Het internet en sociale netwerksites in België.

Sociale netwerksites, de nieuwe marktplaats in België.

Via sociale netwerksites kan je veel mensen bereiken.

De trend van de laatste jaren zet zich verder door. Bijna iedereen beschikt tegenwoordig over een snelle internetverbinding. Markant is ook de doorbraak van de sociale netwerksites in België. Hierdoor wordt sociale netwerkmarketing een belangrijk middel om producten of diensten te promoten. Hoe is nu de internet situatie in België.

Steeds meer mensen beschikken over internet in België.

Eind 2009 telde ons land meer dan 3.100.000 actieve internetaansluitingen. Dat was een stijging van meer dan 6,7 procent ten opzichte van het vorig jaar. Dit meldde ISPA, de Belgische vereniging van leveranciers van internetdiensten. Het waren vooral de gewone mensen (consumenten) die massaal online gaan. In totaal zijn nu meer dan 2,5 miljoen Belgen via het internet bereikbaar. En er waren begin 2010 bijna 540.000 bedrijfsaansluitingen.

Belangrijk om weten is ook dat bijna 98 procent van de internetaansluitingen snelle verbindingen zijn. Dat percentage geldt zowel voor de residentiële gebruikers (gezinnen) als voor de bedrijven. In totaal zijn er nog zo’n 60.000 inbelverbindingen actief, maar algemeen gesteld mogen we er van uitgaan dat quasi iedereen beschikt over een glasvezel- of breedbandverbinding met het internet.

De sociale netwerksites veroveren hun plaats in het internetlandschap.

Onderzoek naar het surfgedrag van de Belgen leert dat begin 2010 meer dan 4 miljoen landgenoten (regelmatig) sociale netwerksites bezoekt. Dat is een 69 procent van de internetgebruikers. Daarmee zijn de Facebooks, Netlogs, MySpaces, enz. definitief een belangrijk promotiemiddel geworden. (zie hierover ook het artikel over 5 doeltreffende tips om uw webshop te verbeteren – deel 2)

De meeste surfers zijn lid van twee of meer verschillende sociale netwerksites. Het valt vooral op dat de mensen het vooral privé gebruiken, in hun vrije tijd dus. Daarmee kwalificeren deze netwerksites zich ten volle als de nieuwe marktplaatsen van de maatschappij. Men ziet ook een constante in het gebruik van de sociale netwerksites. De meeste gebruikers zijn trouwe bezoekers van deze sites en denken niet aan afbouwen van hun surfgedrag, integendeel.

Welke sociale netwerksites gebruikt men in België en hoe?

In ons land is Facebook met voorsprong het populairst. Met over de 57 procent gebruikers ligt ze ver voor op Netlog, die met 12 procent ook een belangrijke speler is. Het profiel van de Netlog bezoekers is wel jonger dan dit van Facebook. De gemiddelde Belgische gebruiker heeft 133 online vrienden. Dat is iets minder dan het gemiddelde dat 195 vrienden bedraagt. Gemiddeld logt de Belg tweemaal per dag in op zijn sociale netwerksites.

Er zijn twee types van adepten. Er zijn de kijkers, mensen die veel inloggen maar zelden actief deelnemen. Deze groep maakt zo’n 14 procent van de gebruikers uit. Daarnaast zijn er de frequente gebruikers. Een 26 procent van de bezoekers logt heel regelmatig in en schrijft telkens zelf ook iets neer.

Zijn de professionele netwerksites belangrijk in België?

Alhoewel de groep professionele gebruikers duidelijk minder groot is, betekent het toch wel een belangrijke groep. Een 16 procent (bijna 950.000) van de internetgebruikers maakt er deel van uit. Hier spant LinkedIn de kroon met de meeste adepten. Een tweede verschil is de bezoekfrequentie. Gemiddeld surft men 9-10 maal per maand naar de professionele netwerksite. Dit is duidelijk lager dan het gemiddelde van 2x per dag op de sociale netwerksites.

Indien u gebruik maakt van zo’n netwerksite voor de promotie van uw artikels of diensten via het internet, hou dan wel voor ogen dat het professionele gebruikers zijn. Met andere woorden, pas ook uw berichten aan deze doelgroep aan. Gebruik ze voornamelijk voor berichten of informatie voor uw professionele sfeer.

Besluit.

De sociale netwerksites zijn een belangrijke factor in België. Doordat de mensen er heel regelmatig naartoe surfen en doordat ze dit voornamelijk doen in een ontspannen, privé sfeer zijn ze een heel doeltreffend middel voor e-promotietoepassingen. Daarom kan promotie via de sociale netwerksites een sterke meerwaarde leveren voor het succes van uw promotieacties.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s