Vijf doeltreffende tips om uw webshop te verbeteren (deel 2)

Relatiemarketing is heel krachtig en doeltreffend.

Reclame via de sociale media zijn heel doeltreffend.

Vorige week las u over een aantal goede middelen om de werking en het resultaat van een webshop te verhogen. Wie een succesvolle webshop of website wil hebben, meet dit steeds af aan het aantal bezoekers. Deze week geven we u vijf goede tips om meer bezoekers en kopers tot op uw site te krijgen. Daarvoor gebruiken we vnl. relatiemarketing.

Het gewijzigd koopgedrag van de mensen.

Vaak wordt beweerd dat het koopgedrag van de mensen veranderd is door het internet. Ik denk niet dat dit klopt. Tegenwoordig spelen m.i. nog steeds dezelfde koopmotieven als vroeger. Alleen is de praktische invulling wel aangepast aan het internet.

In de pre-internet tijd wist elke handelaar de sterkte van mond-aan-mond reclame. Klanten gaven hun commentaar aan familie, vrienden en kennissen door. Goede kritieken betekende steeds een groot voordeel om nieuwe klanten te maken. Het heeft zijn reden dat nog steeds de persoonlijke aanbeveling de sterkste vorm van reclame is voor een product of dienst. En voor het internettijdperk waren een aantal plaatsen waar mensen elkaar troffen en met elkaar praatten. Denken we maar aan horecazaken, aan de markten of aan verzamelpunten zoals de schoolpoort, bushaltes, stations, enz.

Tegenwoordig gebeurt dit nog net evengoed. Het enige verschil is de plaats waar deze informatie uitwisseling gebeurt. In de huidige, moderne tijd gebeurt de mond-aan-mondreclame via recensies op websites of webshops. En de marktplaats is vervangen door de sociale media zoals Facebook, Netlog, MySpace en andere Twitters. En hier gaan we nu gebruik van maken voor onze moderne reclame.

Vijf moderne reclamemiddelen om meer te verkopen.

In tegenstelling tot vorige week gebruiken we voor de volgende promotie de kracht van de sociale netwerken, discussiegroepen of recentiemogelijkheden. Deze moderne manier van promotievoeren is erg arbeidsintensief. Wie echt goed wil scoren doet ook best beroep op professionele mensen, want het gaat tenslotte om uw imago. Wie dit met kennis van zaken aanpakt, is verzekerd van een heel goed rendement uit deze acties en dit gedurende lange tijd.

  • Laat de mensen op uw webshop een waarde of beoordeling toekennen aan uw producten of diensten. Dit is een heel effectieve manier om mensen te overtuigen dat uw aanbod heel goed is. Scores van 4 of 5 op vijf zorgen er voor dat men meer vertrouwen heeft in uw producten. Er mag evt. tekst bij voorzien worden, maar eigenlijk hoeft dit niet. Gewoon de waarde is genoeg.
  • Meng u in discussies op discussiegroepen, chatsessies, klantengroepen, enz. De truc is hier om quasi ongemerkt de aandacht van alle deelnemers op uw webshop of op uw producten of diensten te vestigen. Het resultaat is wel dat de meeste deelnemers zeker eens tot op uw site komen kijken.
  • Zet bepaalde artikels, einde reeksen, licht beschadigde producten, enz. te koop op gratis verkoopsites, veilingsites, zoekertjessites, … Deze gratis sites trekken normaal veel mensen aan die regelmatig terugkomen. Zorg in uw beschrijving natuurlijk dat men ook nieuwsgierig geraakt in de producten op uw eigen webshop. Ook dat trekt gegarandeerd nieuwe mensen aan.
  • Gebruik de reclamemogelijkheden van de sociale netwerksites om “vrienden” naar uw webshop te lokken of om hen uw promoties te laten kennen. Het eenvoudigste is natuurlijk om uw vriendengroep te informeren. Maar u kunt ook een advertentie nemen op de sociale netwerksite, een paar speciale groepen creëren rond een thema of onderwerp, enz. De kwestie is hier om inventief te zijn en te blijven. Maar dit genereert zeker een trouw koperspubliek.
  • Tenslotte kunt u ook een blogfunctie toevoegen aan uw webshop zodat uw klanten reacties met elkaar kunnen delen, bepaalde producten becommentariëren of hun mening geven over nieuwe zaken. Deze optie kost iets meer tijd en geld, maar het biedt de mogelijkheid om de deelnemers aan uw blog haarfijn te leiden naar de producten of aanbiedingen die voor u meest interessant zijn.

Besluit.

De sociale netwerken zijn heel sterke promotiemiddelen voor de moderne ondernemer. Ze zorgen er voor dat men nu impact krijgt op de troeven van persoonlijke aanbeveling en deze zelfs tot een zeker niveau kan sturen. Waar dit vroeger niet mogelijk was (men kon enkel het oordeel van andere ondergaan) is het nu wel mogelijk om een positief beeld te creëren van uw goederen of diensten bij deze groepen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s