Fundraising goede doelen via sociale netwerksites. (deel 2)

Sociale netwerksites: ideaal voor fundraising.

Sociale netwerksites zijn ideaal voor fundraising.

Vorige week hadden we het over de mogelijkheden van sociale netwerksites voor commerciële bedrijven of organisaties. Maar ook de non-profitsector kan heel doelmatig gebruik maken van Facebook, Netlog, Twitter en andere MySpaces om fondsen te werven. In dit artikel maakt u kennis met een aantal eenvoudige middelen om geld in te zamelen via Facebook of Twitter.

Waarom zijn sociale netwerksites interessant voor fundraising?

Sociale netwerksites hebben drie unieke voordelen. U kunt er heel veel mensen mee bereiken, deelnemers kijken tot meerdere keren per dag naar hun pagina en ze werken wereldwijd. Door de structuur van zo’n sociaal netwerk wordt uw boodschap via de vrienden naar hun vrienden verder uitgedragen. Ook dat is een heel sterk platform.

Het is dus niet te verwonderen dat de praktijk ondertussen bewezen heeft dat dit uiterst succesvol kan zijn om geld in te zamelen voor goede doelen of projecten. Vandaag kijken we even naar de gekende platforms. We nemen Facebook en Twitter als voorbeeld. Vanzelfsprekend kan hetzelfde gebeuren op andere sociale sites zoals Netlog, Hyves, MySpace e.a.

1. Via gesponsorde posts op Facebook.

Hier staat het voorbeeld van BeatCancer van een paar maand geleden model. Deze organisatie slaagde er in om in 24 uur tijd vernoemd te worden in 209.771 posts op Facebook. Dat leverde de organisatie niet alleen een vermelding op in het Guiness Book of Records. Ze ontvingen hierdoor ruim 80.000 euro aan sponsorgelden. Meer info: http://beatcancereverywhere.com/

2. Via gratis publiciteit voor producten op Facebook.

Een klassiek voorbeeld voor zo’n actie is de goeddoelorganisatie die T-shirts, buttons, caps e.a. verkoopt om geld te verzamelen. Via berichten op Facebook kan men hiervoor publiciteit maken zodat de vrienden massaal deze artikels aankopen. Dat kan b.v. via de eigen website of webshop. En indien men aan de vrienden vraagt om uw bericht verder te verspreiden in hun eigen netwerk van vrienden, dan gaat een sneeuwbal aan het rollen. Op deze manier kan men snel een grote omzet boeken. Meer info: http://www.facebook.com/home.php?#!/pages/2Trees-websites-e-promotie-webshops/224830977456?ref=sgm

3. Via oproepen op Facebook.

Het eenvoudigste middel is evenwel een bericht sturen aan de vrienden op Facebook met de simpele vraag om een donatie te doen voor een bepaald goed doel. Eventueel kan men een speciale steungroep oprichten om dit effect en de betrokkenheid van de mensen met uw project te verhogen. Maar gewoon vragen om geld helpt zeker al een heel eind (als het project goed is natuurlijk). Daar terug kan u deze vrienden vragen om uw bericht door te linken naar de vrienden die tot hun eigen netwerk behoren. Meer info: http://www.facebook.com/belleetbeau.

4. Via het Twestival op Twitter.

Sedert 2009 reeds organiseert Twitter jaarlijks het Testival. Dit is een goeddoelproject waarbij vrijwilligers van over de gehele wereld op een bepaalde dag een event organiseren. Deze events kunnen als doel hebben om geld in te zamelen, maar ook om mensen te sensibiliseren, projecten onder de aandacht te brengen, medewerkers of steunende leden te werven, enz. Via Twitter worden zoveel mogelijk mensen opgeroepen om tickets te kopen, deel te nemen of om een bijdrage te storten. Het gaat volledig over lokale evenementen die volledig gratis door vrijwilligers worden georganiseerd. Bovendien gaat de opbrengst voor 100 % rechtstreeks en volledig naar de projecten zelf. Meer info: http://twestival.com/.

5. Fundraising via Twitter.

Thanksgiving is een belangrijke feestdag in de U.S.A. en Canada. Deze vindt jaarlijks plaats op de vierde donderdag van november. Het is de dag waarop men zijn dankbaarheid uit voor de oogst en voor allerhande andere goede dingen. Nu organiseert Tweetsgiving.org elk jaar rond deze periode een fundraising event via Twitter. Via deze microblogsite worden mensen aangemaand om zelf een tweet te sturen met dingen waarvoor ze dankbaar zijn. Men vraagt om op deze tweet hun tag en de link naar hun website te vermelden. Ter zelfde tijd nodigt men de mensen uit om een gift te doen op het rekeningnummer van Tweetsgiving.org. Sympathisanten van dit initiatief kunnen de organisatie blijven volgen via facebook, twitter of RSS feed. Meer info: http://tweetsgiving.epicchange.org/

Besluit.

Bovenstaande praktijkvoorbeelden bewijzen dat sociale netwerksites niet alleen voor persoonlijke of voor commerciële doelstellingen bruikbaar zijn. Ook allerhande goeddoelacties of fundraising voor sociale en maatschappelijke projecten kunnen veel voordeel halen met zo’n type acties. Maar de kracht van dit medium en de resultaten van zo’n soort acties bewijzen overduidelijk dat de sociale media in elk businessplan een goede rol kan spelen.

Volgende week deel 3: SMS en smartphone promotie voor non-profitacties.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s