Tot 30 % meer respons met een goed e-bericht.

Tot 30 % meer respons met een e-bericht.

Tot 30 % meer respons met een e-bericht.

Er wordt tegenwoordig steeds meer elektronisch of via het internet gecommuniceerd. Berichten die men op computer ontvangt, worden op een andere manier gelezen dan gedrukte tekst. Daarom is het nuttig om rekening te houden met een aantal goede tips voor internet- en mailberichten.

De digitale revolutie in volle ontwikkeling.

Decennia lang communiceerden de mensen vooral met telefoon en brieven. Steeds vaker stellen we nu vast dat deze traditionele media vervangen worden door de nieuwe media. De mensen mailen, reageren via websites en blogs. Velen hebben een Facebook of Netlog profiel en praten zo met elkaar.

Dat is natuurlijk ook de moderne ondernemer niet ontgaan. Een belangrijk deel van zijn commerciële berichten verloopt nu via internet en e-mailprogramma’s. En de meest vooruitstrevende zaken gebruiken Facebook of een andere sociaal netwerk bij hun bedrijfsvoering. (zie hiervoor ook het artikel over “Facebook voor bedrijven”).

Dan is het natuurlijk belangrijk om weten hoe de mensen berichten op hun computer, tablet, pda of smartphone lezen. Zo verbetert het leescomfort en maakt u dat men u beter begrijpt. Uiteindelijk leidt dit tot een betere band met uw klanten en tot meer omzet.

Een goed internet- of mailbericht maakt u op de volgende manier.

Het grootste probleem is de benadering van zo’n bericht. Een e-mailing is persoonlijker dan een gedrukte rondzendbrief. Een e-nieuwsbrief spreekt de mensen meer aan dan een opgestuurde folder. De grootste fout gebeurt als u een elektronisch bericht “formeel, neutraal of ambtelijk” opstelt. Om dit te vermijden volgt u best het volgend stramien.

  • De titel of het onderwerp is het eerste dat wordt opgemerkt. Een goede titel geeft direct de boodschap en de winst weer voor de ontvanger. Hiermee wekt u nieuwsgierigheid op voor uw tekst.
  • Een e-bericht zelf bestaat uit een vaste structuur: onderwerp (titel) – inleiding – 1e alinea – rest van de tekst. De inleiding in een korte samenvatting van het belangrijkste punten. De eerste alinea geeft ook de belangrijkste voordelen voor uw klant weer. Over de 80 % van de mensen lezen niet verder. Maak dus dat deze ook uw bericht verstaan hebben.
  • Uw bericht zelf moet u duidelijk structureren. Gebruik korte zinnen en een directe taal. Schrap alle overbodige woorden (meer dan 30 %) of vervang ze door duidelijke, korte synoniemen.
  • Langere teksten of berichten met meerdere items trekt u uit elkaar. Gebruik korte alinea’s met evt. een duidelijke kop er boven. Durf ook voldoende witruimte tussen de blokken zetten. Dit geeft meer duidelijkheid. En in een artikel zet u de keywords (trefwoorden) in het vet. Wie enkel deze leest, krijgt zo een goede samenvatting te zien.
  • Zorg ten slotte dat uw voorstel duidelijk en step-by-step gepresenteerd wordt. Maak duidelijk wat men moet doen. Vraag ook om actie in uw tekst. En heel belangrijk: vergeet zeker deadlines niet te vermelden.

Besluit.

Met een e-mailbericht of een computerbericht spreekt u persoonlijk met uw klant of prospect. Zorg er dus steeds voor om sympathiek, aangenaam en dynamisch te schrijven. Maar wel steeds to-the-point blijven. Met wat oefening lukt dit perfect voor commerciële teksten. Gebruik dus gerust a.u.b. als u een vraag stelt. En bedank uw klant in uw mail of nieuwsbrief voor zijn aandacht of zijn reactie. Met een goed uitgekiend, professioneel bericht kan uw respons met ongeveer met 30 procent stijgen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s