Meer opbrengst genereren met sociale netwerksites.

Een community is een sterk promotiemiddel.

Een community is een sterk promotiemiddel.

Sociale netwerksites en microblogsites zijn nu een integraal deel van de maatschappij geworden. Het is daardoor heel interessant om meer opbrengst te genereren met deze sociale netwerksites. Er bestaan momenteel al een aantal modellen. In de toekomst zullen ze zeker nog toenemen. De komende vier bijdragen leest u hier over een aantal praktisch bruikbare middelen om meer opbrengst te genereren door het gebruik van sociale netwerksites.

Sociale netwerksites zoals Facebook, Netlog, Hyves, … zijn zo interessant omdat er fenomenaal dagelijks veel mensen op te vinden zijn. De microblogsite Twitter biedt het voordeel dat berichten supersnel rondgaan. Dit zijn prima voedingsbodems om meer opbrengst te genereren met een sociale netwerksite.

Er zijn twee grote richtingen: commerciële fondsenwerving en non-profit fondsenwerving. De eerste wordt gebruikt door bedrijven, zaken of middenstanders om meer verkoop en winst te bekomen. De tweede soort is een middel om meer fondsen te werven voor goede doelen, non-profitorganisaties of hulporganisaties.

Gebruik de sterkte van een “community”.

Een community is een verband dat voor een heel sterke band tussen de leden zorgt. Denk maar aan het groepsgevoel. Dat is precies het sterke punt van de sociale netwerksites. Als commerciële onderneming kunt u hier uw voordeel bij doen. Creëer zelf een eigen community rond uw zaak, een bepaald merk of dienst. Zorg vervolgens dat uw klanten er deel van uitmaken. Probeer ook de vrienden en kennissen van uw klanten bij uw community te betrekken. Van zodra u voldoende leden hebt, kunt u aan de slag:

  • Lanceer oproepen aan uw leden. Nodig de mensen uit om kennis te maken met een nieuw product of dienst. Stimuleer hen om in beweging te komen. Vraag desnoods om uw boodschap verder uit te dragen.
  • Communiceer via uw community. Vraag reacties aan uw leden. Ook beoordelingen, suggesties, ervaringen, enz. scoren heel goed. Bovendien is het leuk om lezen voor de overige leden van uw community.
  • Organiseer events en nodig uw leden hierop uit. Spontaan denken we hier natuurlijk aan opendeuracties of verkoopsacties. Maar het kan ook een speciale lanceringsweek worden of een mooi-weerweek. Wees inventief en je scoort er mee. Bovendien kan het best alleen maar online gebeuren, zodat de organisatiekosten beperkt blijven. Maar ook een jaarlijks klantenfeest (b.v. barbecue in de zomer of glühweinavond in de winter) is een prima idee.
  • Werk met uw community. Deel bijvoorbeeld uw leden in groepen in en laat de verschillende leden dan uw producten uittesten. Zorg dat ze zo extra betrokken worden bij wat u doet. Op deze manier maken ze gauw deel uit van uw organisatie. Daardoor gaan ze spontaan voor u reclame maken in hun kennissenkring.
  • Vraag hen om betrokkenheid. Stel dat er een goeddoelactie gebeurt in uw stad of gemeente. Schaar gerust uw community achter dit initiatief en vraag uw leden om hun bijdrage over te maken of om dit initiatief te steunen.

De bovenstaande mogelijkheden werden hier uitgewerkt van het oogpunt van een commerciële zaak. Maar dit gaat net evengoed voor een non-profitdoel of een lokaal goed-doel project. Het enige verschil is dat de opbrengst integraal naar het steunen van een maatschappelijk project gaat. Let echter wel goed op verborgen kosten. Dit komt o.a. ook aan bod in de bijdrage over SMS campagnes.

Besluit.

Het gebruik van sociale netwerksites om geld te verdienen is bijzonder interessant door het groot potentieel dat ze bieden. Facebook bijvoorbeeld heeft op dit moment 400 miljoen (400.000.000!) actieve gebruikers wereldwijd. In België is Netlog heel sterk in het jongerensegment en in Nederland staat Hyves heel sterk. Dat biedt heel veel mogelijkheden om uw bedrijf, merk of zaak een goede push te geven. Sociale netwerksites zorgen voor extra kansen op succes. Contacteer gerust een gespecialiseerde partner als u het professioneel wilt aanpakken.

Volgende week deel 2: doeltreffende non-profitacties via sociale netwerksites.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s