Voordelen van seizoensaanpassingen op een website.

Elk seizoen zijn andere klemtonen belangrijk.

Een goede website past zich aan het seizoen aan.

Je hebt zomercollecties en een winterassortiment. Ofwel ken je zomeractiviteiten en winteracties. Het werkpatroon van elke zaak valt uiteen in twee verschillende delen. Het werk in het voorjaar en zomer verschilt sterk van dat in de herfst en winter. Daarom is een seizoensaanpassing van de website altijd een verstandige keuze.

Waarom een seizoensaanpassing op een website?

Zoals hierboven uitgelegd, verschilt het werk, het assortiment of de dienstverlening van ondernemingen sterk in de winterperiode ten opzichte van de zomer. Dit betekent ook dat de mensen op het internet in het voorjaar andere zaken gaan opzoeken dan in het najaar. Ze hebben duidelijk voor andere dingen interesse. Daarom is het belangrijk dat deze verschillen ook goed vermeld worden op een website.

Een eenvoudig voorbeeld maakt dit duidelijk. Wie een modezaak, waar er in maart nog veel wintermode op de site staat, zal een probleem hebben als de mensen op het internet surfen om de nieuwe zomercollectie te zien. Maar ook b.v. chauffagisten die in de wintermaanden reclame maken voor het nazicht en onderhoud van verwarmingsketels of boekhouders die in december hoofzakelijk over belastingsaangiften praten, halen beslist niet het maximum uit het site. En zo heeft elke activiteit per seizoen andere klemtonen.

Hoe bereid je best een seizoensaanpassing voor?

Voor bepaalde zaken is dat vrij eenvoudig. B.v. de modewereld kent duidelijk twee totaal verschillende collecties. En jaar na jaar verschillen stijl, klemtonen, kleuren, enz. Dan is het vrij duidelijk wie mee is met zijn tijd op de website. Andere ondernemingen gebeurt dat subtieler. Maar elk bedrijf heeft toch in de grond ander werk in de zomer dan in de winter.

De eerste maal dat je een seizoensaanpassing voorbereidt, maak je best een lijstje met zomer- en winteractiviteiten. Zet per periode duidelijk onder elkaar waarin je werk of je aanbod verschilt. Het kan ook zijn dat je eerder in vaste periodes werkt. B.v. driemaandelijkse BTW aangiftes, jaarafsluitingen, belastingaangiftes, … voor boekhoudkantoren. Of autosalon, bouwbeurs, vakantiesalon, tuinbeurzen, seniorenbeurzen, … voor financiële instellingen, verzekeringen e.d.m.

Heb je zo’n lijstje, deel dan de verschillende zaken in twee groepen in, nl. een zomer- en een winterlijstje. Vervolgens lijst je de vijf beste argumenten van elke groep op en zet je ook je eigen vijf sterkste punten in die periode onder elkaar. En dit vormt de basis voor de seizoensaanpassing op je website. Tweemaal per jaar leg je de accenten anders. Zo vinden de mensen snel datgene terug waar ze in het seizoen naar op zoek zijn.

Wat zijn de voordelen van een periodieke seizoensaanpassing?

Het is duidelijk dat het heel belangrijk is om je website up-to-date te houden. Je kunt natuurlijk altijd proberen om zelf wat aan te passen, maar meestal werkt dit voornamelijk ergernis en frustratie op. Als het niet je vak is, neemt het veel tijd in beslag en moet je vaak met “try and error” ontdekken hoe het moet. En er blijven altijd kleine dingen die niet echt perfect zijn.

Meestal is het een beter idee om seizoensaanpassingen toe te vertrouwen aan een professionele webbouwer. Op deze manier gebeurt de assortimentswissel mooi op tijd, zonder ergernis en tegen een vaste prijs. Je kunt dus deze jaarlijkse kosten perfect in je prijszetting incalculeren. Bovendien krijg je een factuur voor het werk zodat je ze als kosten kan inschrijven in je boekhouding.

Wat houdt de seizoenswissel van een website in?

De assortimentsaanpassing behelst een aantal vaste zaken om de nieuwe producten, diensten of activiteiten in de plaats van de vorige te zetten. Hiervoor doen we:

  • Vervangen van afbeeldingen (foto’s, tekeningen, impressies, …) en het bewerken ervan met fotobewerkingsprogramma’s zodat ze zo voordelig mogelijk op je website worden afgebeeld.
  • Plaatsen van de nieuwe beschrijvingen bij de bijhorende foto’s zodat je website een professioneel totaalbeeld toont van je mogelijkheden of artikels.
  • Verwijderen en vervangen van logo’s van nieuwe merken en producten op de betreffende pagina’s van je website.
  • Ook worden interne of externe links gelegd voor de nieuwe producten en worden vervallen links verwijderd van de site.
  • Tenslotte doen wij een gratis check-up van alle functies op je website om te testen of alles nog naar behoren werkt. Zijn er zaken die mankementen vertonen, dan brengen we je op de hoogte en bezorgen je een prijsraming om de fouten te herstellen.

Besluit.

De seizoensaanpassing van je website tweemaal per jaar toevertrouwen aan een professionele webpartner is een noodzaak en biedt veel voordelen. Door de stress die je zelf vermijdt, hou je meer tijd over voor belangrijker zaken. Bovendien staan je nieuwe artikels tijdig en aan een vaste prijs op je website. Da’s toch een prima regeling? Hier vind je meer info en prijs.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s