervaringen te delen, in contact te blijven met vrienden, foto’s te tonen, enz. En steeds meer bedrijven, KMO’s, zelfstandigen en vrije beroepen gebruiken facebook en linkedin voor professionele doeleinden. In 2010 worden sociale netwerksites ongetwijfeld nog populairder, nog mobieler en nog exclusiever. Dat voorspelt expert David Armano op de site van Harvard Business. Hij somt 6 grote trends op.

  1. Sociale media worden minder sociaal
    Groepen en besloten netwerken winnen aan populariteit. Niet iedereen wordt nog zomaar aan je netwerk toegevoegd. Al die overtollige contacten vind je namelijk niet nodig. Integendeel, wat is er mis met een beetje exclusiviteit? Misschien is het niet zo sociaal, maar door je contacten zorgvuldig uit te kiezen haal je wel meer uit je netwerk.
  2. Bedrijven spelen zelf Facebook
    Waarom als bedrijf zelf geen sociale netwerksite op touw zetten? Of een klantendienst via Twitter lanceren? Zo kunnen bedrijven hun klanten een betere service bieden.
  3. Competitie wordt aangewakkerd
    Werkgevers kunnen sociale netwerksites gebruiken om gezonde competitie onder hun werknemers aan te moedigen. Via interne netwerken kan de wedijver aangewakkerd worden om bijvoorbeeld de meeste nieuwe klanten binnen te halen.
  4. Gedragscodes worden opgelegd
    Heeft jouw werkgever nog geen gedragscode over het gebruik van sociale netwerksites, dan komt die er het komende jaar aan. Jij als werknemer zal je aan regels moeten houden over hoe je je hoort te gedragen op Facebook en co.
  5. Sociale media worden mobieler
    Heel wat bedrijven blokkeren de toegang tot sociale media. Dat terwijl smartphones vlot over de toonbank gaan. Werknemers zullen dan ook meer en meer via hun mobieltje naar sociale netwerksites surfen.
  6. E-mail neemt af
    Kon je vroeger via e-mail anderen op de hoogte brengen van interessante nieuwtjes, dan bieden meer en meer websites de mogelijkheid artikels via sociale media te delen. Ellenlange maillijsten zullen tot het verleden beginnen te horen. Geef toe, het is ook makkelijker om via Facebook een kennissenlijst van iets op de hoogte te brengen.

Besluit.

Deze trends tonen niet alleen aan dat het gebruik van sociale netwerksites heel doeltreffend kan worden ingepast in de eigen bedrijfsvoering. Door er goed doordacht mee om te gaan en er dagelijks gebruik van te maken bereik je duizenden mensen op een actieve manier. De sociale media zijn daardoor een nieuw marketingkanaal, naast de traditionele vormen van reclame- en promotievoering.

(bron: jo bat)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s