Privé surfen op het werk, een probleem?

Werknemers surfen steeds meer voor privé zaken.

Werknemers surfen steeds meer voor privé zaken.

Het internet is bijna alom tegenwoordig. Daardoor steeg het gebruik van dit medium de laatste jaren exponentieel. Ook het internet voor privé gebruik volgde deze trend. Maar wat geeft dit nu voor gevolg voor de bedrijven? Een enquête ven InSites deze week geeft een beeld.

Het internet even noodzakelijk als elektriciteit en water?

Veel mensen zijn tegenwoordig permanent verbonden met het internet. Dit gebeurt nu via heel diverse apparaten. Natuurlijk de PC, maar ook de smartphone, pda of straks de tablet-computer houden de mensen constant online. Als gevolg van deze evolutie gebruiken de mensen het internet zelf steeds meer voor privé stuff. Een eigen blog of website. Een profiel op Facebook of Netlog. Twitteren en surfen via het mobieltje, zo gaat de modale Belg tegenwoordig door het leven.

Doordat de mensen constant verbonden blijven en het internet omnipresent is, vervaagt de lijn tussen professioneel en privé gebruik van het internet. Men is toch online. Dus kijkt men snel even Facebook na of men reageert prompt op een post of bericht. Dat dit ook vaak op het werk gebeurt, is eigenlijk een publiek geheim. Men vermoedde wel dat dit gebeurde, maar er was nooit echt onderzoek naar gedaan. Tot nu.

Hoe vaak surft de Belg privé op het werk?

Uit een recente enquête van het Belgisch onderzoeksbureau InSites blijkt dat 40 procent van de werknemers op het werk regelmatig voor privé zaken het internet gebruiken. Dat is vrij veel, maar niet alle privé surfs duren even lang. Waarvoor surft men zo gemiddeld privé op het werk?

  • 49 % van de mensen gebruikt het internet voor hun persoonlijke administratie bij te werken. Om persoonlijke mails te versturen of te beantwoorden bijvoorbeeld;
  • 25 % van de werknemers regelt zijn eigen bankzaken online op het werk. Bijvoorbeeld betalingen uitvoeren, saldi checken, e.d.m.;
  • 21 % van de collega’s bezoekt regelmatig de sociale netwerksites zoals Facebook of Netlog terwijl men verondersteld wordt om naarstig te werken.

Deze cijfers bewijzen dat het privé surfen op het werk tot een serieus probleem kan leiden. Het is zonder twijfel een grote kostenpost aan het worden voor veel bedrijven of zaken. Daarom worden ook steeds vaker regels opgelegd voor het internetgebruik op het werk. Ook de interne controle gebeurt steeds regelmatiger en grondiger. Dit kan gaan van het blokkeren van bepaalde sites op het eigen bedrijfssysteem, tot vermelding en sanctioneringen via het bedrijfsreglement.

De positieve gevolgen van permanent internet.

Niet alles is echter kommer en kwel. Deze trend heeft ook een positieve keerzijde. Surfen bijna 4 van de 10 werknemers van tijd tot tijd voor privé zaken op het internet, dan zegt 45 procent van de ondervraagden in hun privé tijd het internet voor hun werk te gebruiken. Professionele mails beantwoorden b.v., maar ook afspraken regelen en agenda’s up-to-date houden, vergen maar een muisklik.

Nog een gevolg van de permanente toegang tot het internet is dat het thuiswerken hierdoor veel gemakkelijker is geworden. Vaak betalen bedrijven (een deel) van de kosten en bieden hun werknemers de luxe om een paar dagen per week de files te vermijden of nutteloze reistijd te beperken. Doordat iedereen toch permanent geconnecteerd blijft, is de plaats waar men werkt immers minder van belang.

Een tweede gevolg is dat de rapportering tussen bedrijven en mobiele mensen nu veel sneller gebeurt. Vaak worden mails en berichten gewoon ter plekke beantwoord via GSM of smartphone. En voor de mobiele brigade (vertegenwoordigers, servicemensen, depannagedienste, …) is er op elke hoek of wegrestaurant wel een hotspot of andere draadloze verbinding met het internet voorhanden. Daar kunnen iets uitgebreidere rapporten worden bijgewerkt en verstuurd onder het nuttigen van een verdiende kop koffie.

Besluit.

Het privé surfen neemt steeds vaker een deel van de bedrijfstijd in op de werkvloer. Daar tegenover staat dat mensen ook thuis steeds meer professionele zaken regelen via het internet. Doordat de plaats van werken van minder belang is, versnelt de informatieoverdracht en rapportering. De mobiele mens is duidelijk beter geïnformeerd en sneller op de hoogte.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s